ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Galgbackar  (läst 1888 gånger)

2004-09-30, 09:07
läst 1888 gånger

Utloggad Bertil Friberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 134
  • Senast inloggad: 2008-02-13, 21:07
    • Visa profil
Jag har letat efter rubricerade ämne, men inget funnit, därför nytt ämne. Finns det någon förteckning över galgbackar per län eller socken och litteratur därtill.

2004-09-30, 09:32
Svar #1

Eivor Andersson (Ema)

Hej Bertil,
 
Det finns en galgbacke på Branehög i Solberga fsml. Där steglades mördarna i Herr Arnes Penningar (Som är en sann berättelse i botten och inte en saga).
Alltid en början .
 
Vänl. hälsn. Eivor

2004-09-30, 11:16
Svar #2

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Jag flyttar sedan gärna över denna rubrik till Anbytarforum: Övriga ämnen: Döden istället - allt i ambition att försöka hålla det som går under andra rubriker än Ordet är fritt!..

2004-09-30, 16:49
Svar #3

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Utanför Sävsjö samhälle (Jönköpings län), om man kommer väg 127 ifrån Vrigstad, så ligger den gamla galgbacken för Västra härad uppe på en granbevuxen kulle snett till vänster om man tar av i Komstad-krysset. Dit körde min morfars farfars far dödsdömda till galgbacken enligt muntlig tradition.  
 
mvh Niclas R.

2004-09-30, 23:21
Svar #4

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Jag tänkte spontant på Visby, men vid närmare kontroll finner jag att platsen där heter Galgberget. Så här står det i Gotlands Land och Folk av Alfr. Theod. Snöbohm, utgiven 1897:
 
Galgberget, stadens forna afrättsplats för dem som blefvo hängda, en landhöjd nära hafvet, 1.000 steg utanför norra stadsporten. Den fordna galgen, bestående af 3 murade, i triangel ställda stenpelare, som varit förenade med tvärträn, står qvar, omgifven af en stenmur.
 
Mvh Ingegerd

2004-09-30, 23:30
Svar #5

Anders Andersson

När jag som deltagare i en grupp för några år sedan besökte Lantmäteriets arkiv i Gävle, fick jag tillfälle att studera Uppsalas omgivningar på några kartor från 1600-talet. Jag bläddrade fram Flogsta, stadsdelen där jag bor nu, och fann ett stycke kuperad skogsmark med texten Gambla galgbacken.
 
Det är alltså höjden med de 16 sjuvåningshusen (Sernanders väg) som man ser när man närmar sig Uppsala västerifrån på Enköpingsvägen. Det är alltid intressant att få veta vilka traditioner som en gång utövats där man senare rest sina bopålar!
 
(Ja, en flytt enligt Peters förslag synes lämplig, men jag tänker bo kvar där jag är.)

2004-10-01, 19:58
Svar #6

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Utanför Växjö vid Bergkvara gods (i Bergunda socken) fanns under medeltid en avrättningsplats som sedermera försvann. I Kinnevalds dombok (GHA) 1644 den 15 juni, tinget i Telestad (Växjö lfs), f 4v, nämns följande intressanta notering om denna plats (målet gäller ifall herren på Bergkvara hade egen domsrätt av hävd):
 
Först framförde Gabriell Erich?on Joen Pederson i Ö?a, huilken på
Bärquara gamble godtz i Marklanna född och vpfödh är till sine 70 åhr, och
effter aflagden Eedh berätade at på Heeden widh Örzle Quarn vn-
der gården bleff een Justificerat Suen Steet be:d huilken skut een
Skiechta vthi herr Ture trolle, och ner han det giordt hade, ropade
han, det sende Stärten tigh, och han sågh Steglet och hålen der dhett
stått hade lenge sedan, så?om och der på platzen sågh der been och stycker
aff Huffudskallar.
 
 
Växjö stads avrättningsplats låg på, det som i modern tid av stadsarkitekten givits namnet, Lyckans höjd. Den ligger strax nord om Rikets sal i Växjö på området som kallas Norr. För några år sedan gjorde Smålands museum, en utgrävning av området, och dokumenterade benfynden som gjordes.

2007-06-02, 17:29
Svar #7

Utloggad Arne K Johansson

  • Kontakt
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 309
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 17:50
  • Letar DNA-kusiner
    • Visa profil
    • https://www.djursdala.net
Kanske dags att lägga in länken till galgbackarna som Riksantikvarieämbetet lagt ut på nätet.
 
Men förmodar Ni redan visste om detta.
 
 FMIS Fornsök
 
I sökrutan högst upp skriv galgbackar så kommer det många.
 
 
/Arne
Arne
anforskning@djursdala.net

https://www.djursdala.net
076-108 00 29

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna