ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Två mödrar - okänd far  (läst 3129 gånger)

2005-02-06, 18:13
läst 3129 gånger

Marie-Louise Gradin-Robb (Folkedotter)

Jag har ett verkligt huvudbry med följande problem och hoppas att jag kunnat uttrycka mej tillräckligt tydligt.
 
Min morfars mor hette Emilia Maria Antoinetta Stjerneman, född i Ramnäs (U) 1852-11-03.
Hon föddes som oäkta barn till Christina Charlotta Södergren, som också var född i Ramnäs. Hennes far var skogvaktaren Johan Södergren och modern var Maria Charlotta Segerberg, bägge föräldrarna likaså från Ramnäs.
Vittnen vid Emilias dop var Friherrinnan Maria Antoinetta Uggla, född Hjerta samt två av sönerna från äktenskapet med Kapten Göran Gustaf Uggla. Alla tre reste från Stockholm för att närvara vid dopet.
Vi vet inte vem Emilias far var, men har alltid vetat att det var en viss Stjerneman och att hon tilläts av faderns släkt att kalla sig så.  
 
Jag ville veta vem som var far till Emilia, så jag slog på måfå upp namnet Stjerneman på internet och fann genast en Emil Anton Mortimer Eugen Stjerneman, kapten (född 1826 i Stockholm) som deltagit som frivillig i dansk-tyska kriget 1848-49, och därefter blivit länsman i Svärdsjö, Dalarna. Från Landsarkivet i Uppsala fick jag så uppgifter om honom, och hans moder anges som Friherrinnan Maria Antoinette Uggla, född Hjerta! Hon flyttade från Väse (S) till honom och hans familj ( hans Hustru Mathilda Wassberg, plus 4 döttrar) i Svärdsjö 1875 (bekr. I Väse Hfl, samt i Svärdsjö Infl samt hfl för samma år), Där bodde hon till sin död 1884.
 
Jag skrev till Stockholms stadsarkiv för att få veta var Emil Stjerneman var född och förhoppningsvis finna hans far - kanske gifte Maria Antoinetta om sej med en Stjerneman? Det var vad jag hoppades i alla fall!
 
Mysteriet djupnade då jag fick veta att en Emil Anton Mortimer Eugen finns som oäkta son till en viss Carolina Bergsten, och var född på Kungsholmen i Stockholm 1826-08-16, förlöst av en Fru Lindeblad (som också, tillsammans med sin dotter, var de enda vittnena vid dopet 14 dagar senare). På Stockholmsarkivet fann man att Emil därefter försvunnit helt från alla kyrkböcker i Stockholm från födseln och fram till 1849 då han står skriven med efternamnet Stjerneman på Ladugårdslands (numera Hedvig Eleonora) förs. i Stockholm, hos överkonstapeln Carl Wilhelm Uggla. Flickan på Stockholms stadsarkiv säger: ”en formlig brandvägg har tydligen dragits ner för Emil Anton Mortimer Eugens identitet”. De hänvisar mej till Krigsarkivet, men det enda jag fick därifrån var ett tidningsurklipp från 1896 då han på gamla dagar rest från Dalarna till Danmark för att delta i 50-årsjubileet av Slaget vid Fredericia.
 
Var Maria Antoinetta Uggla f. Hjerta Emil Anton Mortimer Eugens mor eller var det Carolina Bergsten?  
Var kommer namnet Stjerneman in?  
Var Emil Anton Mortimer far till min morfars mor Emilia Stjerneman? Varför skulle annars Maria Antoinetta Hjerta och två av hennes söner ha varit faddrar till Emilia, som inte tycktes ha något med Värmland att göra?
 
Vore tacksam för all hjälp jag kan få!
 
Hälsningar
Marie-Louise Gradin-Robb

2005-02-06, 18:59
Svar #1

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Har du undersökt vart Carolina Bergsten tog vägen efter att sonen föddes? Att hon inte har släkt eller vänner som dopvittnen skulle kunna bero på att hon bara tillfälligt vistades i Stockholm, och sedan åkte hem igen (och antagligen tog med sig barnet). Det skulle i så fall förklara varför han försvinner från Stockholms kyrkoböcker.
 
Här på anbytarforum finns en Anna Carolina Bergsten nämnd i en annan diskussion. Där framgår att hon är född 1804-07-25 i Karlstad (S) och död 1858-10-22 på Svaneholms bruk, Svanskog (S). Första barnet med maken Andreas B:son Broström får hon 1833. Det kan ju vara ett sammanträffande med namnet, men hon kanske är värd att kolla upp.

2005-02-08, 11:12
Svar #2

Marie-Louise Gradin-Robb (Folkedotter)

Hej Anna-Carin!
Tack för ditt inlägg - jag fann inte Carolina B. i Stockholm eftersom in-utflyttningsböcker saknas för den församlingen och den tiden. Jag har tittat lite på din Carolina från Värmland och finner att hon var kammarjungfru hos en änkefru Uggla innan hon gifte sej! Friherrinnan Maria Antoinetta Hjerta var ju gift med en kapten Göran Gustaf Uggla, så kanske där finns en förbindelse? Barnet Emil finns dock inte med i Carolinas hushåll, så mysteriet kvarstår. Den stora frågan är: varför dyker Friherinnan upp ca 20 år efteråt i Svärdsjö som Emils Mor??
 
Hälsningar,
Marie-Louise

2005-02-08, 18:47
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
 Det var väldigt komplicerat det här. Det var inte lätt och hänga med i alla turer, men kan det vara så att Emil blev adopterad av kapten Uggla och friherrinnan? Han får reda på vem hans verkliga far är och väljer att ta hans efternamn.
 
Din morfars mor hette också Maria Antoinetta. Det var ju vanligt att första flickebarnet fick namn efter farmor.
 
Går det att få fram några bouppteckningar?
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-02-08, 22:16
Svar #4

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Utan att ha någon sakkunskap i just detta fall, skulle man ju kunna tänka sig två olika scenarier, utgående ifrån A) att Carolina Bergsten är modern, B) att friherrinnan Maria Antoinette Uggla, född Hjerta, är modern.
 
Om A): Carolina Bergsten lämnar sonen strax efter födseln till fosterföräldrar eller ett barnhem. Maria Antoinette Uggla, född Hjerta (som möjligen men långtifrån säkert kan var släkt medd någon av barnets föräldrar), bevakar barnets intressen, tar ansvar för det, och ser till att så småningom ta det till sig, och låter uppfostra det, antingen själv eller av någon annan. Hon blir på detta sätt sonens fostermor, och den enda förälder sonen känner till. Och på äldre dagar flyttar hon till hans hushåll.  
 
Om B): Maria Antoinette Uggla, född Hjerta, har haft ett förhållande med annan person än maken, föder i hemlighet och anonymt ett barn, som hon mot en penningsumma låter Carolina Bergsten uppge att hon själv har fött. Hon blir också registerad som barnets mor i födelseboken. Maria Antoinette bevakar dock barnet på avstånd (ungefär som enl. alt.A). När saken inte längre är så brännande och känslig, återgår hon till sin rätta identitet som sonens mor, och på äldre dagar flyttar hon till hans hushåll, där det verkliga förhållandet också anges i hfl.  
 
Detta är bara två varianter av spekulationer. Vad tror ni?

2005-02-09, 08:54
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det finns en tredje variant, men ej så trolig. Carolina Bergsten, som är kammarjungfru åt änkefru Uggla (kaptens mor?) blir med barn. Fadern är kapten Uggla. Barnet hamnar på barnhem eller i fosterhem. Han hamnar sedan hos en släkting till Uggla. Kruxet är då varför skulle friherrinnan på gamla dagar bosätta sig hos mannens oäkta son?
 
Nej, det troligaste verkar förslag B vara.
 
Det är sådana här mystiska historier, som gör släktforskningen så spännande. Marie-Louise, jag hoppas du hör av dig när eller om du får reda på mer om det här! Man vill ju gärna veta vad som hände sedan.
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-02-09, 14:35
Svar #6

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Intressant att Carolina i Värmländ hade en Uggla-koppling. Några uppslag om saker att undersöka:  
 
Kopplingen mellan Carolinas Uggla och övriga Ugglor; hur kom hon i kontakt med friherrinnan Uggla f Hjerta.
 
När E.A.M. Stjärneman dyker upp som skriven hos herr överkonstapel Uggla år 1849, står det något om ev släktskapsförhållande då? Jag antar att det saknas flyttlängder, så att du inte kunde kolla var han kom från när han flyttade dit.
 
Hur skulle han passa in som barn till fru Uggla - skulle det bli någon krock med hennes övriga graviditeter?  
 
Vilka har funnits i friherrinnan Ugglas hushåll enligt HFL, från 1826 och framåt - bodde E.A.M. någonsin där?

2005-02-09, 18:53
Svar #7

Marie-Louise Gradin-Robb (Folkedotter)

Tack alla ni som hittills bidragit med inlägg i diskussionen! Jag önskar jag vore i Sverige, så jag lättare kunde samla in material! Dessutom har jag inte sysslat med släktforskning så länge, så jag är så tacksam för alla tips ni ger mej!
 
 Anna-Carin: Jag tillbringade hela gårdagen med att forska i Anna Carolina Bergstens bakgrund. Hon var dotter till Stina Maria Sundelin och en fabrikör Carl Bergsten, han från Karlstad (S) och hon från Alster (S) Karlstads Stadsförs Hfl AI:16. Carolina var endast 22 år det år (1826) som Emil Anton Mortimer föddes Kungsholms Förs. (A) Fb CI:7 sid 320. I födelseboken anges moderns ålder som 27 år. Det är möjligt att hon kunde ha fött ett oäkta barn innan hon gifte sej, men lite långsökt att Friherinnan Uggla (född Hjerta) skulle ha dykit upp senare som mor till en annan kvinnas barn med någon från släkten Stjerneman (som så vitt jag vet inte har någon anknytning alls till släkterna Hjerta eller Uggla).
Änkefru Uggla, Carolinas arbetsgivare på Svaneholm Svanskog (S) Hfl AI:12), var enligt mina efterforskningar inte nära släkt med ”min” familj Uggla - men de tillhörde nog längre tillbaka än jag hunnit söka samma släkt, en av de värmländska bruksägande familjerna.
Carolina levde dock som kammarjungfru mitt ibland dem, så jag tror i alla fall att hon på något sätt kunde vara involverad. Jag har inte hittat Emil i några av familjerna Hjerta eller Uggla, men naturligtvis kan han ha funnits där någonstans. Jag fortsätter sökandet, men kommer kanske aldrig att hitta sanningen.  
 
Ann-Mari och Carl-Fredrik: Vi kan direkt utesluta att kapten Uggla, Maria Antoinettes man, var inblandad - han dog redan 1812 och M.A. förblev änka till sin död. Hon var 32 vid tiden för Emils födelse, så hon kunde mycket väl ha varit hans riktiga mor.  
 
Detta är min teori: Den unga änkan Marie Antoinetta träffade en kapten Stjerneman och blev med barn, men ville inte orsaka ytterligare skandal i släkten Hjerta. (Hennes syster Sofia Lovisa var ju gift med bruksparonen Gustaf Adolf Sandelin och deras dotter blev ”medellös landstrykare samt hade en oäkta son. Brodern Carl Johan greven av Gröna Lund fick avsked från armen och dog som en utfattig drömmare Bilder ur det Fördolda VärmlandsAnor 1993/1 Det sägs till och med att dessa personer figurerar i ”Gösta Berlings Saga!). Jag tror en annan kvinna fick betalt för att låna sitt namn till M.A. och att hon födde barnet i Stockholm i skydd av barnamordsplakatet se Torsten Berglunds inlägg under diskussionen Metodfrågor, Barn utan känd moder. Sen vet jag inget mer, men jag är säker på att Emil fick en solid uppfosran in i en militär karriär! Min mofars mor Emilia var en mycket ståtlig kvinna med fina maner, sträng men rättvis och min mor och moster älskade henne högt. De var ofta hos henne i hennes hem Villa Japan på Lidingön i Stockholm. Emilia var gift med en polis som sedan blev vaktmästare på Grubbens (Allmänna Försörjinginrättningen) i Stockholm. Namnen Hjerta och Uggla nämndes ofta i hennes hem enligt vad min nu 80-åriga moster berättar.
 
PS. Emilia Stjerneman och hennes mor. Ståtliga kvinnor!:
En bild av Emil Stjerneman, som jag tackamt tagit emot av Hans Högman:

2008-03-18, 20:06
Svar #8

Marie-Louise Gradin-Robb

Två mödrar, okänd far – vad jag lyckats finna ut sedan 2005.
 
Jag hade några hjälpsamma kommentarer efter mitt långa och krångliga inlägg (här ovan) på Anbytarforum beträffande min morfars morfar Emil Anton Mortimer Eugen Stjerneman, född 1826-08-17 på Kungsholmen i Stockholm. Frågan var vem som var hans verkliga mor, en Carolina Bergsten (vilket stod i födelseboken) eller friherrinnan Marie Antoinette Uggla född Hjerta. Jag kunde då inte spåra barnet Emil efter födseln, och Carolina Bergsten försvann ur bilden direkt.
 
Jag skulle vilja berätta vad jag kommit fram till sedan denna diskussion.  
 
Nu vet jag var Emil fanns samma år som han fötts, nämligen hos friherrinnan. Hon flyttade själv till Stockholm vid samma tid som Emil föddes! Hon var bosatt där från 1826. (Stockholms Stadsarkiv, Zacharias Löwenberg)
 
Var mantalskriven i Adolf Fredriks församling, Qvarteret Bergslagen, 1830.
Uppgifter från mantalslängd:
Capitainsenkan Friherrinnan Marie Antoinette Uggla född 1794 maj 20
Söner:
Jonas Fridolf Anton f. 1812 april 26
Carl Wilhelm f. 1814 mars 5
Lennart Magnus f. 1817 januari 21
Fosterbarnet Emil Anton Mark Eugene f. 1826 augusti 17

 
Emil bodde kvar hos henne på olika Stockholmsadreser åtminstone till 1842.
 
Mellan 1845 och 1848 var han volontär vid Livregementets Dragoner, Uppsala Skvadron, Lövsta Rote. (Akt LD-05-0064-1845 Soldatregistret i Uppland) och efter att ha deltagit som frivillig  i Dansk-Tyska kriget 1848-1850, så flyttade han till Svärdsjö i Dalarna, där han var länsman till sin pensionering. Han gifte sej där och fick fyra döttrar. Min morfars mor var född 1852, i ett tidigare förhållande (som jag ej lyckats bevisa, men som jag har mycket starka indicier för.)
 
År 1872 flyttade friherrinnan Hjerta till  Emil och hans hushåll i Svärdsjö, där hon bodde till sin död 1884-03-21 (Landsarkivet, Uppsala). I kyrkböckerna står hon då som mor till Emil!
 
Vem som var den verkliga modern, kan väl aldrig bevisas, men jag misstänker fortfarande att det var friherrinan.
 
Vem som var Emils far vet jag ännu inte, men jag har funnit en kapten Bengt Johan Stjerneman som bl.a. var kapten vid Alsters och Ölme Kompani i Närkes Livregemente. Han och friherrinnan var samtida och rörde sej i samma trakter under samma tid, så han kan ju vara en lämplig kandidat. Mer forskning fordras även här, och bevis, ja det blir det nog svårt att hitta. Vem sade att släktforskning är enkelt?!
 
Jag välkomnar andras konstruktiva förslag och kommentarer!

2008-03-19, 10:27
Svar #9

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Om man tar en kontroll över hur man som soldat fick sina efternamn på denna tiden (fråga dem som är kunnniga på detta område) så skulle jag nog inte vara så säker på vem som är modern utan t.v. anta att det står i kyrkoböckerna är rätt-- nämligen
i Födelseboken--Carolina Bergsten
och att han bodde som fosterson hos friherrinan.
Att man på äldre dagar har skrivit helt annorlunda i hfl tyder inte på att det är mera sanning. Snarare mera fel.
Eftersom han är född 1826--en fråga---Har du kontrollerat Tingen vid denna tid.  
Finns inte modern & barnet omnämt där så är de nog utköpta av fadern.
Lycka till.

2008-03-20, 21:27
Svar #10

Marie-Louise Gradin-Robb

Tack för ditt inlägg Elisabet! Jag skall resa till Sverige i Maj och har jag tid, så skall jag försöka besöka Stockholms Stadsarkiv för att se om det finns någon anteckning i domböckerna. Jag misstänker också att fadern anonymt köpte ut modern, men det skadar ju inte att kolla! Jag tror att namnet Stjerneman inte var ett soldatnamn. Har kollat soldatregistret, men ingen med det namnet har ett civilt namn annat än Stjerneman. Synd att stöta på sådana här hinder, men det finns nog dom som brottas med värre fall än detta!

2008-03-21, 08:28
Svar #11

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Marie-Louise
 
Har du kollat bouppteckningar för de inblandade, även misstänkta fäder? Det var så vi fann en hel hög oä barn till min sambos anfader. En del fäder tog ekonomiskt hand om sina barn även på den tiden.
 
(Meddelandet ändrat av izla den 21 mars, 2008)

2008-03-22, 00:20
Svar #12

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21878
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 12:45
    • Visa profil
Marie-Louise, din teori är att en annan kvinna fick betalt för att låna sitt namn till M.A. och att hon födde barnet i Stockholm i skydd av barnamordsplakatet.  
 
Men varför skulle Maria Antoinetta Uggla ha valt att begå ett allvarligt brott genom att köpa en annan kvinnas (Carolina Bergstens) identitet när - från senare delen av 1700-talet till 1917 - alla kvinnor i Sverige hade laglig rätt att föda barn utan att uppge något namn alls?
Hälsar vänligen
Maud

2008-03-22, 17:27
Svar #13

Marie-Louise Gradin-Robb

Tack för alla inlägg i denna diskussion! Min slutsats nu är att Carolina Bergsten var den riktiga modern!! Det har jag kommit fram till genom att åter studera Karlstad Stadsförsamling Hfl AI:17 sid 301 (498.64.106100). Jag skickar en bild på det relevanta avsnittet. Jag har nog tolkat flyttningen till Stockholm att gälla hela familjen, för klammern ser ut att inkludera Maria Antoinetta. Nu först ser jag att hon ju måste ha varit kvar i Karlstad och deltagit i förhör både i Nov. 1826 och 1827 medan sönerna flyttade till Stockholm 1826 för att studera. Då kan hon ju helt enkelt inte ha varit i Stockholm och fött ett barn i Juni 1826! Vad tycker ni andra som deltagit i diskussionen? Har jag äntligen svaret?

2008-03-22, 18:53
Svar #14

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21878
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 12:45
    • Visa profil
Hela familjen - modern, änkan M.A. Uggla och de tre sönerna - inskrevs i Stockholms Finska (icke-territoriella) församling 29/11 1826 (Finska AI:6 fol 640).  
 
Av detta kan man inte vare sig anta eller utesluta att änkan födde ett oä barn i Stockholm 1826. Till Stockholm reste ogifta gravida kvinnor från hela landet för att dölja graviditeten och föda anonymt. Barnet lämnades genast till barnhus/fosterhem och modern kunde med obefläckat rykte återvända till hemorten.  
 
Men i det aktuella fallet - Emil Anton Mortimer Eugen f. 1826 - är ju inte modern anonym. Enligt din egen uppgift är hon antecknad i hans födelsenotis: Carolina Bergsten. Din 'slutsats' om vem som var den riktiga modern kan alltså svårligen befinnas vara annat än korrekt.
 
Rätt slutsats men på fel grunder, skulle man kunna säga.
 
(Meddelandet ändrat av mausve den 22 mars, 2008)
Hälsar vänligen
Maud

2008-03-24, 13:05
Svar #15

Marie-Louise Gradin-Robb

Tack för ditt inlägg Maud! Finska församlingen var en överraskning för mej, men där står ju tydligt att familjen flyttade in den 29/11 1826. Emil föddes ju den 17/8 1826, så det bevisar väl att MA inte var hans biologiska mor - hon var ju inte ens i Stockholm då! Återstår för mej att forska i den riktiga moderns bakgrund och att se om jag kan hitta en far till Emil. Synd att jag måste skära bort all intressanta grenar av Hjerta från släkttädet!! Fast det är klart att emotionellt, för mej, är MA fortfarande närmare släkt än Carolina Bergsten. MA var ju tillsammans med sönerna trots allt fadder vid min morfars mors (Emilia Stjerneman) dop och var väl den enda mor Emil kände.

2013-02-09, 15:07
Svar #16

Marie-Louise Gradin-Robb

Det är nu nästan fem år sedan mitt sista inlägg under denna rubrik! Jag har nu tagit upp släktforskningen igen och sålunda suttit och tittat på min gamla forskning runt Emil Anton Mortimer Eugen Stjernemans födsel. Efter en noggrannare titt har jag börjat tvivla på att den kvinna i Värmland som jag koncentrerat mej på (Anna Carolina Bergsten född 1804-01-16 i Karlstads Stadsförsamling) verkligen kan vara hans riktiga mor!
 
Hon arbetade ju som kammarjungfru hos en änkefru Uggla (änka efter brukspatronen Leonard Magnus Uggla på Svaneholm Svanskog (S) AI:11 sid 252). Hon var en trogen nattvardsgäst i kyrkan en gång om året, och samma år som Emil föddes 1826 gick hon till nattvard den 2:a Juli. Emil föddes den 16:e Augusti, så hon måste ju kort därefter ha rest till Stockholm, höggravid och otymplig, för att vara hos barnmorskan på Kungsholmen lagom till att föda “i hemlighet”!  
Bara det att hon gick till nattvard när hon var med barn i åttonde månaden utan att vara gift låter orealistiskt när man tänker på kyrkans attityd till ogifta mödrar på den tiden! Har jag fel? Moderns ålder stämmer inte heller överens: Emils mor skall ha varit 27 år medan min kandidat Carolina bara var 23 år vid hans födelse.  Hon fortsätter sedan att gå till nattvard och arbeta hos Mme Uggla på Svaneholm och gifter sej 1831 med mästersmeden Andreas Broström på Svaneholms Bruk. I vigselboken står hon som “jungfru”. Hon föder fyra barn och dör på Svaneholm år 1858.
 
 Mysteriet kring Emil Stejernemans ursprung kvarstår och är nu ännu större! Ingen framgång med varken fader eller moder!

2015-10-25, 09:25
Svar #17

Utloggad Ulf Broström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2018-02-27, 18:51
    • Visa profil
Hej.
Anna Karolina Bergsten 1804-07-25 är min ffmm.
Min hypotes är att hon blev gravid när hon var kammarjungfru hos änkefru Uggla på Svaneholm, Svanskog.  Emil Anton Mortimer Eugen Stjerneman 1826-08-31 är uppgiven som Carlsson vid födseln.
Då tror jag att unge herr Carl Uggla 1808 på Svaneholm är fadern. Därför skickas Karolina Bergsten till Ugglas släkting i Stockholm för att föda.  
 
Bosatt:   från 1826-09 Stockholm (A) 2)   Uppgifter från mantalslängd:
Adolf Fredrik nr 657
Qvarteret Bergslagen
Capitainsenkan Friherrinnan Marie Antoinette Uggla född 1794 maj 20
Söner:
Jonas Fridolf Anton f. 1812 april 26
Carl Wilhelm f. 1814 mars 5
Lennart Magnus f. 1817 januari 21
Fosterbarnet Emil Anton Mark Eugene f. 1826 augusti 17

2016-11-24, 23:54
Svar #18

Utloggad Inger Liljeholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 544
  • Senast inloggad: 2021-09-18, 10:20
    • Visa profil
Hej,

Eftersom jag släktforskar på Wassbergssidan, t ex Matilda Dorotea Wassberg är min släkt, så blev jag nyfiken på hennes make och hittade denna sida:
Svärdsjö Bogärdet AI 34 119, finns familjen, strax nedanför står om Friherrinnan Maria Antoinetta Uggla, ovanför henne står skrivet "moder, Stjerneman, ?, modren/moder". Jag kan inte läsa ut vad det står efter Stjerneman.

Hälsning
Inger L

2016-11-25, 01:26
Svar #19

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21878
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 12:45
    • Visa profil
Hos Stjerneman skrifves, modren

Som framgår ovan är det inte troligt att friherrinnan var biologisk mor till Stjerneman, däremot fostermor.
Hälsar vänligen
Maud

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna