ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skyddsuppfostran/samhällsvård  (läst 2039 gånger)

2015-02-20, 14:06
läst 2039 gånger

Utloggad Carina Colebring

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2024-01-25, 23:57
    • Visa profil
Hej!
Jag undrar vad som är skillnaden mellan skyddsuppfostran och samhällsvård. Min morbror var fosterhemsplacerad med skyddsfostran först men i 10-årsåldern ändrades det till samhällsvård.
 
Vad kan ha gjort ändringen?
 
Hälsningar
Carina Colebring

2015-02-20, 18:09
Svar #1

Utloggad Margareta Danielsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1568
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:13
    • Visa profil
Hej Carina
 
Det handlar antagligen om ändrat språkbruk i samband med den nya barnavårdslagens tillkomst 1924, när man delade upp begreppen.  
 
2.1.2  1924 års lag om samhällets barnavård
 
Vid ingången till 1920-talet avslutades arbetet med en ny barnavårdslag där ansvaret för barnavården skulle komma att centraliseras. 1924 antogs Lag (1924:361) om samhällets barnavård vilken innebar att varje kommun måste inrätta en barnavårdsnämnd som fick ansvar för all kommunal barnavård. Det betydde bland annat att det nu var barnavårdsnämnden som avgjorde omhändertagande av barn som vanvårdades, var nödställda av fattigdom, var sjuka och värnlösa eller riskerade att bli vanartade. Det innebar även att barnavårdsnämnden hade ansvar för att de barn som var placerade inom kommunen, fick den vård de var berättigade till.
 
Barnavårdslagen från 1924 skilde mellan omhändertagande för skyddsuppfostran och samhällsvård. Skyddsuppfostran innebar att barnavårdsnämnden kunde tvångsomhänderta barn som misshandlades, som riskerade att bli vanartade eller som redan var vanartade. Samhällsvård innebar att barnen omhändertogs med föräldrarnas eller vårdnadshavarens medgivande, t.ex. vid fattigdom eller sjukdom.
 
Källa: Statens offentliga utredningar 2009:99
 
mvh Margareta

2015-02-22, 14:58
Svar #2

Utloggad Carina Colebring

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2024-01-25, 23:57
    • Visa profil
Hej och tack, Margareta!
 
Det konstiga är då att både min mamma och min morbror blev fosterhemsplacerade 1926 resp 1925, på var sitt ställe, och hade då först skyddsuppfostran båda två. Min morbror däremot fick ändrat till samhällsvård i början av 30-talet. Kan det betyda någonting annat då?
 
Carina

2015-02-22, 15:00
Svar #3

Utloggad Carina Colebring

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2024-01-25, 23:57
    • Visa profil
...forts.
 
Båda två var dessutom kvar hos sina fosterföräldrar tills det var dags att flytta hemifrån.
 
Carina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna