ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Felaktigt födelseår eller saknad i födelseboken?  (läst 1195 gånger)

2002-11-15, 15:14
läst 1195 gånger

ola larsson

En man anges livet igenom vara född 1770 i Västerhaninge, Stockholms län. Ingen med det namnet är dock född det året eller åren närmast. Däremot finns fyra pojkar födda 1767-68, varav en är född oäkta 1767. Det har inte varit möjligt att följa honom i husförhörslängderna bakåt till yngre år. Är han denne oäkta som ändrat sitt födelseår eller saknas han i födelseboken. Vad är mest troligt?
Tacksam för era erfarenheter.

2002-11-15, 15:41
Svar #1

Utloggad Susanne Svernhagen

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 588
  • Senast inloggad: 2021-10-03, 15:16
    • Visa profil
Hej
Är du verkligen SÄKER på att han föddes i Västerhaninge? Det kanske är där problemet är, jag har ett liknande. En kvinna påstås vara född ett visst år i en viss församling men återfinns inte där. Hela livet står hon som född i den församlingen men det stämmer inte. Jag har ännu inte lyckats hitta rätt födelseförsamling.
Hoppas du lyckas bättre!
Hälsningar
Susanne

2002-11-15, 17:22
Svar #2

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Ett tips vad gäller födelseorter som inte stämmer. Om personen flyttade mycket så kan den församling i vilken vederbörande konfirmerats komma att anges som födelseort - troligen pga att de fick utskrivet ett kristendomsintyg i och med sin konfirmation där detta skedde. Detta gav dem ett slags tidigt personbevis ut i arbetslivet. På sedeln angav prästen kyrksocken för kristendomsförhöret. Härav torde då ha uppstått en hel del fel födelseförsamlingar för personer, för oftast gick prästerna på de pappersuppgifter inflyttade personer lämnade till honom.  
Det är således värt att studera de husförhörslängder (om de finns bevarade) för perioden då personen var ca 13-15 år i den församling som anges som födeleort för att på denna väg hitta den eftersökta.
Det kan förstås vidare vara så att prästen på ett flyttningsbetyg angett fel födelseort då han helt enkelt skrivit av fel uppgift i husförhörslängden, och då är det inte lätt att hitta personen.  Likaså kan prästen ha slarvat med att skriva in ett fött barn. Jag har själv sett alla varianterna, tillika med att det skrivits in både fel namn och fel datum i födelseboken såväl som husförhörslängderna.
 
mvh Niclas Rosenbalck

2002-11-16, 00:37
Svar #3

Marianne Elfströ

Hej! Jag vet inte om jag som relativt oerfaren släktforskare vågar komma med ett förslag på förklaring, men jag försöker iallafall.
 
I husförhörslängderna uppges en förfader till mig vara född i Tranemo 1767.  
Efter vad jag förstått hände det att man uppgav modersförsamlingen i den trakt man föddes i när man flyttade lite längre bort. Tranemo var modersförsamling till Ambjörnarp, Mossebo och Sjötofta.
I Mossebo tror jag mig ha hittat både min förfader och hans bror. Födelseåret för min ana är dock 1768 istället för 1767.
 
Jag kommer förstås att forska vidare i detta, men jag tror ändå att jag är på rätt spår.
 
Med vänliga hälsingar
Marianne

2003-01-09, 19:51
Svar #4

Utloggad Josefine Ekroos

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2021-08-09, 17:26
    • Visa profil
jag har stött på problem hos en av mina släktingar, då det står att hon fick barn dels i januari 1780, dels i november samma år. likadant är det 1784, med barn både i april och juli.
 
nog är detta en bilogisk omöjligthet, och någon måste ha skrivit fel?

2003-01-09, 20:28
Svar #5

Peter Karlsson (Peterk)

Januari och november samma år går förstås bra, värre blir det med april och juli samma år.. -Är du säker på att det står 1784 på bägge? Har du sett detta i en dopbok för ett och samma år så bör det röra sig om två olika familjer, med samma namn på föräldrarna..

2003-05-09, 09:03
Svar #6

ola larsson

Tack för din infallsvinkel Niclas!
Det förhöll sig så som du trodde kunde vara möjligt. Denne man visade sig vara född i grannförsamlingen Botkyrka där föräldrarna var bosatta i ett torp nära gränsen till Västerhaninge, och dessa tillhörde en släkt som bakåt i tiden varit bosatt i Västerhaninge, dit de återflyttade när sonen var i de tidiga tonåren.
Hälsn
Ola

2004-01-15, 00:01
Svar #7

Utloggad Yvonne Wahlgren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Jag söker föräldrarna till Augusta Svensdotter, född 8/8 1866 i Åryd (enligt vigselboken). Hon dog i Helsingborg, Maria församling,1953-01-18.
Vigdes Åryd 1871-02-27 med Peter Johan Brommesson.
I dödboken är födelseort okänd.
Hoppas på svar.
Yvonne

2004-01-15, 10:25
Svar #8

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Yvonne,
 
Vigdes hon verkligen 5 år gammal??

2004-01-15, 18:18
Svar #9

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Hej Yvonne! Kan det vara denna piga från Sveriges Befolkning 1890 som avses?
 
Post 1657931
 
Svensdtr., Augusta
Piga
 
f. 1867 i Åryd (Blekinge län, Blekinge)
 
Ogift kvinna, ensam i familjen
 
Persgärde
Hällaryd (Blekinge län, Blekinge)
 
Födelseort i källan: Åryd
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2004-01-15, 18:19
Svar #10

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Och detta hennes make?
 
Post 1659801
 
Brommesson, Peter Johan
Jordarbetare
 
f. 1871 i Åryd (Blekinge län, Blekinge)
 
Ogift man, ensam i familjen
 
Djurtorp
Åryd (Blekinge län, Blekinge)
 
Födelseort i källan: Åryds
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2004-12-18, 12:52
Svar #11

Gerd Salem (Gesa)

Jöns Jönsson f 1790 i Fensbol,Fryksände,Värmland
finns inte noterad i födelseboken.
 
I husförhörslängden för samma församling 1790-1802
finns han i hushållet med Lars Persson och fattigm.enkan Marit Eriksdotter, med noteringen oäkta.
 
Åren efter i husf.längden 1802-1812 är han barn till samma personer. Oäkta är då borta.
 
Kan inte hitta någon Marit Eriksdotter för åren 1778-1789 denna församling.
 
Kan man anta att han far inte är Lars Persson men att hans mor är Marit?  
Kan någon säga hur man kan gå vidare ?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna