ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Utackordering av barn  (läst 4156 gånger)

2013-07-25, 23:22
läst 4156 gånger

Utloggad Inga Wahlund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2013-07-25, 23:22
    • Visa profil
    • www.tarnmas.se
Hejsan.
 
Enligt muntlig tradition ska en släkting till mig vara ett så kallat auktionerat barn. Någon som vet om det går att ta reda på om det stämmer?

2013-07-25, 23:37
Svar #1

Carl Szabad

Det enklaste är väl att kolla i födelseboken för släktingens födelseförsamling. Är släktingen över 70 år är det inte längre sekretessbelagt, är han/hon yngre kan bara släktingen själv be om uppgiften.
 
(Meddelandet ändrat av carl 2013-07-25 23:39)

2013-07-26, 10:33
Svar #2

Utloggad Jesper Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: 2016-04-29, 00:23
    • Visa profil
    • www.facebook.com/jesperoffical
Hej!
 
I städerna pågick så kallade utpensionering, att barn fick möjlighet att hamna i fosterfamiljer. Jag har för mig att kommunen har dessa listor och journaler. Man brukade göra uppföljningar under barnets uppväxt till dess att barnet blev myndig, eller längre tillbaka blev stor och kunde föda sig själv.
 
På landet kunde det förekomma auktioner av barn. Hur man hittar vidare handlingar om det, vet inte jag men antar att barnavårdsnämnden (verksam efter 1918 och framåt) kan berätta något. Socknen måste först bedöma om barnet behöver deras hjälp, så om det inte finns ge inte upp.
 
Kolla med kyrkbokföringen först. Hur ser det ut för barnets uppväxt? Prästen kan ha gjort någon notering vid sidan av om han känner till det och haft intresse av att bokföra det! Om barnet är inneboende som fosterbarn ska man kolla om fosterföräldrarna är släktingar. Jag har ett fall där min farmors mormor växte upp hos sin morbror, för att inte mamman kunde försörja båda. I efterhand har jag fått veta att det var vanligt.  
 
Men lycka till ;)
Mvh Jesper Johansson

2014-02-26, 12:08
Svar #3

Utloggad Jörgen Karling

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2023-05-23, 19:32
    • Visa profil
Vet någon hur det gick till när ett barn utackorderades?
Var det samhället som, av omsorg för barnet, såg till att det utackorderades?
Var utackordering en tvångsåtgärd eller kunde en förälder minska sin belastning genom att självmant utackordera barn?
 
Bakgrunden är att min mamma blev utackorderad 1911 och hon har själv sagt att hon kom till fosterföräldrar för att mina föräldrar orkade inte med mig. Mormor var änka och bodde på fattiggården med 5 barn, utackorderade 3 st, gifte om sig och flyttade ifrån fattiggården och bildade ny familj, lämnade då kvar min mor och en halvbror som bodde där i 3 år innan de sedan blev utackorderade på varsitt håll.

2014-02-26, 14:45
Svar #4

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21877
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 23:08
    • Visa profil
Det var fattigvårdsnämnden (och senare barnavårdsnämnden) i socknen som placerade barn i fosterhem och betalade uppfostringsbidrag. Barnen var föräldralösa eller hade föräldrar som på grund av fattigdom, sjukdom etc inte kunde ta hand om dem, under en kortare eller längre tid.  
 
Föräldrar kunde ordna fosterhem utan att blanda in någon myndighet, men fick då också själva betala fosterföräldrarna.
 
Eftersom din mormor bodde med två av sina fem barn på fattighuset efter att hon blivit änka, kunde hon varken försörja sig själv eller barnen. Tre av dem utackorderades med eller mot hennes vilja - i den saken hade hon ingenting att säga till om.
 
Varför de två övriga barnen inte fick följa med modern när hon lämnade fattighuset efter att ha gift om sig, måste man ju undra. Var hemmet för fattigt? Eller ville inte nye maken ta emot barnen? Kanske kan du finna svaret i det kommunala arkivet.
 
(Meddelandet ändrat av mausve 2014-02-26 14:50)
Hälsar vänligen
Maud

2014-02-26, 20:24
Svar #5

Utloggad Lars Sundman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 186
  • Senast inloggad: 2017-04-29, 22:19
    • Visa profil
Hej
Finns sådana arkiv även i Stockholm är de uppdelade i församlingarna eller någon annan indelning frågan gäller Katarina församling  
min mormor blev utplacerad i fosterhem
Med vänlig hälsning  
Lars S

2014-02-26, 21:44
Svar #6

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21877
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 23:08
    • Visa profil
Kontakta Stockholms stadsarkiv så får du veta vilket/vilka arkiv som är aktuella i din mormors fall - det beror bland annat på när hon blev placerad i fosterhem.
 
(Meddelandet ändrat av mausve 2014-02-26 21:50)
Hälsar vänligen
Maud

2014-02-27, 20:03
Svar #7

Utloggad Lars Sundman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 186
  • Senast inloggad: 2017-04-29, 22:19
    • Visa profil
Tack Maud
Ska kontakta Stockholms stadsarkiv
/Lars

2015-10-17, 14:30
Svar #8

Ulla Nilsdotter Jonsson

Hej! Det sägs att min mormor och några av hennes hel/halvsyskon blev utackorderade sedan deras far avlidit 1901. Var kan jag hitta info om detta? I Förmynderskapsprokollen? Var förvaras dessa i så fall?
Min mormor Hedvig  (1890-1928) var dotter till Anna Amalia Flink i Ånäset, f Andersdotter i Ultervattnet. Hon föddes 1894, avled 8/7 1955 i Robertsfors. 1901 blev hon änka med en stor barnkull att ta om hand efter indelte soldaten Anders Wilhelm Bodén Flink. Några av barnen lär ha utackorderats.
Mycket tacksam för svar!
Hälsningar Ulla

2016-02-03, 15:26
Svar #9

Utloggad Catharina Willebrand

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2021-04-13, 19:10
    • Visa profil
Hej  
 
Min anfader Otto Rudolph Willebrand och hans bror Knut Emanuel Willebrand blev utackorderade till Svedala.  
Där står i volymen D7F:3, s 67, Fattigvårdsstyrelsen, Malmö Afvikne Hans Willebrand om deras far.  
Vad menas med detta? Har han bara lämnat dem på gatan, eller vad kan ha hänt?  
 
Hans Willebrand bor enl senare kyrkböcker både i Malmö och i Trelleborg så han verkar inte vara död....  
 
Hans Willebrand var född i Borlunda, 2/3 1842.  
 
Mycket tacksam om någon vet vad som kan menas med afvikne?  
 
Med vänlig hälsning  
Kia  
 
 
afv
 (106.7 k)

2016-02-03, 15:33
Svar #10

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Det betyder nog helt enkelt att han hölls sig undan. Du kan se utförligare beskrivning av ordet avvika i SAOB.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2016-02-04, 21:13
Svar #11

Utloggad Catharina Willebrand

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2021-04-13, 19:10
    • Visa profil
Tack Claes-Göran!
Mvh
Kia

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna