ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Byggnadstillstånd  (läst 1685 gånger)

2008-09-02, 09:37
läst 1685 gånger

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2040
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 18:07
    • Visa profil
Hur gammal är egentligen bestämmelserna om att man måste söka byggnadstillstånd? Någon som vet?

2008-09-02, 10:36
Svar #1

Utloggad Lars Skillius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 777
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 12:53
    • Visa profil
Stig
Jag kan beklagligtvis inte svara på din fråga. Man bör nog skilja mellan bygglov (beviljas av kommunens byggnadsnämnd och kallades förr byggnadslov) och byggnadstillstånd (som stadsmakten har krävt för att styra hushållningen av arbetskraft och/eller byggnadsmaterial, framför allt i krigs- eller kristider). Under vissa perioder har det för att bygga lagligt således fordrats både byggnadslov och byggnadstillstånd. Men din fråga gällde kanske specifikt endast byggnadstillstånden?

2008-09-02, 20:47
Svar #2

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Kolla upp boken Den svenska staden - planering och gestaltning, från medeltid till industrialism av Thomas Hall och Katarina Dunér (red.), den finns nog på biblioteket. Där har du god chans att hitta det du söker. Bland kapitlen finns Stadsgrundningar och gaturegleringar - Svensk stadsplanering under tre hundra år och Den moderna planeringens genombrott - Lagstiftning, beslutsprocess och planeringsvisioner 1860-1910, och som bilaga finns Ett urval lagar och förordningar om byggande.
 
I Stockhom verkar bygglov ha förekommit i alla fall sen 1713, se här.
 
Enligt boken Göteborg genom ritningar - byggande från äldre tid till 1900 är det i fråga om 1700-talet främst de offentliga byggnaderna som bevarats i ritningar och dokument. De enkla bostadshusen saknas. Magistraten fastställde ritningarna och dess protokoll finns i Landsarkivet, så där verkar det ha reglerats senare än i Stockholm.

2008-09-03, 08:37
Svar #3

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2040
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 18:07
    • Visa profil
Tack Lars och Anna-Carin. Nu har jag lärt mig att det finns såväl byggnadstillstånd som bygglov och att det senare var äldre än jag anade. Vad jag är ute efter är att kunna få fram ritningar på gamla byggnader.
Stig

2009-07-13, 15:54
Svar #4

Utloggad Bengt Dahlbeck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1545
  • Senast inloggad: 2020-10-14, 09:19
    • Visa profil
Hej  
Jag undrar om det finns något forum där jag kan kolla hur verksam en
Byggmästare/byggbolag var tiden 1900-1925 i Stockholmstrakten.
Frågan gäller Byggmästare Bengt Persson Dahlbeck född 1862 i Villie  
;Malmöhus län men verksam i Stockholm.
MVH
Bengt

2009-08-08, 13:41
Svar #5

Utloggad Viktor Hansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 224
  • Senast inloggad: 2020-09-18, 08:13
    • Visa profil
Jag minns när det skulle byggas nytt hus så skulle det gamla rivas för det var enda platsen som var djup nog för en källare. För att få byggnadstillstånd (tror det hette så) måste timmerstommen sågas upp och via järnväg skickas till Göteborg för att eldas med. Det här hände 1946 -47 och direkt efter kriget var det ont om allting, även ved i Göteborg. Att det skulle vara på det viset bestämde Kristidsnämnden, nånting som fanns i varje socken och styrde det mesta.
 Det här gällde Norra Bohuslän, men det var kanske så på andra håll.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna