ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Okänt barn i vuxengrav  (läst 1267 gånger)

2009-02-11, 21:51
läst 1267 gånger

Utloggad Marie-Louise Engström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2024-02-29, 18:59
    • Visa profil
Detta kanske inte hör till de vanliga släktforskningsfrågorna, men eftersom jag forskar på min mormors släkt så frågar jag iallafall!
Jag undrar om någon mer än jag stött på att det begravts ett okänt(för mig) barn i en vuxen persons grav?Jag har nämligen fått höra av en anställd på min kyrkogård att i min mormors grav ska ett även ett barn ligga begravt.Begravningsplatsen invigdes 1932.Kyrkogårdsförvaltningen är kallsinniga och säger att dom inte vet något om saken. Men det måste väl finnas skrivet någonstans vilka som är begravda?Jag fick en chock när jag hörde detta och har pratat med de släktingar som lever, men ingen vet något om detta. Har jag rätt att få titta i de register kyrkan har över begravda?Gäller offentlighetsprincipen? Är det någon som kan tipsa mig så är jag väldigt tacksam!
MVH/Marie-Louise

2009-02-11, 22:40
Svar #1

Utloggad Sylvia Leijon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 17:05
    • Visa profil
Enligt en kunnig släktforskare, prosten Lars- Erik Sundin i Nora i Uppland, hände det ibland att man lät ett barn begravas i en vuxens grav, när den ändå var öppen, utan att de var släkt.
Kanske för att det inte skulle bli så dyrt för barnets föräldrar.
Hur vanligt detta var var jag inte, men det var nog vanligare längre tillbaks i tiden.
Visst får du se kyrkans register över begravda!
Mvh,
Sylvia

2009-02-12, 08:59
Svar #2

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Jag tror att de skedde med föräldrarnas goda minne. De tyckte kanske att det var hedervärt eller praktiskt att barnet fick ligga i en familjegrav och inte på allmänna eller samfällda avdelningen.

2009-02-12, 09:44
Svar #3

Utloggad Åke Bjurström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:23
    • Visa profil
Frågan har tidigare diskuterats i augusti 2008, Övriga ämnen Levde i tre veckor.
Vet ej hur man länkar.
Mvh Åke

2009-02-12, 11:27
Svar #4

Utloggad Veronica Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 212
  • Senast inloggad: 2018-10-25, 18:44
    • Visa profil
hej  
 
jag har, i min farfars mosters grav ligger även hennes son som dog vid 2 års ålder.
 
i den graven finns det 3 personer + det här barnet. barnet finns ej med på stenen.
 
det är bara de 3 vuxna som står med.  
 
barnet (jörgen) är inte med och hade inte farmor berättat det hade jag inte vetat om det.
 
mvh Veronica

2009-02-12, 14:17
Svar #5

Utloggad Marie-Louise Engström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2024-02-29, 18:59
    • Visa profil
Tack till alla som har svarat på min fråga. Det verkar ju som om det skulle ha varit relativt vanligt. Personligen tycker jag att det känns lite obehagligt på något sätt.  Måste  inte de anhöriga till den vuxna personen bli tillfrågade om ett okänt barn skulle läggas i samma grav?
MVH/Marie-Louise

2009-02-12, 22:26
Svar #6

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Jag vet inte om det är speciellt för Väse i Värmland, men av dödboken från 1700-talet framgår att man ofta lägger fler personer i samma grav, utan att de är släkt. Det var väl mest praktiskt när man ändå grävt ett hål att stoppa ner fler i samma. Ofta är det en vuxen och ett barn.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna