ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Föddes barnet eller ej?  (läst 1903 gånger)

2003-10-25, 17:56
läst 1903 gånger

Zandra Norén

Hej ni kunniga =)
 
Jag är helt nybörjare på detta och hoppas på hjälp.
 
Bland min farmors saker fann min far och jag ett papper från en läkare.
 
Det stod att beräknad födsel var runt 5 juli 1951.
 
Detta är 7 år innan min far föddes som enligt vår vetskap var enda barnet till min farmor Elsa Norén ( född Carlsson )som sedan länge är avliden.
 
På pappret stod läkarens namn: Dr. S. Kjellberg Cleve
Sedan Fru Karin Engström
      Bergsundsstrand 7 , 7 tr, Stockholm.
 
Denna klinik eller gata finns inte längre enligt min amatörsmässiga undersökning att ringa nummerupplysningen.
 
Hur ska jag göra för att få reda på om det finns något syskon till min far eller vad som hände med graviditeten ?
 
Vore helt underbart att finna en farbror eller faster någonstans även om chanserna känns små.
 
Hälsningar Zandra

2003-10-26, 13:35
Svar #1

Malin Lyktberg

Hej Zandra!
Du skulle kunna kontakta skattemyndigheten och fråga.
Annars göra en koll på skivan; Sveriges befolkning 1970.
 
Kanske någon annan kan ge bättre tips på tillvägagångs sätt...
 
/Vh. Malin

2003-10-26, 14:31
Svar #2

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:33
    • Visa profil
Bergsunds Strand finns åtminstone i postnummerkatalogen, nummer 117 38. På nr 7 bodde 1970 55 personer.
Detta torde vara den omnämnda fru Karin Engström:
 
19030625-0549
Engström, Karin Maria
Bergsunds Strand 7 2 tr
117 38  Stockholm
Död 12/9 1976.
Kyrkobokförd i Högalid, Stockholms stad, Stockholms län. Mantalsskriven (1969) på samma ort.
Född 25/6 1903 i Johannes (Stockholms stad).
Änka (20/9 1958).
--------------
Födelseförsamling i källan: JOHANNES (Stockholms län)
Källor: RTB 76, MTL 71

2003-10-26, 15:21
Svar #3

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Det bästa är väl att kolla vad som står i kyrkböckerna 1951, genom församlingen där hon bodde då (kolla med den där hon dog vad som står i personakten och den där hon var bostt 1951). Om ett barn föddes, det vet du ju inte, så kanske det inte är i livet varken 1970 eller i dag.
 
Hälsningar,
Eva

2003-10-26, 19:55
Svar #4

Zandra Norén

Tack för era svar =).
 
Jag har tidigare pratat med pastoratet i Oskarshamn där min farmor bodde både under tiden som hon besökte läkaren i stockholm fram till sin död.
 
Det finns inga uppgifter om något mer barn än min far.
 
Enligt dem så ska det stå om min farmor födde ett barn som ev. dog under eller vid födslen, men det fanns inga sådana uppgifter.
 
Min undran är ju om barnet föddes och adopterades bort utan någons vetskap ?
 
Var tydligen också vanligt att svenska kvinnor åkte till Danmark och födde sina barn som adopterades bort där. Inga uppgifter på dessa mammor togs och de adopterade barnen hade ingen chans att finna sina biologiska föräldrar.
 
Kan farmor kanske gjort detta ?
 
Denna Fru Karin Bergström verkar som sagt vara avliden.  
Läkaren S. Kjellberg Cleve finns säkert heller inte i livet.
 
Kan man på något vis få reda på vad det var för sorts klinik och om det finns några journaler på min farmor ?
 
Har så många frågor och är innerligt tacksam för mer hjälp.
 
Hälsningar Zandra

2003-10-26, 22:59
Svar #5

Carin Arbman

Hej Zandra! Jag får inte riktigt ihop det. Hur misstänker du att Karin Engström är relaterad till din farmor? (Annat än att en lapp med hennes namn fanns bland din farmors papper). Stod din farmors namn också på pappret och/eller att hon skulle ha bott hos Fru Engström när hon var i Stockholm? Ett konstigt sammanträffande är kanske att Fru Engström blev änka samma år som din pappa föddes, men det behöver ju inte betyda något alls. Nyfiken!

2003-10-27, 10:09
Svar #6

Zandra Norén

Hej Carin
 
Ja jag blir själv lite snurrig nu när jag läser hela konversationen *ler*.
 
För att ta det igen så fann vi ett papper från en läkare som hette Dr. S Kjellberg Cleve och adressen som stod till läkaren var Fru Karin Engström , Bergs sundstrand 7, 2 tr, Stockholm.
 
Jag vill förstå det som att det var en praktiserande läkare denne Dr S. Kjellberg C och att ev. Fru Karin Engström var hans sköterska.
 
Att min farmor åkte till Stockholm då hon upptäckte sin graviditet ( hon hade ännu inte träffat min farfar då ) och fick då uppgifter om att hon skulle föda kring juli månad 51.
 
Inga uppgifter finns hos Oskarshamns församling om att min farmor födde något barn mer än min far 7 år senare.
 
Det man nu vill ha reda på är om det var en läkarpraktik med Dr. S Kjellberg Cleve 1951 och om det då går att få tag på ev. journaler från min farmors besök där ???
 
Har så mycket frågor som snurrar i huvudet.
 
Är jätte tacksam verkligen över att ni engagerar er och hjälper mig allesammans.
 
Förhoppningsvis så får vi klarhet i om det föddes något barn eller ej så småningom.
 
Hälsningar Zandra

2003-10-27, 12:09
Svar #7

Utloggad Jessica Olson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1351
  • Senast inloggad: 2015-03-22, 08:14
    • Visa profil
Fråga Sthlms stadsarkiv. De brukar ha info. Var bodde din farmor i juli 1951?

2003-10-27, 14:20
Svar #8

Lasse Nilsson

Hej Zandra !
 
Har du frågat Sveriges Läkarförbund ? De bör väl ha en del information i sina arkiv och allmänna uppgifter om läkare bör de väl kunna lämna ut....
 
Mvh/Lasse

2003-10-27, 14:29
Svar #9

Lasse Nilsson

Ser att GF, Genealogiska Föreningen, har ett hyfsat arkiv när det gäller förteckningar över läkare.  
 
Se: Biografiska verk och matriklar mm om läkare
 
Du kanske kan fråga eller besöka dem...

2003-10-27, 14:37
Svar #10

Carin Arbman

Nja, jag tror knappast att läkarpraktiken var inhyst hos c/o Fru Karin Engström på Bergsundsstrand. Står det förresten två eller sju trappor? Skulle det i så fall vara läkarens hemadress - och han/hon bodde alltså inneboende hos Fru Engström? Om Fru Engström varit sköterska så borde hon ha titulerats Sjuksköterska eller Syster. Det verkar också osannolikt att korrespondens till läkaren gick via sköterskan. Är du säker på att brevet kan kopplas till din farmor? Det kan ju höra till någon annan och hon har förvarat det.  
 
Bra tips ovan att kolla med Svenska Läkarsällskapet. Hittade f ö ingen passande med namnet Cerne på Sveriges Befolkning 1970.  
 
Mysteriet tätnar...

2003-10-27, 14:38
Svar #11

Zandra Norén

Hej Jessica och Lasse
 
Jag har ringt stockholms stadsarkiv och då läkare S. Kjellberg Cleve verkar ha varit privatläkare har de inte så många uppgifter om detta.
 
De bad mig dock maila över min förfrågan för ev. kan min farmor ha fött ett barn och då i Stockholm på någon utav BB-avdelningarna. Detta kan de ha uppgifter om och det kostade max 360 kr då de inte söker mer än i 1 timme.
 
 
Lasse jag ringde Sveriges Läkarförbund men de var inte hjälpsamma och ställde sig mest undrande till min förfrågan så ingen hjälp där.
 
Tack ändå för tipsen.
 
Några mer förslag på hur jag går vidare ?
 
Hälsningar Zandra

2003-10-27, 15:11
Svar #12

Lotta Nordin (Lotta)

Läkaren är Siri M L Kjellberg-Cleve, född 20/3 1887 i Kristinehamn. Föräldrar ingenjören Oscar Emil Kjellberg, f 1844 d 1923, och Hulda Matilda Kjellberg, f 1853. Siri genomgick Åhlinska skolan i Stockholm, student därstädes 23/5 1908, med kand 1/4 1916 och med lic 28/5 1926 vid Karolinska institutet. Avlagt barnmorskeexamen 24/3 1910 i Sthlm. Praktiserande läkare i Sthlm sedan 1926. Gift 1912 med banktjänstemannen Johan Alban Cleve, f 1877 d 1919. Barn: Carin Maria Matilda, f 8/5 1914.
Källa: Sveriges Läkarehistoria, Sthlm 1933 och Sveriges Läkare i ord och bild, Uppsala 1948. Enligt en senare läkarmatrikel (utg. 1959) dog Siri Kjellberg-Cleve 19/10 1958.
 
Mvh//
Lotta

2003-10-27, 15:16
Svar #13

Lotta Nordin (Lotta)

Här är uppgifterna om dottern i Sveriges Dödbok 1950-1999:
 
19140508-0225
Cleve, Carin Maria Mathilda
Sofielundsplan 42 3 tr
122 31  Enskede
Död 3/7 1987.
Kyrkobokförd (1976) i Enskede, Stockholms stad, Stockholms län. Mantalsskriven (1976) på samma ort.
Född 8/5 1914 i Kungsholm (Stockholms stad).
Änka (9/2 1956).
--------------
Födelseförsamling i källan:
KUNGSHOLM (Stockholms län)
 
Källor:
SPAR 90, RTB 87

2003-10-27, 15:17
Svar #14

Lotta Nordin (Lotta)

Och det här bör vara Siri själv ur samma CD:
 
18870320-082
(Inga namn- eller adressuppgifter)
Död ?/10 1958.
Kyrkobokförd i Katarina, Stockholms stad, Stockholms stad.
(Ingen uppgift om födelseort)
Änka.
--------------
Kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2000:
Katarina, Stockholms stad, Stockholms län
 
Källor:
DOR 52-60

2003-10-27, 15:18
Svar #15

Zandra Norén

Hej Lotta
 
Tack så mycket för den informationen : )
 
Kan du kanske också ge tips på hur jag kan få tillgång till hennes journaler gällande min farmors besök till henne ????
 
MVH Zandra

2003-10-28, 11:24
Svar #16

Utloggad Jessica Olson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1351
  • Senast inloggad: 2015-03-22, 08:14
    • Visa profil
Hej Zandra! Om din farmor fött barnet skulle det antingen blivit bortadopterat eller dött eftersom hon inte tog hand om det när din pappa föddes. Men födelseefternamnet bör ju vara samma som din farmor hade 1951. Jag tror det blir bra att kolla BB böckerna. Stadsarkivet i Frihamnen har födelsejournaler, men de är sekretessbelaggda(mor eller barn kan hämta ut sina journaler).

2003-10-28, 15:42
Svar #17

Utloggad Anna Bergek

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 56
  • Senast inloggad: 2017-08-10, 15:18
    • Visa profil
Hej Zandra!
 
Det verkar som om det finns några olika teorier om brevet:
(1) Brevet är skrivet till din farmor som var gravid. Fru Karins roll är oklar.
(2) Brevet är skrivet till Fru Karin om din farmors graviditet (för ev adoption?)
(3) Brevet är skrivet till Fru Karin som var gravid (visserligen i något hög ålder, men ändå)
(4) Brevet är skrivet till en tredje, okänd person. Fru Karins roll är oklar.
 
En sak som skulle kunna hjälpa oss att komma fram till vilken av dessa hypoteser som är rimligast är att du beskriver var i brevet de olika namnen (doktorn respektive Karin)och adressen står.  
Står alltihop i följd eller står Dr S Kjellberg Cleve för sig (i brevhuvud eller dyl) och Fru Karin med adress för sig (längre ner)? Finns din farmors namn överhuvudtaget nämnt i brevet?
 
En annan intressant fråga är när brevet är daterat. Är det tidigt under graviditeten är det rimligt att tänka sig att brevet är adresserat till den som är gravid, om inte annat för att graviditeten då fortfarande var osäker och det verkar orimligt att man då kontaktade ev. adoptivföräldrar. Sannolikheten att hon fick missfall (och att du inte kommer att hitta något barn i arkiven) är också relativt stor då.
 
Förresten, om det rörde sig om en adoption (hypotes 2 ovan), borde inte både Fru Karin och hennes man (hon blev ju änka först 1958) stå som mottagare av brevet?
 
Hoppas att det är till någon hjälp!
 
Mvh
Anna Bergek

2003-10-28, 17:41
Svar #18

barbro söderman bsm

En liten kommentar bara, jag förstod aldrig hur du vet att din farmor besökt läkaren? Kanske tillhörde brevet någon annan? En väninna, syster eller någon helt annan person.  I min mammas efterlämnade papper fanns även en del brev som hon i sin tur fått från andra genom arv, mm. Brev mellan andra släktingar tex. Intyg för andra personer, skolbetyg mm, som gällde släktingar till tex min mormor. En del pesoner som jag inte känner till eller kan placera.  
En person kan samla på sig mycket under ettlångt liv.  
Därav frågan, hur vet du att brevet/pappret gällde din farmors graviditet?(Även om jag förstår att det öppnar spännande möjligheter)

2003-10-28, 21:04
Svar #19

ZZandra Norén

Hej Anna o Barbro
 
Intressanta teorier ni har. Det får även mig att tänka i helt nya banor som jag förmodligen inte hade kommit på själv annars.
 
Brevet från läkaren finns inte tillgänglig för mig precis nu. Det finns hemma hos min pappa och vi träffas inte så ofta.
 
Dock pratade jag med honom idag och han ska snarast möjligt återkomma med hur allt står skrivet.
 
Vi vill båda erinra oss att vi tycker att pappret var ett  intyg  på en graviditet där det stod vilka åtgärder man skulle vidta vid sin graviditet såsom att inte äta det, vila , inte inta medicin osv.
 
Även att läkarens och Fru Engströms namn stod längst upp på pappret som en adress.
 
Dock inte något annat namn om vem som var gravid eller när det var daterat.
 
Nu kan vi ju komma ihåg fel men det ska vi snarast komma till klarhet med.
 
Barbro... troligt är ju också att pappret inte alls tillhörde just min farmor men ändå väldigt konstigt varför hon sparat just det pappret i så många år om det inte var hennes.
 
Ja än kvarstår många frågetecken och hoppet är det sista som lämnar en =).
 
Pratade för den delen också med Stadsarkivet idag igen. Denna gången var det en kvinna som skulle återkomma efter att ha kollat journalerna från bb avdelningarna på sjukhusen 1951.
 
Hoppas det blir något resultat.
 
Jag är verkligen en amatör på detta med släktforskning. Hoppas på att bli bättre och undrar om det finns kurser eller klubbar man kan gå med i runt Kalmar. Någon som vet ?
 
Hälsningar Zandra

2003-11-11, 15:07
Svar #20

Zandra Norén

Hej
 
Nu verkar hoppet ha svikit mig för jag kan inte få tag i min farmors journal från Dr. S. Kjellberg Cleve där jag har letat nu.
 
Jag har vart i kontakt med Stockholms stadsarkiv och de har ej funnit någon födelelsejournal gällande min farmor för året 1951.
 
Landstingsarkivet har inga uppgifter om privatläkare i alla fall inte Dr. S. Kjellberg Cleve.
 
Fick tipset att kontakta Praktiker Tjänst men denna startade inte förrens på 60-talet.
 
Jag vet inte hur jag ska gå vidare i mitt sökande om det var min farmor som var gravid och fick missfall, gjorde abort eller om hon födde ett barn.
 
Vore innerligt tacksam om någon kan ge förslag på vart jag ska fortsätta söka eller om ni tror att jag har gjort allt jag kan ?
 
Tack ni som har engagerat er =).
 
Mvh Zandra Norén

2003-11-11, 20:58
Svar #21

Mona Johansson

Hej Zandra!
Får  uppfattningen att din farmor bodde i Oskarshamn under tiden som hon besökte denna klinik i Stockholm.Kolla med arkiven i hennes dåvarande hemmkommun då dom kan ha blivit dittskickade,vilket inte var ovanligt.
 
Lycka till Zandra!
 
Mvh Mona

2003-11-11, 22:38
Svar #22

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Hej Zandra!
 
Kalmar Läns Genealogiska Förening
c/o Andersson  
Hoppenstedts väg 9  
392 44 Kalmar
Telefon: 0480-244 81
E-post: klgf2001@hotmail.com
(Kontaktperson Lena Nilsson)
 
Aktuella evenemang:
 
15 nov 2003 Kalmar:  
Bibliotekets dag  
Öppet hus på Kalmar stadsbibliotek där KLGF finns representerade i forskarrummet och visar Genline och Dr Lindströms arkiv. Se annons i dagspressen.  
   
 
17 nov 2003 Kalmar:
Forskarhjälp  
Kalmar stadsbibliotek måndagar kl 18.00-20.00.  
 
 
Så nu hittar du fram till dina nya vänner!
 
MVH
Jojje

2004-01-12, 14:34
Svar #23

zandra

Hej
 
Ja det var ett tag sedan jag skrev mitt första inlägg och jag har tyvärr inte kommit längre i mitt sökande.
 
Brevet som min farmor hade i sin ägo angånde en graviditet är utskrivet i hennes namn och det står där i att beräknad födsel kan väntas kring 5/7 -1951.
 
Läkaren var Dr. S Kjellberg Cleve på Götgatan 90, Stockholm.
 
Fru Karin Engström var den man skulle vända sig till före 4:e havandeskapsmånadens slut då en grossessgördel skaffas. För att få en sådan kan man med fullt förtroende vända sig till Fru Karin ......
 
Detta stod blandannat i det brev som min farmor hade.
 
Nu vet jag i allafall att det gällde min farmor men har inte kunnat hitta några som helts uppgifter om att hon födde barnet eller vad som hände.
 
En intressant sak bör nämnas att min far blev uppringd i unga dar utav en greve som sökte min farmor som då tyvärr var avliden.
Vad han ville kan inte min far erinra sig.
 
Men fantasin börjar flöda. Kan denna greve ha varit far till det väntande barnet ?
 
Ja det enda jag kan göra verkar att gissa mig fram och jag kommer inte längre.
 
Antar att jag inte får reda på svaret.
 
Men tack för all hjälp =).
 
Mvh Zandra Noren

2004-01-12, 19:12
Svar #24

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Hej Zandra!
 
Av det du skriver får jag uppfattningen att din farmor gjorde abort.
 
Hon har blivit gravid och anser sig inte kunna framföda barnet. (Kanhända är det greven som varit framme, men det är nog omöjligt att få bekräftat).
 
Frågorna är då: Var gjorde man abort i Sth 1951? Kunde man göra abort utan vidare på vilken privatpraktik som helst? Krävdes det inte en utredning?  
 
Jag är inte så insatt i detta, någon annan kanske kan ge ett fylligare svar.  
 
Har ingreppet gjorts på sjukhus (BB) i Sth, bör det finnas kvar journalanteckningar. Likaså om det blev missfall. Socialstyrelsen kanske kan ge närmare besked? Är det utfört av privatläkare, blir det svårare. Men kanske var han medlem i Svenska Läkarsällskapet? Då kanske de kan ge närmare upplysningar om journalanteckningarna från S. Kjellberg Cleve:s pratik.
 
Krävdes utredning blev den sociala myndigheten inblandad. Och det resulterade i dokument som måste finns bevarade någonstans, kanske i din farmors hemkommun - Oskarshamn? Stadsarkivet där kanske kan ge besked?  
 
Det rör sig förvisso om sekretessbelagda handlingar, men kan du visa att du söker uppgifter om din farmor, tror jag inte det ska vara några problem.
 
Med vänlig hälsning
/Leif

2005-10-25, 19:46
Svar #25

Utloggad Isabel Larruy Bergqvist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2023-07-17, 08:00
    • Visa profil
Hej Zandra!
Läste dina inlägg här och under Gamla läkarjournaler.... Det  
har gått en tid sedan du skrev och fick svar på dina inlägg.  
Kanske har du redan fått svar på dina frågor, om inte så har du  
kanske givit upp ditt sökande. Jag kände ändå att jag ville inflika  
en sak som kanske kan utgöra en ledtråd, eller i värsta fall bara  
skapa mer förvirring och frustration. Jag förmodar att du hunnit  
tänka en hel del på detta, men har du funderat över aspekten  
vad du skall göra med de svar du eventuellt får? Likaså bör du  
kanske fundera över vad din farmor skulle ha tyckt om hon  
visste att du sökte. Hade hon velat att du skulle veta och varför  
berättade hon inte själv i sådana fall? Det är många avvägningar  
som man bör göra innan man går vidare.
 
Om du vill fortsätta söka så kanske det här kan ge lite hjälp på  
vägen. Jag vet i och för sig inte säkert hur det såg ut 1951, men  
jag förmodar att det överenstämde med situationen drygt 10 år  
senare (liksom än idag). Jag har kopior på min mors  
förlossningsjournal från när jag själv föddes i mitten på 60-talet    
och i den finns rubriken Föregående graviditeter där min äldre  
brors födelse finns angiven. Om du fortfarande vill veta, så  
kontakta sjukhuset där din far är född och be att få kopior av  
förlossningsjournalen från när han föddes (Enklare är det kanske  
om han själv begär att få dem.) Där kan det finnas antecknat om  
din farmor hade fött barn tidigare.
 
Mvh/Isabel Larruy-Bergqvist

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna