ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Begravning i skogen  (läst 1142 gånger)

2004-11-30, 10:03
läst 1142 gånger

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
I Älmeboda, Kronobergs län, har jag träffat på två fall då begravning skedde i skogen.
 
Det första var 1851 då en kvinna avled och man misstänkte att något inte stod rätt till. Saken amäldes till kronofogden och efter obduktion påträffades en ansenlig mängd arsenik i kroppen. Efter domstolsutslag grävdes kroppen upp av skarprättaren och begravdes ute i skogen.
 
Det andra var samma år, då en man dog på Växjö cellfängelse. Han fördes också till skogen av skarprättaren för begravning.
 
Man kan ju alltid spekulera över varför det här skedde. Jag har sett flera notiser där folk dör av arsenikförgiftning och det finns också flera ärelösa män som har dött, men då finns inga sådana här anteckningar.

2004-11-30, 11:39
Svar #1

Utloggad Peter Borg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1024
  • Senast inloggad: 2018-12-15, 12:53
    • Visa profil
Det låter lite märkligt. Däremot att mördare och självspillingar inte begravdes på kyrkogården utan i skogen av skaprättaren hände ju trots allt ibland men att gräva upp en redan på kyrkogården begravd människa och forsla kroppen till skogen måste vara unikt och ovanligt pietetslöst.

2004-11-30, 12:14
Svar #2

Lotta Nordin (Lotta)

Det gäller att läsa och förstå rätt.  
Det står inte att kvinnan blev uppgrävd, det står att hon upptogs=hämtades av skarprättaren. Inte heller står att hon var begraven utan att hon var framförd till kyrkogården. Antagligen fanns hon i någon typ av bårhus tills dess obduktionen var gjord. Jag har själv sett i domböcker att obduktionen utfördes antingen i sockenstugan (vid kyrkan) eller i en bod vid/på kyrkogården.
 
Älmeboda F:1 sid 195, GID 863.20.20300:
 
 
Mvh//
Lotta

2004-11-30, 23:10
Svar #3

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Jag läste det som att hon redan blivit begravd , men det kan ju också tolkas som du gör, Lotta.
Vad är det som säger att hon var en självspillning?
Förmodligen finns en del att läsa i tingsprotokollet, men i alla fall...

2004-12-01, 07:53
Svar #4

Utloggad Peter Borg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1024
  • Senast inloggad: 2018-12-15, 12:53
    • Visa profil
Ingenting tyder väl på att Lovisa Carlsdotter var en självspilling (än). Om det däremot framkommer i rättsprotokollen att hon av någon anledning förgiftat sig själv och därmed tagit sitt eget liv har vi ju en tänkbar förklaring till begravningen i skogen och inte på kyrkogården.
Protokollen kan nog vara ganska intressanta, Jan!

2008-04-09, 15:43
Svar #5

Utloggad Stefan Lundgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 308
  • Senast inloggad: 2023-07-14, 18:54
    • Visa profil
    • okandahandelser.blogspot.com
När jag gjorde en kulturhistorisk inventering i Österunda socken(Uppland) för några år sedan så var det någon som sa till mig att offer för ett epidemi ligger begravda vid skogen vid fyrvägskorsningen inte så långt ifrån kyrkan. Stämmer det????

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna