ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Litteraturtips  (läst 906 gånger)

2013-12-06, 09:13
läst 906 gånger

Utloggad Jonny Olofsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 155
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 09:37
    • Visa profil
    • www.jonnyolof.se
Hej!
Är det någon som har tips på bra böcker som handlar om livet på landsbygden förr? Tänker på sådana saker som gårdsbildning, hur det gick till vid arv, sysselsättning, sockenstämmornas funktion osv. Sådant finns ju översiktligt beskrivet i vanliga historieböcker, men finns det något mer ingående, samlat?

2013-12-08, 12:48
Svar #1

Utloggad Marita Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 430
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:08
    • Visa profil
Hej Jonny!
 
Jag vet tyvärr ingen bok som tar upp allt detta, men jag har två böcker i min bokhylla som handlar om en del av detta.  
Grenverket av Christer Winberg handlar om hur mark köps och ärvs och bördsrätten mm. I Göran Ingers bok Rättshistoria kan du läsa om en mängd gamla lagar som gäller bland annat arv och förvärvning av jord. Jag har även läst några till som jag tyvärr inte kommer på namnet på nu.
 
Eftersom dessa böcker är lite mer tunglästa har jag har på min hemsida om domboksforskning skrivit en del mer lättlästa texter. Jag har bland annat skrivit om bl.a. arvsordningen   http://www.domboksforskning.se/lagar/arvsordningen.htm och om fastebrev och uppbud http://www.domboksforskning.se/dombocker/vagledning_3.htm
 
Hoppas att detta kan hjälpa dig med en del av det du söker.
Med vänlig hälsning
Marita
Jag har ett register till Viste härads domböcker och kan söka personer åt dig. Registret täcker hittills nästan hälften av åren mellan 1680-1736.
Socknar i Viste härad under den tid var Bäreberg, Främmestad, Malma, Sparlösa, Bjärby, Flakeberg, Hyringa, Längnum, Tengene, Trökörna och en del av Levene

2013-12-08, 14:15
Svar #2

Utloggad Marita Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 430
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:08
    • Visa profil
Den här boken handlar om sockenstämmor och kan kanske vara till hjälp: Berusade bönder och bråkiga båtsmän (social kontroll vid sockenstämmor och ting under 1700-talet) av Björn Furuhagen  
 
Med vänlig hälsning
Marita
Jag har ett register till Viste härads domböcker och kan söka personer åt dig. Registret täcker hittills nästan hälften av åren mellan 1680-1736.
Socknar i Viste härad under den tid var Bäreberg, Främmestad, Malma, Sparlösa, Bjärby, Flakeberg, Hyringa, Längnum, Tengene, Trökörna och en del av Levene

2013-12-08, 19:18
Svar #3

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
En bra bok om livet förr är Gösta Bergs och Sigfrid Svenssons Svensk bondekultur (1969). Den tar upp det mesta: jordbruk, boskapsskötsel, jakt, fiske, olika gårdstyper, heminredning, mat och kläder,  konsthantverk, årets och livets högtider.
 
Det finns också utförliga litteraturhänvisningar, så man kan komma vidare.

2013-12-09, 10:43
Svar #4

Utloggad Jonny Olofsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 155
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 09:37
    • Visa profil
    • www.jonnyolof.se
Hej Marita Och Elisabeth!
 
Tack för tipsen, ska bli intressant...
 
MVH
Jonny

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna