ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Begravningsvillkor i testamente  (läst 569 gånger)

2014-02-14, 16:17
läst 569 gånger

Utloggad Katarina Sohlborg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3058
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 23:53
    • Visa profil
    • www.thorsaker.se
I livmedikus Adolf Fredrik Wedenbergs bouppteckning från 30 april 1828 finns kopia på hans testamente där han ger noggranna anvisningar angående sin begravning.
 
 
Ur testamentet:
Punkt 9 - När jag värkeligen är död, tillåtes ej min kropp under något föregifvande at öpnas, ock får ej förr än på 6te dagen derefter begrafvas, då fulla tecken till förrutnelse inträffat. Min döda kropp bör läggas uti en likkista af Ekträd, med en tjok kalkbädd under mig, samt på sidorna fyld med sönderhackat friskt granris, bultadt med god Röfvare äticka, ock om så behöfves, rökes med Species pro Vaporibus Super Oxide Muriato_, på det jag ej må besvära de efterlefvande.
 
Punkt 10 - En anständig begrafning i likstämmighet med den jag efter min saliga älskansvärda hustru __ stälte, ålägger jag mina Herrar Excecutores Testamente, att besörja. - Min svepning önskar jag måtte blifva en nattmössa på hufvudet ock en natt-tröja med täcke öfver mig liksom jag sofve uti min säng, liggande på högra sidan, men ej med utsträkt kropp.
 
 
Källa: Nedre Borgrätten F6:26 (1827-1829) Bild 2370 / sid 234 (AID: v433453.b2370.s234, NAD: SE/SSA/3699)
 
mvh Katarina
Katarina Sohlborg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna