ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jonas Aron Sjölund, Wikenvik, Vilhelmina  (läst 1240 gånger)

2000-03-12, 20:17
läst 1240 gånger

Berne Brodin

Hej!  
Jag söker uppgifter om Jonas Aron Sjölund (Mattson)
född i Wikenvik 1853. Modern s namn Gertrud Larsdotter, Fadern okänd.
Mest önskar jag uppgifter om någon bok som behandlar byarna Wikenvik och Storsele, Båda Vilhelmina komun.

2000-03-13, 02:00
Svar #1

Utloggad Olof Stenum

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 309
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 06:41
    • Visa profil
Berne,
 
Jag har Gertrud Kristina Larsdotter i mina anteckningar. Hon var född 1826-10-01 i Stensele av föräldrarna Lars Johan Larsson och hans hustru Kristina Elisabet Persdotter.
 
Gertrud var gift två gånger. Första gången 1849 med Jonas Erik Eriksson, född 1816-08-10 i Arksjö, Dorotea, och död 1852-04-17 i Vikennäs, nybyggare i Storsele och Vikennäs, Vilhelmina. 1855-02-03 gifte hon om sig med Otto Matsson, född 1829-04-24, som 18 år gammal hade flyttat in till Vilhelmina från Lycksele. Han var dräng i bl a Risträsk, Siksjönäs, Heligfjäll och Tresunda, innan han kom till Vikennäs.
 
Mellan dessa giftermål fick Gertrud sonen Jonas Aron, f 1853-05-24, noterad som oäkta i Vilhelminas födelsebok.
 
I O.P. Petterssons Gamla byar i Vilhelmina, del 2, står under byn Vikennäs:
 
”Johan Erik Ersson hade avlidit och efterlämnat omyndiga barn. Till förmyndare för dessa hade bonden Nils Jakob Jakobsson i Tresund blivit förordnad. Förmyndaren utarrenderade barnens hälft av Vikennäs nybygge åt en man från Stensele vid namn Otto Matsson på villkor, att landbonden fulleligen ansvarar åboskyldigheterne och vidmakthåller, vad som nu finnes gjort, samt föder, kläder och kristeligen uppfostrar Jonas Erik Erssons tvenne barn, till dess de själva kunna sig försörja.”
 
Dessa tvenne barn är Inga Kristina, född 1849, och Erik, född 1850, och Otto utsågs tydligen till landbonde, innan Jonas Aron var född. Men - Inga Kristina kom tidigt som fosterdotter till ett äldre par i Tresunda (hon finns inte med i husförhörslängden för Vikennäs), och då är det kanske Erik och Jonas Aron som är de tvenne barnen?
 
I vilket fall, Gertrud gifter sig med Otto, som åtagit sig att sörja för barnen. Är det han som är far till Jonas Aron?
 
Mvh
Olof Stenum

2000-03-13, 09:06
Svar #2

Rune Edström

Hej
Storseleboken verkar inte innehålla något om Jonas Erik Eriksson. Den är begränsad till att omfatta endast inom Storsele by boende och utgå från de bönder, som var bosatta inom byn 1900-1910 och deras familjer.
 
Om den boken finns att få tag i nu, vet jag inte. Men börja att leta den med att ringa Gunnar Mattsson, Storsele telefon 0940-480063. Fråga samtidigt om han vet nånting om Jonas Aron i Vikennäs.
Lycka till
rune

2000-03-14, 09:29
Svar #3

Rune Edström

Vilhelmina C:2 1/4 1826-1846
 
Födda 1826: okt 1 döpt okt 7 Gertrud Christina.
Far Lars Johan Larsson, Storsele
Mor Stina Elisabeth Pehrsdotter 21 år.
Faddrar: Kan ej läsa men dom är från Storsele och Bäsksjö.
 
Vilhelmina C:3 1/3 1847-1861
 
Födda 1853: ?? döpt juli (1 eller 6?) Jon Aron
oägt  
Mor enkan Gertrud Christina Larsdotter i Vikennäs 27 år.
Faddrar: går dåligt läsa. Pehr ? i Nästansjö, änkan Margareta ? i Vikennäs, Gideon Abramsson o H
i Vikennäs, ????  Tresund.
mvh
rune

2000-03-14, 09:46
Svar #4

Rune Edström

Enligt en släktutredning jag har ska Jonas Erik avlida 1852 och efterlämna änka och 3 minderåriga barn, varav Jonas Aron Jonsson-Sjölund 25/4 1853 var en av dom
rune

2000-03-17, 20:40
Svar #5

Berne Brodin

Hej!
 
Tack Olof och Rune för alla svar som jag fått på min fråga om Jonas Aron, de har givit mig flera uppslag till fortsatt forskning.  
 
De har även skapat nya frågetecken:  
° 1/ Olof Stenum skriver att efter Johan Erik Ersson avlidit blev bonden Nils Jakob Jakobsson i TRESUNDA förordnad till förmyndare. Jag har sökt i Gavelins bok ”Åseleborna” men inte kunnat finna någon bonde vid detta namn i Tresunda. Är det något annat Tresunda eller har jag läst fel?
 
° 2/ Rune ger Jonas Aron efternamnet Jonsson-Sjölund. I mikrofilm AIA:8B för Vilhelmina 1867 - 1876 no 60530 sid 44 står han som Sjölund och på sidan 51 samma kort är hans namn Mattson. Varifrån kommer namnet Sjölund och vilka regler gällde för namngivning vid denna tid i Lappmarken? Vilka efternamn fick de andra barnen?
 
Med vänlig hälsning
Berne Brodin

2000-03-17, 21:31
Svar #6

Rune Edström

Hej
När du kommer efter 1800 blir Vilhelmina egen församling, så då finns väldigt lite (ingenting) om folket där i Åseleborna. Min ana på TRS1 hade 8 barn, men bara en finns med i Åseleborna. Han var född 1795. Nästa är född 1800.
För att få om förmyndare Nils Jakob Jakobsson får du kolla O P Petterssons: Gamla byar i Vilhelmina.
Han fanns i Tresunda enligt körkboka.
 Det finns ett ställe som heter Sjöland uppefter Vojmsjön, kanske därifrån Sjölund kommer.
Ändra namn den tiden var bara att tala om för prästen att nu har jag det eller det namnet. No problem. Min mmf hette Andersson 1875 men Lundqvist 1880. Ff hette Emanuelsson före rekryten
men Edström när han gjorde den.
mvh
rune

2000-03-17, 22:56
Svar #7

Bo-Arne Torger

Hej !
Ang. Nils Jakob Jakobsson:
Kjell-Åke Lundström har honom i sin Vilhelminautredning som född 1826 10/4 i Fredrika, bosatt i Tresund i Vilhelmina, gift 1850 med Elisabet Johanna Andersdotter, född 1825 6/4 i Nästansjö, Vilhelmina. I familjen finns 6 barn.
 
Ang. Jonas Aron Sjölund:
Kjell-Åke skriver att han är son utan känd fader till Gertrud Kristina Larsdotter, född 1826 1/10, bosatt i Vikenvik i Vilhelmina.
Vidare skriver han att Jonas Aron är född 1853 21/5 i Vikenäs, jordbruksarbetare, bosatt i Skansholm, dräng i prästgården på 1870-talet, gift 1878 13/10 med Gertrud Margareta Matsdotter, född 1849 10/7 i Nordansjö (allt i Vilhelmina socken)
 Någon Jonas Aron med efternamnet Mattsson nämner Kjell-Åke ej.
MVH
Bo-Arne

2000-03-18, 08:05
Svar #8

Rune Edström

Hej
Jonas Erik Eriksson dog 17/4 och begravdes 25/4 1852. Enl. Vilhelmina E:1
Den släktutredning som jag hänvisa till är gjord av Seth Vesterlund och Jonas Danielsson 1974-75.
Och där är ju att han ska vara fader till Jonas Aron.Han måste ju vara född senast i februari året efter för att det ska vara möjligt. Men han anges som född 25/4, mer än 1 år efter faderns död. Härovan att han är född 21/5 och på kortet ser det lika gärna ut kunna vara en 6:a.
 
OMÖJLIGT.
 
Eftersom det kort som jag tittar på är dåligt, föreslår jag att du frågar Landsarkivet i Härnösand när det rätta födelsedatot är. Så då kanske det är januari.
mvh
rune

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna