ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Okända barn  (läst 905 gånger)

2003-01-30, 01:33
läst 905 gånger

Carin Fredsdotter almström (Fredsdotter)

I samband med att CD-skivan Sveriges Befolkning 1970 kom ut så har jag med många andra sökt efter personer som man känt/känner av olika anledningar. En bekant till mig har hittat en f.d. flickvän som fanns i en annan församling tillsammans med en dotter som tidsmässigt skulle kunna vara en dotter till honom (1967). Nu undrar vi? Kan man ta reda på hur det verkligen är utan att trampa i klaveret? Ska man ta kontakt med f.d. flickvännen? Eller ev. dottern, men det skulle ju vara mycket känsligt och skulle kunna bli mycket pinsamt, hon kanske är säker på vem som är hennes pappa vilket det också kan vara? Eller är det någon som vet något annat sätt att gå tillväga?
 
Tacksam för alla åsikter?
Carin

2003-01-30, 08:51
Svar #1

Gun Jonson

Man ska nog helt enkelt undvika att ge råd i sådana frågor, även till vänner och bekanta. Nämnda cd är nog enbart tänkt att användas i släktforskarsyfte. Materialet kan vara känsligt och en innehavare av skivan bör använda den på ett klokt och respektfullt sätt.

2003-01-30, 10:02
Svar #2

Utloggad Maiken Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 290
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 21:26
    • Visa profil
Tack Gun för ett klokt inlägg!  
Jag håller fullkomligt med Dig. Det är inte utan att jag har saknat just motsvarande synpunkter både i Rötters bokhandel, där skivan presenteras, och vid leveransen av skivan.  
Hälsningar
Maiken
 
P.S. till Peter, vår alltid lika tålmodige ordningsman:  
Vill Du så får Du gärna flytta mitt inlägg till diskussionen om skivan. Jag var tveksam på var jag skulle skriva. Tack för hjälpen! D.S.
Maiken Arvidsson

2007-07-24, 15:17
Svar #3

Utloggad Lena Janson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 09:52
    • Visa profil
Sundblad, Edla Juliana HANNA, född 1882 i Vinköl, arbetade som husföreståndarinna, ogift. Hon skulle ha en son? Vet någon något mer om honom.
Hälsningar
Lena

2007-07-24, 16:56
Svar #4

Karin Andersson

Lena. Du kan ju beställa kopia av bouppteckningen (första sidan) för att få reda på dödsbodelägarna - ev. barn.  
Gå in på www.statensarkiv.se  Klicka på Landsarkivet i Göteborg, klicka på A-Ö, sen Bouppteckningar, beställ direkt via formulär.
------
Hittar henne i Sveriges dödbok 1947-2006.
18820611-5407
 
Sundblad, Hanna Edla Juliana
 
Nordenskiöldsg 3
Göteborg Sv
 
Död 21/9 1968.
 
Kyrkobokförd i Göteborgs Annedal, Göteborgs kn (Göteborgs och Bohus län, Västergötland).
 
Född 11/6 1882 i Vinköl (Skaraborgs län, Västergötland).
 
Ogift kvinna.
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2007:
Göteborgs Annedal, Göteborgs kn (Västra Götalands län, Västergötland)
 
Födelseförsamling i källan:
Vinköl (Skaraborgs län)
 
Källor:
DB, PA / DOR 68 / RFV 70

2007-07-28, 21:06
Svar #5

Utloggad Lena Janson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 09:52
    • Visa profil
Hej Karin Andersson,
Tack för info hur man skall gå vidare.
Hälsn  
Lena

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna