ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Begravning av dödfödda  (läst 4957 gånger)

2002-11-18, 09:33
läst 4957 gånger

Utloggad Anita Hadadi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 436
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 13:35
    • Visa profil
Hej!
Jag skulle vilja veta,vad gjorde man förr med
barn som föddes för tidigt och som dog.Jag har ett ex.
Slutet på 30-talet föddes tvillingar i sjätte mån. en var död och en levde i en och en halv timma.Vad gör man med barnen,begravs dom?
MVH Anita

2002-11-18, 10:59
Svar #1

Anita Stolt

Anita,
Jag såg en dödsbok, jag kommer inte ihåg vilken socken det var, där det framgick att små barn lades tillsammans med någon annan som skulle begravas samma dag.
Mvh Anita

2002-11-19, 07:52
Svar #2

Anne-Marie Dufva

Har också stött på detta ett antal gånger i olika socknar, det verkar ha varit vanligt att lägga dödfödda och småbarn i samma grav som någon annan avliden.
 
Mvh Anne-Marie

2002-11-19, 09:55
Svar #3

Utloggad Anita Hadadi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 436
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 13:35
    • Visa profil
Hej!
Så mamman fick aldrig reda på, vem barnen hade
begravts med?Gör man så idag också?
MVH Anita

2002-11-19, 16:04
Svar #4

Anita Stolt

Anita,
Jo, det fick hon. Åtminstone i den socken där jag såg det. Namnet på den som barnet lades med stod angivet i barnets dödsnotis.
Mvh Anita

2002-11-20, 07:25
Svar #5

Utloggad Anita Hadadi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 436
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 13:35
    • Visa profil
Hej igen!
Vet någon hur man får tag i barnets dödsnotis?
MVH Anita

2002-11-20, 08:31
Svar #6

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Anita, hela denna diskussion har inget med fenomenet tvillingar att göra (det finns troligen bättre ställen för detta på forumet, kanske avdelningen Döden  här under övriga ämnen?) men jag svarar ändå här. Det står som regel i dödboken för församlingen, vilken alltså går att låna som mikrokort om boken är filmad. Slutet av 1930-talet som jag tolkar att din fråga gäller (pga. ditt inlägg den 18/11) är dock sekretessbelagt (70-årsgränsen) varför du måste vända dig till antingen församlingen eller landsarkivet i regionen om församlingen lämnat in sina kyrkböcker. Det framgår på respektive landsarkivs hemsida om de fått kyrkböckerna för 1900-talet. Om du får veta vem barnet begravdes med (om det är specifikt det du vill veta) har jag ingen erfarenhet av.  
 
Jag har många fall av släktingar som dött som spädbarn eller småbarn de första decennierna av 1900-talet där det inte står hur de begravdes. Det står bara ibland en dödsorsak, t.ex. medfödd svaghet eller influensa. Men i den död- och begravningsboken jag tittar i nu från 1920-1930 så står inte begravningsplats för någon, inte heller de vuxna. Det förs väl ett särskilt gravregister, men de filmas väl aldrig (?).
 
Om det är just hur antecknades döda barn i kyrkböckerna, så skiljer det ju väldigt på 1700- och 1800-talet mellan församlingar och präster/kyrkboksförare hur noga man skrev in dödfödda barn och barn som dog i mycket späd ålder, ibland bara i födelseboken, ibland både i födde och i döda, ibland bara i döda och ibland bara i hfl, ibland aldrig i hfl. På 1900-talet är det kanske mer enhetligt. Jag vet dock inte var man drog gränsen för att ange dödfött barn.
 
Med vänliga hälsningar,
Eva Dahlberg
 
PS. Vid närmare eftertanke så är det bara på 1700-talet som jag ibland i dödboken sett begravningsplats anges. Nu har jag bara en del av landet aktuell, det är möjligt att det skiljer sig åt på 1800-talet och början av 1900-talet mellan olika församlingar.

2005-12-19, 01:25
Svar #7

Ulrika Eversdijk

Idag begravs inte barn med någon annan, om nu inte en förälder tragiskt nog dör samtidigt. Då önskar man kanske det.

2011-11-25, 12:13
Svar #8

Utloggad Christina Roxhag

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2022-12-30, 15:35
    • Visa profil
Pratade med en sjukhuspräst. För cirka 40 år sedan så brändes dödfödda barn tillsammans med humant avfall.Vet inte om detta var allmänt men så skedde i en stad i Skåne.
Efter att han hade tillträtt så blev det ändring och de blev begravda i en kista

2011-11-25, 13:28
Svar #9

Utloggad Stefan Zylberstein

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 334
  • Senast inloggad: 2021-05-12, 20:33
    • Visa profil
dödfött barn + en annan avliden.
Jag misstänker att hela komplexet torde ha samband med dopet.  Föddes barnet levande och hann döpas, om än ett nöddop, så behandlades barnet som en avliden, s.a.s. och begravdes på vanligt sätt.
 
Dödfödda barn kunde inte gärna döpas, kanske i bästa fall symboliskt... Och i äldre tid begravdes de tydligen tillsammans med andra avlidna. I nyare tid när man inte längre hade någon religiös vördnad, kunde förekomma förbränning på enklaste sätt. Som Christina återberättar.
 
Jag undrar, begravning av dödfödd + avliden i samma kista.  Var det en besparingsåtgärd - barnet skulle ju ändå begravas men man ville inte kosta på en egen riktig begravning.
Eller tänkte man sig att den vuxne döpte skulle hjälpa den lilla odöpta själen på rätt väg, så den slapp gå vilse och irra ensam i evigheter. Att även den lilla odöpta själen fick en chans att komma till Himmelriket?  Ja eller i alla fall komma fram nånstans?
 
Min hypotes är faktiskt den senare. Även om en besparing fanns också där.

2011-11-25, 16:08
Svar #10

Utloggad Sara Dyrinder

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1068
  • Senast inloggad: 2021-11-10, 16:01
    • Visa profil
Hej,
jag har lite funderingar om en släkting till mig. Hon avled till följd av förlossningskomplikationer (livmodern brast), 1933. Jag minns inte hur långt hon var gången, men barnet hade vattenskalle (omkrets på över 50 cm!) och var dött. Detta finns inte antecknat någon annanstans än i sjukhusjournalen. För mig känns det mest rimligt att hon skulle ha begravts tillsammans med barnet, men både på hennes gravsten och i Begravda i Sverige, uppges hon ligga ensam i graven.
Var detta något som var lite pinsamt? Jag kan tänka mig att ett missbildat barn inte sågs med så blida ögon på den tiden... Kan missbildade, dödfödda barn ha behandlats annorlunda än normala, vad gäller begravning? Barnet finns överhuvudtagen inte med i dödboken ens...
 
***
 
Lite OT gällande ämnet kanske, men var kan gränsen ha gått för vad som räknades som dödfött barn förr, d.v.s. tidigt 1900-tal och längre bak i tiden? Nu för tiden är det ett barn från vecka 23, men även veckorna innan så ser man ju att det är barn/människor, även om de är väldigt små. Bara en fundering...
 
Mvh Sara

2011-11-25, 22:52
Svar #11

Carl Szabad

Sara! Under arbetet med Begravda i Sverige är dödfödda och foster raderade ur materialet av etiska skäl. Därför kan mycket väl barnet vara begravt i samma grav, men det får du kolla med kyrkogårdsförvaltningen. Du kan också mejla mig data om den avlidna så kan jag kolla i originalmaterialet vad som står om den graven.
 
Sen bokfördes inte dödfödda barn i dödboken, utan i födelseboken. Det är alltså efterledet i ordet dödfödd som styr den ordningen.

2019-11-30, 18:43
Svar #12

Utloggad Lars-Åke Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 759
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 23:13
    • Visa profil
Detta svar är kanske inte direkt ett svar på din undring, men det ger kanske lite mer kunskaper i ämnet  https://forum.rotter.se/index.php?topic=131708.msg1336871#msg1336871


Mvh Lars-Åke
Lars-Åke Johansson

2019-12-01, 14:56
Svar #13

Utloggad LarsOlof Lööf

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 896
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 10:01
    • Visa profil
Liten kommentar bara:
Makarna Kh Gustaf Fredrik Hjortberg (1724-76) och hustrun Anna Helena Löfman (1725-1808) är avbildade tillsammans med alla sina barn på den omtalade familjetavlan i Släp socken (Halland). Ser vi på språkbandet som fadern håller i handen framgår att det finns ytterligare ett barn som tydligen var dödfött. Detta barn finns inte upptaget i födelsboken! - troligen eftersom det inte hann att bli döpt. Alltså inte heller i dödboken, men blev naturligtvis begravet. Fråga är då hur vilket jag ibland undrat över och ser då att bara något dag därefter lades ett annat (barn? minns inte riktigt idag) i en grav - och enligt min tolkning kom nog även Hjortbergsbarnet att hamna i den graven.


Häls LarsOlof

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna