ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Frikyrklig begravning  (läst 1331 gånger)

2011-09-01, 20:30
läst 1331 gånger

Utloggad Sylvia Leijon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:44
    • Visa profil
När blev det tillåtet för pastorer inom frikyrkor att förrätta begravning?
Var det olika tidpunkter för olika samfund?
Var det kanske så att pastorerna fick ansöka om detta personligen?
Jag gissar att begreppet kallas begravningsrätt (motsvarande vigselrätt).
Jag har googlat på detta ord utan att få något riktigt svar på mina frågor.
Jag litar på att kunniga personer på detta forum har bra svar!
 
Sylvia

2011-09-02, 09:06
Svar #1

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
Ja, det skiljer sig mellan samfunden. De s. k. dissentersamfunden, dvs de samfund som ansökt om och erkänts av staten fick enligt kunglig förordning av den 31/10 1873 rätt att få lägerstad för sina döda på allmän begravningsplats samt enligt kungl. resolution 19/10 1894 jordfästning förrättad av samfundets egna präster.
Detta gäller katolska kyrkan, metodistkyrkan och kuriöst nog Våmhus baptistförsamling. Så vitt jag förstår har judarna alltid efter det att de fick rätt att bo i Sverige 1783 skött sina egna begravningar med tanke på sina egna traditioner på området.
Den stora majoriteten bland frikyrkor ansökte aldrig om officiell status som dissenters utan medlemmarna kvarstod i Svenska kyrkan. Detta gäller framför allt Svenska Baptistsamfundet (utom då församlingen i Våmhus) och Svenska Missionsförbundet som var de medlemsmässigt klart största frikyrkosamfunden. Dessa var hänvisade till begravning (jordfästning) enligt Svenska kyrkans ordning, även om det nog skedde att frikyrkopredikanter kunde genomföra begravningsgudstjänster så måste begravningen bekräftas av en präst i Svenska kyrkan. Detta gällde fram till att riksdagen 8/3 1925 antog en lag som gav möjlighet till borgerlig begravning. I det sista räknades både begravning av frikyrklig karaktär såväl som rent borgerliga (icke-religiösa) begravningar. Av uppslagsbokens text framgår att lagen förtydligades 5/11 1926, huruvida det förekom borgerliga begravningar 1925-26 framkommer inte klart. Kyrkogård och kyrkklockor få användas, endast att intet förekommer, som strider mot förrättningens helgd och allvarliga innebörd.  
Allt enligt Svensk Uppslagsbok, band 15 från 1950.

2011-09-02, 17:01
Svar #2

Utloggad Sylvia Leijon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:44
    • Visa profil
Gedigen kunskap har du förmedlat här, Carl-Johan!
Hjärtligt tack!
 
Sylvia

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna