ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Boktips om gårdar och torp i Björkvik?  (läst 2245 gånger)

2007-06-21, 00:22
läst 2245 gånger

Daniel Karlsson

Hej!
 
Jag har en stor del av min släkt i Björkvik med omnejd, och är intresserad om det finns några böcker om stugor och torp från gamla dar. Finns det sådan?
 
Daniel

2007-06-21, 07:57
Svar #1

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Ja, Björkviks hembygdsförening sammanställde 1995 ett häfte vid namn Försvunna torp och gårdar i Björkvik.
 
Sedan finns förstås Robert Mörners Björkvik: en Sörmlandssocken med mycket information om platser och människor samt Björkvik. Tre sockenbeskrivningar författade av tre av socknens präster, huvudsakligen under 1700-talet.  
De två förstnämnda titlarna säljs av Björkviks hembygdsförening, och den tredje hittar du lätt via Antikvariat.net.
 
Trevlig sommarläsning!
 
Mvh
Camilla Eriksson

2007-06-21, 10:52
Svar #2

Utloggad Annastina Sekunde

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2018-02-26, 16:19
    • Visa profil
Daniel!
 
Ytterligare en bok som Björkviks Hembygdsförening säljer är: Björkviks soldater och rotebönder från indelningsverkets tid.
 
Mvh
Annastina Sekunde

2007-06-21, 16:26
Svar #3

Daniel Karlsson

Hej igen!
 
Försvunna torp och gårdar har jag, men de övriga låter intressant, dags och handla!
 
Tack så mycket!
 
Daniel

2008-07-06, 01:16
Svar #4

Utloggad Sven-Åke Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2011-09-14, 03:32
    • Visa profil
Hej!
Någon som känner till om det finns någon förteckning över människor som arbetat på de stora gårdarna i Björkvik?
Kanske finns det bilder på dessa också?
Gårdar Hagbybrga, Danbyholm,m. fl.a.

2008-07-06, 08:36
Svar #5

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Hej Sven-Åke!
 
Kontakta Björkviks hembygdsförening - de förvaltar Hagebybergas gårdsarkiv, om jag minns rätt. Det kan även finnas bilder då hembygdsföreningen också förvaltar arkivet efter fotografen Jean Zeschke som var aktiv i början av 1900-talet.  
 
 
Lycka till!
 
Mvh
Camilla Eriksson

2008-07-08, 01:25
Svar #6

Utloggad Sven-Åke Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2011-09-14, 03:32
    • Visa profil
Tack för ditt svar Camilla Eriksson!
 
Jag besökte för ca. ett år sedan hembygdsföreningen i Björkvik. Fann då en del bilder tagna av den fotograf Du nämnde, Jean Zeschke.
Men hans bilder är mestadels, kanske alla, från början av 1900-talet.
Därför blev jag synnerligen intresserad när Du nämnde gårdsarkivet från Hagbyberga.
Min morfars far var ju kusk på den gården 1859-1895. Tycker han borde finnas med i det arkivet (text eller bild). Föreningen nämnde inget om Hagbybergas gårdsarkiv.
Det var lite rörigt.
F. ö. måste jag få nämna , efter att ha läst många av Dina svar, att jag uppskattar Din noggrannhet och Din seriösa syn på forskningen.
Många, tror jag, tar alltför lätt på uppgiften, man gissar, anser och tycker. Det är inte bra.
Ett enda antagande är inte seriöst. Uppgifter i arkiv, böcker, Cd-skivor, längder, föreningar m. fl. bör ju kontrolleras uttömmande och så mycket som är möjligt ifrågasättas innan man tror sig ha hittat det man sökt. Man bör ha som målsättning att att kunna stå för det man kommit fram till, vara ödmjuk och beredd på kritisk granskning.
Har fått den uppfattningen, att Du Camilla, är en släktforskare att lita på.
Vänligen
Sve-Åke

2008-07-08, 14:59
Svar #7

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Björkviks hembygdsförening har en liten lokal (en f d jordkällare, vill jag minnas) med Hagebybergas gårdsarkiv och även ett arkiv för Virå bruk. Det fanns säkert mycket mer godsaker i arkivet, men mitt enda besök ägde rum för ett drygt decennium sedan så detaljerna är något diffusa.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna