ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nybyggarnas första bostad  (läst 1055 gånger)

2003-11-09, 18:26
läst 1055 gånger

Rune Edström (Rune)

Hej
På Mikaelimarknaden i Vilhelmina hade Medborgarskolan och Muse?t gjort en kopia av nybyggarnas första bostad under en gran.
 
Så här har O P Pettersson ritat den i Nybyggarnas dagliga liv, som handlar om nybygget Dorris
 

 
Eftersom det inte går lägga fler bilder i detta inlägg, så blir det forts.
mvh
rune

2003-11-09, 18:35
Svar #1

Rune Edström (Rune)

Å så här ser modell 2003 ut utvändigt
 

 
och invändigt
 

2003-11-09, 19:36
Svar #2

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej igen Rune!
 
Ser lite dragigt ut tycker jag! Brukade de inte täta väggarna? Eller är detta 'sommarstugan'? Sedan var det väl ganska riskabelt att bo under ett så stort träd; tänk om blixten slog ned i det!  
 
Hoppas att du mår bra!
 
Vänliga hälsningar
Ann

2003-11-09, 20:15
Svar #3

Rune Edström (Rune)

Hej Ann
Nej det är nog inte sommarstugan. Det var nog huvudbyggnaden.
Kan tro att dom hade lagt granris utanpå, så väggarna inte var så glesa som det verkar på bilderna. Annars måste det ju ha varit korsdrag ibland.
Ojämna plåger.
mvh
rune

2003-11-09, 23:08
Svar #4

Utloggad Arne Forsman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2010-04-20, 22:06
    • Visa profil
Hej Ann!
 
Våra nybyggare är inget att skoja om. Dom hade ett hårt liv.
 
Jag träffade Johannes Bäck 1948 där han bodde vid Storsjons strand i Härjedalen.  
Han berättade hur han kom i roddbåt över sjön i sin ungdom med sin nyblivna hustru. Dom drog opp båten på land och bodde under den den första tiden, innan dom fick opp ett första skjul.
 
Arne Forsman i Norrköping

2003-11-10, 00:22
Svar #5

Erik Holmlund

Att tillfälligt bo under gran är nog ett ganska ypperligt val av plats. Alltid torrt, och väljer man en gran som står i tät skog så behöver det inte bli speciellt dragigt. Som nån skrev så var det ju bara nånstans att sova innan nybyggaren hade uppfört en första byggnad. Antagligen inte längre än ett antal sommarveckor. Under en gran kan det vara uppåt 5 grader varmare än ute på ett öppet fält i närheten. Jag har hört berättelser från släktingar i lappmarkerna som arbetade i skogen och som ibland övernattade under en tät gran, ofta helt utan att bygga upp något extra skydd alls. I det svenska skogslandet med miljardvis med höga träd så är nog inte risken att blixten ska slå ner i ens träd speciellt stor. Nybyggarna var säkerligen noggranna med att inte välja en gran som stod på öppen mark, på grund av vinden & kylan, och kanske också pga blixten.
 
mvh
Erik, Skellefteå

2003-11-10, 04:39
Svar #6

Rune Edström (Rune)

Hej
Verkar inte ha kommit med att första bilden är modell 1860.
 
Arne
Vet du inte att det allvarligaste som finns är leken. Och jag vill tillägga skojet.
 
Därför tar jag Ann i försvar. Hennes inlägg platsade även om du inte tycker det.
mvh
rune

2003-11-10, 10:27
Svar #7

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Rune, tack snälla du för dina ord i mitt försvar! Det är precis så som du säger och du vet vad du talar om.
Själv har jag inte seglat genom livet, blev änka i 30-års åldern med två små barn att ta hand om, och jag kan tala om för dig Arne att jag mitt i allt elände fann en hel del att skratta åt, som hjälpte mig att klara av den svåraste tiden i mitt liv.  
Nu förstår du säkert att jag är helt viss om hur svårt livet var för nybyggarna, och att jag inte på något sätt ville göra mig lustig på deras bekostnad. Nog skrattade de också ibland mitt i allt det svåra för hur skulle det annars ha gått för dem?!
 
Vänliga hälsningar
Ann

2003-11-10, 19:18
Svar #8

Utloggad Arne Forsman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2010-04-20, 22:06
    • Visa profil
Hej!
 
Det skulle vara väldigt intressant att veta hur nybyggarna bland ens förfäder bodde och levde. Dom kanske hade det bättre än oss i vissa avseenden. Bättre mat t.ex. röding varje dag och fjällripa för att inte tala om mandelpotatis i stället för flottyrstekt potatis och hamburgare.
 
Men Rune inte hade man huggkubben inne i kojan.
 
Jag har själv haft många fina stunder på 1940-talet med nyfångad harr, röding eller gädda tillagad utanför utanför. Sedan sov man gott på granris efter dagens arbete både sommar och vinter.
 
Tänk också på alla kolare som vaktade milorna i våra skogar och deras kojor.
 
Hälsningar från Arne i Norrköping.

2003-11-10, 19:59
Svar #9

Rune Edström (Rune)

Hej Arne
Huggkubben inne var kanske för märgbenen, när dom skulle klyvas för att få tag i märgen.
 
Håller med dej att dom som hade nån mat, hade i många fall bättre mat då, än nuförtin.  
 
Mandelpären finns på affären och fjällfisk får jag tag i ibland. Å myrbära plockar jag på myren en liten bit från stugan. Så smaka får man ju ibland.
mvh
rune

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna