ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bortlämnat barn eller slarvig präst?  (läst 581 gånger)

2002-06-14, 22:55
läst 581 gånger

Utloggad Marie Josefson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 905
  • Senast inloggad: 2022-10-18, 19:56
    • Visa profil
I en hfl. har jag hittat följande:  
Anders Andersson och Maja Stina Andersdr. bor på St. Fårvaldsslätten i Vättlösa (R). De har flera barn, sista barnet är en son; Adolf Fredrik f.1861 10/11 (12 år efter närmast föregående syskon). Han står också som deras son i födelseboken.  
Familjen flyttar 1865 till Skara, men utan den lille Adolf Fredrik. Om honom står det: fl. t. p. 127. När jag tittar där, så står han som son till Gustaf Johansson och Maja Lisa Joh.dr. Alltså inte som fosterson e.d. och det finns ingen anteckning om att han skulle vara inflyttad.  
När jag följer honom framåt i tiden, så heter han Gustafsson och inte Andersson, som han borde ha gjort om han hade varit son i familj nr. 1.  
Tyvärr flyttar A.F. till Amerika 1882, så jag kan inte kolla t.ex. i dödboken vilka som står som hans föräldrar.  
Nu undrar jag om prästen kan ha varit så slarvig att han skrev in barnet i fel familj, eller om dom verkligen lämnade honom ifrån sig vid flyttningen. Själv tror jag mest på det första alternativet, men det skulle vara roligt att höra vad andra tror om saken.  
 
MVH Marie

2002-06-17, 10:08
Svar #1

Anna Cedergren

Prästen har kanske förväxlat Maja Lisa med Maja Stina?
 
Anna

2002-06-17, 10:25
Svar #2

Utloggad Per Schröder

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 414
  • Senast inloggad: 2017-08-21, 00:41
    • Visa profil
Det förekommer ju fel även i födelseböckerna, tyvärr. Jag har ett fall i släkten Gäfvert där det fanns två Carl Gäfvert samtidigt i socknen och två barn föddes samma år till dessa två med ett par månaders mellanrum. Dock har bägge sönerna fått samma föräldrar i födelseboken. I husförhörslängden är det rätt. Det kunde väl ofta bli så när prästerna inte hann med att föra in i böckerna efter hand, utan förde in i efterhand, kanske långt efter t o m. Så Annas förslag att Maja Lisa och Maja Stina blev förväxlade är inte otroligt.  
Per

2002-06-18, 11:16
Svar #3

Utloggad Marie Josefson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 905
  • Senast inloggad: 2022-10-18, 19:56
    • Visa profil
Tack Anna och Per för era svar, då var det nog som jag trodde i alla fall.
 Har också exempel på barn som verkar ha fötts mitt i en flyttning, och inte blivit antecknade på varken det ena eller andra stället. Då finns det ju inget annat att göra än att tro på det som står i husförhörslängden.
 
MVH Marie

2002-06-18, 19:19
Svar #4

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Fick i lördags en handgriplig påminnelse om att även präster är vanligt slarvigt folk.
 
Vår sonson heter enligt föräldrarna Filip Erik Oskar. Vid hans dop nämnde prästen hans namn fyra gånger, varvid han fick till det som Per Filip Oskar två gånger! När pojken börjar prata ska det bli intressant att höra vad han heter :-).

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna