ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Var skedde begravningen?  (läst 1265 gånger)

2014-02-24, 19:07
läst 1265 gånger

Utloggad Lars Lundgren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2014-04-15, 16:16
    • Visa profil
Jag har sökt på dessa sidor men inte lyckats hitta något svar. I kyrkans dödsböcker finns sällan (aldrig?) någon notering om var en person begravdes. Det finns datum men inte plats. Ute på landet i mindre församlingar kan man kanske anta att begravningen skedde på ortens kyrkogård men vad gäller för lite större städer. Exempelvis har jag en man som större delen av sitt liv bodde i olika församlingar i Stockholm och de sista 17 åren av sitt liv (han dog 1881) i Katarina församling. Är det då givet att han begravdes på Katarina kyrkogård?
/Tacksam för ett generellt svar i frågan

2014-02-24, 23:21
Svar #1

Carl Szabad

Har du kollat vad som står i dödboken? Där finns oftast uppgifter om begravning inskriven. Utan att ange namn och andra uppgifter går det inte att svara i det här fallet.

2014-02-25, 10:34
Svar #2

Utloggad Lars Lundgren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2014-04-15, 16:16
    • Visa profil
Hej Carl
Exemplet ovan var just bara ett exempel. Ingen information om begravningsplats finns i dödboken, och i Katarina församling har man ingen information om just denne man. Så min fråga var av mer generell karaktär. Var det alltid så att; död i Katarina - begravd i Katarina?, död i Sofia - begravd i Sofia? etc. Eller kunde man av någon anledning begravas på exempelvis Norra begravningsplatsen? Och vad styrde detta i så fall?

2014-02-25, 11:01
Svar #3

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Om inget annat framgår i död- och begravningsboken så får man nog utgå från att personen också gravsattes på församlingens kyrkogård.
 
Att någon gravsattes i en annan församling styrdes nog i första hand av att en nära släkting - make eller förälder - redan var gravsatt där, eller, som säkert kunde ske i städerna, att det kanske var fullt på kyrkogården.

2014-02-25, 11:10
Svar #4

Carl Szabad

Som Camilla konstaterar fanns fler faktorer som styrde var man är begravd. Idag handlar det inte sällan om födelseförsamlingens begravningsplats. Det var en anledning till att skivan Begravda i Sverige skapades, att det inte alltid var helt lätt att hitta var en släkting gravsatts.
 
Stockholms kyrkogårdsförvaltning har även ett stort arkiv där de manuella gravböckerna finns bevarade. Om du tar dig dit kanske du hittar något mer i dem än vad som eventuellt finns på skivan.
 
(Meddelandet ändrat av carl 2014-02-25 11:11)

2014-02-25, 13:08
Svar #5

Utloggad Lars Lundgren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2014-04-15, 16:16
    • Visa profil
Carl och Camilla, tack för era svar!

2018-12-11, 17:13
Svar #6

Utloggad Lars-Åke Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 759
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 23:13
    • Visa profil

Min ana, Per Nilsson, född i Billinge 1774, bor och bildar familj i Billinge efter vigsel 1804.Av någon anledning befinner han sig i Landskrona 1809, där han avlider,, endast 35 år gammal. Han dog mitt i vintern 30 januari 1809


Det är endast i bouppteckningen hans döddatum anges.
 Jag kan inte finna någon dödnotis i Billinges dödbok och inte i Landskronas heller.


Min undran: Om en person avlider i en socken långt från hemsocknen, var blev personen begravd?
Blev personen begravd där han/hon avled eller transporterade man hem den döda personen till sin egen hemsocken?
Lars-Åke Johansson

2018-12-11, 18:14
Svar #7

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15313
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 17:36
    • Visa profil
Det ligger nära till hands att anta att Per begravdes i Landskrona.
Att han  befann sig i Landskrona vintern 1808/1809 kan nog förklaras med
att han  tillhörde den extrarotering som sattes upp i Skåne 1808.

2018-12-11, 22:16
Svar #8

Utloggad Lars-Åke Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 759
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 23:13
    • Visa profil

Tack, Eva. för din logiska förklaring av Pers död och begravning. :)


Med vänlig hälsning Lars-Åke
Lars-Åke Johansson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna