ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hitta gamla byggnader med pekare  (läst 1942 gånger)

2009-09-04, 12:47
läst 1942 gånger

Håkan Norrman

En metod är att med hjälp av pekare.( En form av slagruta )
Med den metoden kan hitta byggnader och bestämma storlek.( Boytan )
Men även hitta t ex. Innerväggar och dörröppningar.
Ytterliga kan man bestämma ålder.( Den tidsram som huset fanns där och använders )
 
Kan du gå med pekare så testa detta.
Hör av dig om du vill veta mer.
 
Mvh
Håkan Norrman

2009-09-04, 20:09
Svar #1

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Hmmm... kan man använda den till sina släktforskningsproblem också, tro? Det vore smidigt om den t.ex. kunde hitta namn och personuppgifter på en okänd far!

2009-09-05, 09:31
Svar #2

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Visst kan du det!
Ta ett trollspö, dvs en pinne, och peka på boken så vips visar sig namnet där. Fungerar det inte, så gnid pinnen några gånger så får du se mirakel.

2009-09-05, 11:58
Svar #3

Håkan Norrman

Vad har (Acb) och (Janj) inlägg att göra med byggnader??
 
Har sysslat med i några år och det fungerar bra.
Har du förmågan att gå med pekare så testa själv.
 
Mvh
Håkan Norrman

2009-09-05, 19:26
Svar #4

Utloggad Annica Pettersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 88
  • Senast inloggad: 2022-01-02, 17:07
    • Visa profil
Till (Acb), (Janj) och andra tvivlare.
 
Häromåret skulle vi gräva ett dike för att dra in kabel för bergvärme och visste att det fanns en elkabel mellan hus och uthus. Televerket och elverket vägrade komma och göra kabelanvisning då de hävdade att alla ledningar låg på framsidan av huset, uthuset ligger på baksidan, likaså borrhålet. Jag tog mina pekare (böjd koppartråd) och letade reda på var ledningen fanns - även hur djupt jag skulle gräva, vilket stämde på centimetern. Medan jag letade efter denna kabel markerade pekarna för ytterligare en kabel vilket min man tog som bevis för att det inte fungerade. Själv visste jag inte vad jag skulle tro men markerade platsen. Inkommande ström till huset grävdes av där.
När jag grävt fram elkabeln sökte jag av området mellan borrhålet och huset och lade ut stenar i en linje som jag gissade kunde vara telefonkabel. Grävaren var, för säkerhets skull försiktig men inkommande telefonledning grävdes ändå av vid det sista skoptaget runt borrhålet.
 
Gammal teknik är inte att förakta. Ska för skojs skull leta reda på mina pinnar och testa Håkan Normans tips någon gång framöver.
 
Mvh Annica

2009-09-05, 21:20
Svar #5

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Det finns en trend med övernaturliga aktiviteter och då finns det folk som passar på att kränga en massa prylar man behöver i sammanhanget.  
Jag föraktar inte gammal teknik, jag föraktar dem som försöker blåsa människor som är lite osäkra.

2009-09-06, 02:07
Svar #6

Utloggad Daniel Regnér

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2015-05-13, 01:31
    • Visa profil
Teorin bakom Pekare är ju att man på nåt sätt känner av avvikelser i diverse fältlinjer
En husgrund borde då, om man antar att det finns sådana här linjer, orsaka en störning.
 
Jag håller mig lite avvaktande till det här med pekare och slagrutor. Jag är vet att det finns personer som kan känna en vattenåder mm,
men samtidigt så har det på senare år även förekommit mer vetenskapliga test där den som gick med pekare inte hade många rätt.
Jämför gärna med det test av sk Feng Sui som något gransknings-program gjorde för några år sedan. 3 st experter gav 3 olika förslag.
som jag fattat det så baseras även den på dessa fältlinjer. om dessa då finns på det sätt det påstås så borde man ju inte kunna få 3 olika resultat.
 
Så ja, det finns säkert personer som kan hitta både det ena och det andra med hjälp av ett par metallpinnar. Samtidigt så finns det allt för många som påstår sig kunna göra det, och som Jan säger, försöker profitera på det.
 
Mina föräldrar borrade nu i våras en egen källa på sommarstället. företaget som gjorde det jobbet hade då ingen slagruteman utan de klurade ut vart det borde finnas vatten med hjälp av vetskap om vart tidigare källor finns och geologisk data.
De var så säkra på sin sak att de gav en garanti för hur många liter/minut hålet skulle ge. Uppfylldes inte detta så behövde mina föräldrar inte betala för jobbet. Undras hur många slagrutemän som skulle våga ge den garantin ?
 
 
Personligen har jag sällan problem att identifiera vart det legat ett gammalt hus, det är oftast bara att kolla på växtligheten
Fruktträd och bärbuskar  brukar vara ett rätt säkert tecken på att det legat ett hus på platsen.

2009-09-06, 21:35
Svar #7

Håkan Norrman

Hej igen se första inlägget i denna debatt.
 
Till Annica och övriga intesserade.
 
Till att markera så använder jag grillpinnar av bambu som säljs i 100 pack i vanliga livsmedelsbutiker. (Ca 14kr/pkt)
Mellan dessa markeringar använder polyester tråd.
Vilket gör att man ser boytan.
Ställ dig sedan över markeringar så tidsbestämma grunden.
På samma sett kan du få reda på om det är inhus eller uthus.
 
Mvh
Håkan Norrman

2009-09-07, 07:15
Svar #8

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Bästa tiden att pptäcka gamla byggnadsgrunder är precis när tjälen börjar gå ur marken. På många gårdar har jag då sett de upphöjda grundstenarna efter någon bygnad som är fullständigt osynliga några veckor senare

2009-09-07, 11:27
Svar #9

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2040
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 10:25
    • Visa profil
Rekommenderar boken Vetenskap eller villfarelse av Jesper Jerkert och Sven Ove Hansson Finns på närmsta bibliotek

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna