ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Begravning av avrättade  (läst 771 gånger)

2008-12-22, 18:34
läst 771 gånger

Utloggad Stefan Lundgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 308
  • Senast inloggad: 2023-07-14, 18:54
    • Visa profil
    • okandahandelser.blogspot.com
En person frågade mig hur exempelvis Johan Filip Nordlund blev begravd och jag svarade att jag trodde att dom grävde ner kroppen efter undersökningen i en namnlös grav. För er som inte känner till hans brott så kan jag skriva lite kortfattat om det.
 
Nordlund var banemannen till de fem dödsfall som inträffade på ångslupen Prins Carl i maj 1900, han flydde när ett annat fartyg närmare sig i en livbåt och blev tillfångatagen kort tid senare. Han avrättades i december 1900 och blev den sista som blev avrättat med en yxa. Enligt dåtidens massmedia så skickade kroppen för undersökning efter avrättningen.
 
De som blev avrättade, blev det begravda som jag beskrev i det första stycket eller hur var det.
 
Stefan

2008-12-23, 12:35
Svar #1

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2038
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 19:17
    • Visa profil
Enligt susning.nu begravdes han på Östra Kyrkogården i Västerås

2009-01-12, 21:38
Svar #2

Utloggad Stefan Lundgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 308
  • Senast inloggad: 2023-07-14, 18:54
    • Visa profil
    • okandahandelser.blogspot.com
Jo, jag såg det......Isåfall finns det någon inskription på hans gravvård då.
 
Stefan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna