ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sveriges födelsebok  (läst 3032 gånger)

2004-10-04, 23:30
läst 3032 gånger

Pierre Nilsson

Hej!
När man släktforskar håller man inte enbart på med gammalt matrial utan även med nytt. Borde då inte en skiva kallad Sveriges födelsebok vara lösningen på problemet. Någonting i stil med Sveriges dödbok fast med motsvarande uppgifter om födda barn, deras föräldrar, dopdatum med mera Den bör vara mellan åren 1950 till 2003
Mvh
Pierre N

2004-10-05, 09:12
Svar #1

Rune Edström (Rune)

Hej Pierre
Någon sådan skiva är en omöjlighet. Sekretessen är 70 år. Längre än till 1934 finns inte allmänt tillgängliga. Har du inte sett hur det klagas på skivorna om Sveriges befolkning 1970 och 1980. Likadant med vigsel som du föreslår här nedanför.
mvh
rune

2004-10-05, 23:37
Svar #2

Pierre Nilsson

Hej Rune och alla andra!
Om det är sekretess 70 år hur kunde då skivorna Sveriges dödbok 1950-2003 och Sveriges befolkning 1970 och 1980 vara möjliga att göra?
Om de kunde göras så varför går då inte sådana skivor som jag föreslog att göra?
Mvh
Pierre N

2004-10-06, 03:49
Svar #3

Christian Andersson

Pierre! Sveriges befolkning 1980 bygger på ett digitalt personregister sammanställt av Sveriges släktforskarförbund. Sveriges släktforskarförbund är ingen myndighet och saknar såvitt jag vet tillstånd att föra denna typ av personregister.    
 
Så jag förstår lika lite som du hur ett sådant register kan vara tillåtet sprida på detta sätt.

2004-10-06, 08:07
Svar #4

Carl Szabad (Carl)

Pierre! På CDna framgår inte biologiskt släktskap, bara vilka som bor på en viss adress. Och den här diskussionen har förts på annat håll i forumet där det förklaras varför Sveriges släktforskarförbund kunnat ge ut skivorna.
 
Sekretess är inte definierat till 70 år i alla fall. Vissa uppgifter kan sekretessbeläggas i 70 år och dit torde ett födelseboksregister höra. För övrigt finns bara sådana uppgifter digitalt i Skatteverkets databas och de får inte lämnas ut i sådan form till andra än myndigheter.

2004-10-06, 18:27
Svar #5

Christian Andersson

Carl! Oavsett hur många gånger du försöker förklara dig så kan det aldrig bli sanningar av dina påståenden. Senast försökte du ju vältra över utgivaransvaret för Sveriges befolkning 1980 på Sveriges Riksdag! Undrar vad som kommer härnäst?

2004-10-06, 22:39
Svar #6

Pierre Nilsson

Hej Christian!
Då får jag väl göra sveriges födelsebok själv da genom att skriva av alla personer i hela landet födda efter 1950 till 1998 som jag kan komma åt genom arkivet men det är ett väldigt jobb.
Mvh Pierre N

2004-10-07, 00:15
Svar #7

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Du vill alltså att Släktforskarförbundet ger ut Sveriges födelsebok för att du ska slippa det arbete det innebär att söka efter dina släktingar i arkiven och/eller hos skattemyndigheten. Och när man inte gör det, så gör du det själv... Du tror inte möjligen att det blir lite mer arbete...? J
 
För det är väl ändå inte så att du också har tänkt att ge dig in i människohandelsbranschen (där ju Förbundet redan finns)? L
 
Det besvärligaste blir nog hur som helst att få personligt tillstånd från alla till att behandla deras personuppgifter...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2004-10-07, 08:37
Svar #8

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Inlägget av en PIERRE NILSSON (som nu är raderat inkl. följande kommentarer) var naturligtvis knappast skrivet av den Pierre som skriver här ovan..
 
Sedan tycker inte jag heller vi skall skriva människohandel hursomhelst i detta forum. Det är ju trots allt något helt annat oavsett vad man tycker om dessa CD's.

2004-10-07, 13:16
Svar #9

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Naturligtvis knappast låter inte helt övertygande... (Dessutom är det väl två ord av olika 'säkerhetsgrad'...) J
 
Hur som helst...
 
Tills någon kommer med ett bättre ord än människohandel, så tar jag mig friheten att hålla fast vid det som benämning på en verksamhet där man, utan ringaste hänsyn till att enskilda nu levande personer blir lidande, förvandlar människors privatliv (även känsliga uppgifter) till en handelsvara som säljs hämningslöst till kreti och pleti både inom och utom landets gränser.
 
(Den helt hysteriske och uppenbarligen icke läskunnige PIERRE NILSSON påstod i sitt nu raderade inlägg att jag anklagat förbundet för slavhandel - vilket naturligtvis är något helt annat, om nu det behöver påpekas...)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2004-10-07, 19:55
Svar #10

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
För att inte tala om den så fruktbara skillnaden mellan människohandel och människohondel som utgör själva förutsättningen för födelseböcker och släktforskning!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2004-10-07, 20:22
Svar #11

Rune Edström (Rune)

Hej
Att mitt svar till Pierre är raderat tar jag inte så hårt. Tycker fortfarande att det platsade.
 
Jörgen
Tycker nästan du överreagerar om dessa CD. Tycker du verkligen att det är så känsliga uppgifter om namn och adress med födelsedag, att det inte får förekomma i ett register som säljs.
Då måste du nästan ta det statliga SPAR-registret? i örat också för dom säljer ju adressetiketer till hugade köpare. Det är ju dessutom nu gällande, så det måste ju vara ändå lättare att hitta.
mvh
rune

2004-10-07, 22:10
Svar #12

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Jag tänker inte dra alla argument mot sladderskivorna en gång till; de har ju diskuterats också på ett antal andra håll i Anbytarforum.
 
Låt mig bara kort säga att det inte bara handlar om vad man kan hitta för uppgifter om en enskild person, utan framför allt konsekvenserna när dessa uppgifter samkörs med andra personers uppgifter för 34 respektive 24 år sedan - och man får fram uppgifter om fosterbarn, adopterade och andra dåvarande familjeförhållanden som personerna själva inte vill basunera ut i dag.
 
Några små upplysande citat:
 
Förbundets projektledare Carl Szabad svarade den 10/1 2004 följande på en fråga (ställd här) om varför inte familjerelationer (föräldrar-barn) var utsatta på skivorna:
 
Anledningen till att det inte finns relationer med är att de betraktats som känsliga uppgifter som vi inte velat begära ut. Vi skulle inte fått ut dem från Riksarkivet heller.
 
Samme Carl sa sedan i ett inlägg (här) den 1/10 2004 att uppgifterna på skivorna inte heller anger något släktskap utan bara vilka som bor på ett visst ställe vid en viss tidpunkt.
 
Jämför sedan dessa två citat med hur man från Släktforskarförbundet officiellt presenterar Sveriges befolkning 1970 och 1980 i Rötters bokhandel, d.v.s. när det gäller att göra reklam för att sälja skivorna. Bl.a. säger man:
 
För yngre personer, med hemmavarande barn, kan man få fram hela familjens struktur, visserligen inte i garanterad biologisk relation, men boende på samma adress.
 
Då är det plötsligt inte längre frågan om bara vilka som bor på ett visst ställe och de känsliga uppgifterna som inte finns (!) på skivorna har hastigt, men mindre lustigt, blivit ett försäljningsargument...
 
Användningsområdena är otaliga.
 
Ridå!
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2004-10-08, 12:50
Svar #13

Utloggad Anita Hjorth

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 247
  • Senast inloggad: 2013-05-25, 16:07
    • Visa profil
Måste faktiskt hålla med Jörgen här! Har haft kontakt med fosterbarn, som tagit illa vid sig vid tanken att uppgifter cirkulerar åtkomliga för vem som helst.
 
Dessutom en personlig kommentar: Jag halkade in på släktforskning när jag läste historia vid Göteborgs universitet på 60-talet. Sen dess har jag (mer eller mindre intensivt) sysslat med detta, min egen släkt, min mans och min svärsons släkter, goda vänners släkter och även varit kursledare i ca 20 år. MEN jag har aldrig vänt och gått fram till dags dato. Tanken på att leta i levande personers familjeförhållanden (utan att de uttryckligen bett mig om det) känns faktiskt osmaklig! Och jag känner mig själv obehagligt berörd vid tanken på att jag och min familj skulle förekomma i andras forskning.  Kan tyckas fånigt, men så känner jag det!

2004-10-08, 13:06
Svar #14

Christian Andersson

Hej Rune!
 
Jag tycker väl du försöka vinkla debatten, men vill ändå komma med ett genmäle.
 
SPAR är reglerat i särskild lag och förordning (SFS ?1998:527 resp. 1234)!
Registret Sveriges befolkning 1980 är högst sannolikt olagligt!
 
SPAR lämnar ut endast utdrag ur registret, i regel är det namn och adress som lämnas ut.  
Sveriges Släktforskarförbund lämnar ut hela registret (Sveriges befolkning 1980) i digital form.
 
När det gäller SPAR kan man skriftligen reservera sig mot att uppgift lämnas ut.
När det gäller Sveriges befolkning 1980 så besvarar inte Sveriges Släktforskarbund över huvud taget inte brev med skriftliga reservationer.
 
Du kan läsa mera om SPAR här: http://www.infotorg.sema.se/produkter/sparrsv.htm

2004-10-08, 20:17
Svar #15

Utloggad Stefan Olsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2009-04-29, 09:52
    • Visa profil
Var går gränsen??? Jag har försökt läsa mig till, både här och under andra ämnen, vad andra anser om forskning på nu levade släktingar. Själv är jag väldigt ny med släktforskning men har fått ärva en del uppgifter från en farbror som han hade forskat fram. Men det lär finnas både kusiner till mig och även sysslingar som jag aldrig har träffat.  
 
Nu är då min fråga till Jörgen, Christian och Anita: Får jag forska fram dessa eller är det att gå över gränsen??
 
Till saken hör att jag har både hel, halv och adoptiv syskon. Samt att det finns minst två halvsyskon till mina föräldrar som är födda utom äktenskapet. Tyvärr gick mina föräldrar bort för tre år sen i en bilolycka så jag har inte längre någon i den äldre generationen att fråga...
 
Hur långt har ni forskat? Har ni tagit med era syskons namn, deras barn, föräldrarnas syskon, deras barn, osv osv.

2004-10-08, 21:14
Svar #16

Rune Edström (Rune)

Hej
Kan visst förstå att ni är mot att skvallertanterna av båda könen, ska ha nåt till tre- och/eller fyrtåren av kaffet.
 Om adoption ska omges med hemlighetsmakeri är det kanske inte så underligt att adoptivbarn kanske far illa om adoptionen kommer fram. Det brukar ju komma fram förr eller senare, och är väl lika svårt hursomhelst.  
 
Nånting som jag tycker är ändå värre är dessa blodbankar och biolagring som sker bl a på Karolinskan i Stockholm och Universitetssjukhuset i Umeå.
Blodprov har tagits av alla som haft med sjukvården att göra. Proven tas under förespegling SKA BARA användas för forskarnas användning bedyras om man frågar vid provtillfället. INGEN ska få tjäna pengar på det, det SKA bara användas vid forskning. INGET kommersiellt.
 
Polisen har ju på Karolinska fått ta prov för att ta Anna Linds mördare. Ett vällovligt syfte.
 
I Umeå har ett forskningsbolag, som väl Landstinget äger, fått tillgång till registret under ett antal år. Landstinget ville överlåta blodbanken till det bolaget, så dom kunde sälja sina forskningsresultat. Den som skötte registret kämpa mot med näbbar och klor,för då gjorde dom inte som lovat, eller enl lag. Men med den lag som var då kunde dom göra det. Så dom  fick en välda brådska att överföra äganderätten till bolaget, innan den nya lagen trädde i kraft. DEN förbjöd nämligen sånt.
Bolaget klaga på att det drog ut på tin så dom förlora pengar, och var nära konkurs.
 
Så där syns tydligt hur det blir alldeles för frestande, med sådana hopsamlade prover i större mängder. Dom lovar si och så men det går nagga principen lite grann i kanten eftersom, om det går tjäna money. Å till sist har alla som anser sig ha nytta av den genetiska profilen bara att beställa, för aktuell person. ÄVEN om dom lovar dyrt och heligt att det inte ska ske.
Försäkringsbolagen är säkert väldigt intresserade och betalar bra.
 
Så det är väl inte länge förrän svenskarnas genuppsättning finns att köpa på Internet.
 
DET tycker jag är betydligt värre än CD skivorna.
 
Så jag förväntar mej samma verbala krig om den företeelsen, även om  den försigår mer i det fördolda.
mvh
rune

2004-10-09, 07:29
Svar #17

Rune Edström (Rune)

Hej
Va konstigt, ingen kommentar till mitt inlägg. Så det är mycket värre med CD skivorna, än med biobankerna.
 
Lite hypotetiskt men fullt möjligt.
En familj har adopterat ett barn.
Skolan börjar och barnen ska ha skolförsäkring. Det adopterade får försäkring, men samtidigt har grannarna (sladdrarna) fått rätt på  att det är adopterat genom CD skivan (hur nu det gått till). Så det pratas så det når barnens öron, nåt som varit en väl förborgad hemlighet.
 
Försäkringbolaget hittar i kopian från BVC (Barnavårdscentralen) som dom begär, nånting som gör att det  andra barnet  inte får försäkra sej.
 
Vad är värre??
 
Emotser kommentar både från Jörgen men kanske mest från Christian som verkar försöka starta ett korståg mot CDna.
mvh
rune

2004-10-09, 13:55
Svar #18

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Lugn och fin nu, Rune... J Det är kanske lite optimistiskt/otåligt (stryk det som ej önskas) att förvänta sig ett svar klockan 7 på morgonen på ett inlägg som gjordes 9 på kvällen...
 
Jag kan naturligtvis bara svara för mig själv... men jag sitter inte hela tiden vid datorn, och när jag sitter där, så händer det emellanåt att jag gör annat än läser och skriver inlägg i Anbytarforum... Svar på inlägg kan m.a.o. dröja en stund, ibland t.o.m. flera dagar.
 
Den hantering du beskriver vid Västerbottens landsting är naturligtvis vidrig, och de ansvariga borde helt enkelt inte gå lösa! Och visst - ska vi gradera olika typer av människohandel, så är det naturligtvis värre att sälja DNA än att sälja folkbokföringsuppgifter.
 
Men betyder det att man inte kan få kritisera Släktforskarförbundets sladderskivor - för att det finns något som är värre? I så fall gäller det alltså att hitta det i världen som är värst - och allt annat får pågå ostört...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2004-10-09, 13:56
Svar #19

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Stefan, det jag har kritiserat är inte att släktforskare vill hitta sina släktingar (vem vill inte det?) och därför söker efter uppgifter om dem och tar med dessa uppgifter i sina privata noteringar - utan den hämningslösa spridningen av personuppgifter som Släktforskarförbundet ägnar sig åt utan hänsyn till dem som drabbas.
 
Den som vill hitta sina släktingar kan ju vända sig till arkiv och/eller folkbokföringsmyndighet och den vägen få fram de uppgifter som finns på CD-skivorna (om de inte sekretessbeläggs efter en riktig sekretessprövning - till skillnad från den sekretessprövning Riksarkivet gjorde innan man släppte registren till Förbundet). Skillnaden är att när en enskild släktforskare på det viset får ta del av uppgifterna om sin släkting direkt från källan, så fläks inte uppgifterna samtidigt ut framför ögonen på alla över hela landet (på bl.a. alla bibliotek) som när de publiceras på CD-skivorna.
 
Uppgifterna går alltså att få tag på
· utan att använda CD-skivorna;
· utan att känsliga uppgifter blir vitt spridda;
· utan att hela Sveriges befolkning får sina privatliv förvandlade till handelsvaror!
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2004-10-09, 14:27
Svar #20

Rune Edström (Rune)

Jodå Jörgen visst tycker jag du får kritisera Släktforskarförbundet för skivorna. Är därför jag inte lagt mej i förut. Men tycker du tar i lite mer än som  behövs. Du kan ju varva med företeelsen att söka i register för andra ändamål, som sådan. Vill ju inte tro att det är för att det finns ett namn att ta på, bakom skivan.
 
Alldeles oavsett vad det gäller att söka är det ju väldigt bra med ett redan sammanställt register TROTS att det är gjort för något HELT annat ändamål. Sen är väl varken släktförbundets eller försäkringsbolagen sökande av journalanteckningar provat rättsligt.
 
Trevlig lörda med sol
rune

2004-10-09, 14:45
Svar #21

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Visst kan det vara praktiskt att använda ett register för ett helt annat ändamål än det skapats för.
 
Ett hjälpmedel för släktforskare kan ju t.ex. användas av juristbyråer och journalister m.fl. - som Släktforskarförbundet framhåller i sin reklam för befolkningsskivorna...
 
Användningsområdena är otaliga.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2004-10-09, 18:35
Svar #22

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Stefan Olsson,
 
Självklart ska du forska fram dina nu levande släktingar. Det är definitivt inte att gå över gränsen, utan det kan bli givande för både dem och dig. Det är säkert många av dem som du kan få ett mycket givande utbyte med och tyvärr tvärtom också, men låt inte det sista avskräcka dig.

2004-10-09, 19:50
Svar #23

Jan Ek (Janek)

Jag vill bara helhjärtat instämma med min namne, detta är faktiskt något jag prioriterat som nummer ett, framför att gräva mig tillbaka i tiden! Arkiven är generellt gott skyddade, men det mänskliga minnet, de nedärvda fotografialbumen, familjehistorierna (både de sanna och de äventyrliga), lever mycket farliga och tidsbegränsade liv.
 
Jag vill gå så långt att påstå att du inte kan genomföra en effektiv och fullständig forskning på dina anor utan att utnyttja den kollektiva resurs som ligger i dina levande släktingar. Du har helt enkelt inte råd att låta bli att följa dessa parallella linjer.
 
Alldeles bortsett från denna synpunkt utifrån ett forskningsperspektiv så är det ju dessutom så fantastiskt kul och inspirerande med dessa kontakter. Och för mig som inte önskar hålla mina resultat för mig själv, så är ju alla dessa mina kusiner, sysslingar och bryllingar helt naturligt en mycket intresserad publik och naturliga mottagare av mina upptäckter.
 
I natt fick jag för första gången kontakt med en syssling i Boston som jag nu är inbjuden att besöka om två veckor när jag landar där. Henne har jag spårat i ett år nu, och äntligen lyckades det. Fantastiskt kul!    
 
När det gäller frågan om hur du ska hantera potentiellt känsloladdade familjeförhållanden räcker det enligt egen erfarenhet med att bruka sunt förnuft, att gå långsamt fram, vara respektfull mot de man kontaktar, och att ge dem en möjlighet att backa ur om det är något de inte klarar att förhålla sig till. Det kan man göra genom att skriva ett brev framför att ringa, och att uppmana dem att kontakta dig på något enkelt sätt, t.ex. epost. Bjud på dig själv, tala om vem du är, sänd med ett kort av dig själv, erbjud dem att få ta del av din forskning. Förklara hur mycket du vill sätta pris på deras hjälp. Om du tror att det har betydelse, garantera att du gärna låter dem avgöra hur mycket om deras familjer och närmaste som blir presenterat för andra släktingar. Men begränsa den rätten till de nulevande familjemedlemmarna. Jag vågar nästan lova att du mycket sällan kommer att möta direkt negativa reaktioner, men din egen inställning och förmåga att framställa dig som omtänksam och pålitlig är  givetvis helt avgörande.

2004-10-09, 21:03
Svar #24

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Till Stefan Olsson (och Anita Hjorth)!  
 
Det är självklart att det är OK att forska framåt i tiden från sina anor och göra släkttavlor, stamträd och släktkrönikor.
 
Det är också helt OK att sammanställa hembygdsböcker och liknande sammanställningar fram till nutid.
 
Det är inte bara adeln i adelskalendern och borgerliga släkter i släktkalendrar (typ Svenska Släktkalenderns tidigare år) som har monopol på aktuella släktpresentationer.
 
Det går att presentera dina forskningar på CD-skivor och på internet.
 
Villkoret är att du kollar med alla du publicerar att de tycker att det är OK att du gör det. Om de inte gett sitt samtycke så låt bli att publicera material om nu levande människor, om du vill undvika kritik och vill undvika att såra någon.
 
De ska ha haft möjlighet att kontrollera sina egna uppgifter.
 
(OBS! Detta  inlägg skrevs på eftermiddagen, men sändes inte in av mig då pga andra händelser, utan först nu!)
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2004-10-11, 11:33
Svar #25

Utloggad Anita Hjorth

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 247
  • Senast inloggad: 2013-05-25, 16:07
    • Visa profil
Jodå, det är klart att det är ok, om sättet det görs på och syftet är vettigt. Men tanken på att det sitter folk och petar i min släkt kan ändå kännas obehaglig!  
 
Två gånger har jag blivit kontaktad av släktingar vars existens jag inte kände till. Ena gången en syssling på telefon, den andra en brylling med e-post. Det var kul och ledde till intressanta och givande utbyten av foton och information om äldre släktled. Sånt är självklart jätteroligt!  
 
Och Stefan S, när det gäller adelskalendern är det inga problem. Då får man ett utdrag av texten att godkänna eller själv göra ändringar i.  
 
Men de där mastodontutredningarna som görs utan att man blir kontaktad och som inte handlar om forskarens egen närmsta släkt har jag svårt för. Men andra tycker tydligen inte så. Det lär väl bli mer och mer av den varan, så jag får kanske vänja mig vid tanken.
 
Stefan O, självklart ska du kunna söka kontakt med så nära släktingar. Försök bara vara lyhörd för hur de upplever kontakten. Kanske behöver de lite tid att ta in tanken på nya släktingar. Ett brev där du presenterar dig är nog ett bra första steg åtminstone när det gäller äldre personer.
 
Lycka till!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna