ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Begravningsbyrå  (läst 1281 gånger)

2004-09-03, 21:27
läst 1281 gånger

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
Gerda Brolins begravningsbyrå [Nämnd i BOU inlämnad till Rådstufvurätten i Linköping 1907, arkivet förvaras i Landarkivet i Vadstena]
 
Vet någon i vilken stad denna begravningsbyrå var verksam? Troligen Stockholm eller Linköping, men det är gissningar.
 
Eller har någon ett tips om hur man tar reda på något om detta företag?

2004-09-04, 10:22
Svar #1

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
Gordon Brolins begrafningsbyrå står det nog vid närmare eftertanke. Frågorna är dock de samma.

2004-09-04, 11:24
Svar #2

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Den låg i Stockholm, på Södermalm om jag inte minns fel, fanns (troligtvis) på - eller i närheten av - Götgatan på 1950-talet. Finns naturligtvis med i en dåtida telefonkatalog.

2004-09-04, 14:10
Svar #3

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil

2004-09-08, 20:37
Svar #4

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
Tack vare den hjälp jag fått av Tord ovan, av Maud Svensson här och av Lena Thelin här har jag kunnat komma vidare och har nu lite mer uppgifter att redovisa angående denna begravningsbyrå och Gordon Brolin.
 
I Dagens Nyheter 1940-07-14, s. 2 har jag återfunnit Gordon Brolins dödsannons med följande lydelse:
 
Vår älskade fader, f. Fabrikören Gordon Brolin, född den 11 Mars 1870, avled stilla i sitt hem i Stockholm Lördagen den 13 Juli 1940. Sörjd och i tacksamt minne bevarad av oss, barnbarn, barnbarnsbarn, övrig släkt och många vänner. [undertecknat] Barnen.
 
I Dagens Nyheter 1940-07-15, s. 9 återfinns följande nekrolog under rubriken Dödsfall:
 
G. Brolin. Förre fabrikören Gordon Brolin har på lördagen avlidit i sitt hem i Stockholm.
     Född 1870 studerade han i unga år lantbruk och mejerihantering i U. S. A. och skötte efter hemkomsten 1888 sin faders omfattande trädgårdsrörelse på Söder i Stockholm samt var från 1891 lantbrukare i Brännkyrka socken. Året före sekelskiftet övertog han Axel Petterssons likkistfabrik och begravningsbyrå, och denna affär nådde under hans ledning stor omfattning. År 1918 övertog han därjämte K. Anderssons likkistfabrik och drev sedan båda företagen. Närmast sörjes han av barn, barnbarn och barnbarns barn.
 
Och slutligen i Dagens Nyheter 1940-07-22, s. 2 finns följande annons avseende begravningsbyrån:
 
Gordon Brolins Begravnings- o. Eldbegängelsebyrå
Högbergsgatan 33, 1 tr
Ombestyr allt för begravningar.
Balsameringar.
Telefon: 41 52 74 - 43 31 79.
Efter kl. 6 även 41 05 85.
 
Återigen stort tack till Tord, Maud och Lena!!!

2004-09-09, 01:13
Svar #5

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Jag bodde som barn och tonåring på Högbergsgatan 21 i Böhlmarksgården, sedan länge riven. Kommer nu ihåg att Brolins begravningsbyrå låg längre ned på gatan, nära Götgatan. Jag har för mig att Beckmans begravningsbyrå låg alldeles runt hörnet, på Götgatan. Eftersom jag bodde mitt emellan Katarina kyrka och dessa begravningsbyråer såg jag ofta de dåtida likbilarna, höga och körda av stormhattsförsedd chaufför och med kistan helt synlig genom de stora fransförsedda sidorutorna. Har du någon aning om var i Brännkyrka Brolin bedrev sitt lantbruk?

2004-09-09, 07:21
Svar #6

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
Hej Tord!
 
Tack för intressanta uppgifter om firman! Nej, tyvärr vet jag inte var i Brännkyrka Gordon Brolin bedrev sitt lantbruk.
 
Ytterligare en fråga som jag funderat på. Vet du, eller någon annan, möjligen om Gordon Brolins begravningsbyrå senare köptes upp / bytte namn, kanske fanns man kvar i samma lokaler?

2004-09-09, 11:31
Svar #7

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Det var ju inte så värst mycket jag kunde bidraga med och allt tog jag ganska långt bak ur minnet, där kvaliteten inte alltid är den allra bästa. Tyvärr kan jag nog inte bidra med så mycket mer. Jag har funderat en del, men kan inte komma på något just nu. Du väckte min nyfikenhet då du skrev att G Brolin bedrivit lantbruk i Brännkyrka. Jag tänkte vid tillfälle titta i fb för Brännkyrka för att se var det var. Han kan väl knappast varit torpare eftersom han hade råd att överta två likkistfabriker. F d Brännkyrka sockens (inkorporerat med Stockholm 1913) gårdar och torp finns i stor utsträckning kvar i någon form, om inte annat som namn på de nutida stadsdelarna i Stockholms södra/sydvästra ytterstad. Tittade för skojs skull i Katarina församlings födelsebok och där fanns han givetvis med.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna