ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Barnen fanns före äktenskapet  (läst 669 gånger)

2003-01-07, 01:18
läst 669 gånger

Hans Svedberg

Elisabeth Thorsell jag sitter just och läser din bok Prästens lilla kråka och kommer att tänka på att jag har bl.a. ett faderskap som är oklart och där kanske prästens sätt att utrycka sig kan ge en ledtråd.
 
Pigan Stina Chatrin Lager födde tre oäkta barn i Kil (T):
 Chatrin Charlotta  2/3 1852
 Carl Johan        3/7 1855  död 14/11 1856
 Wilhelmina Dorothea  23/7 1858  (min ana)
 
Enligt Kil AI:20 sid 184 lyser det till äktenskap 15/8 1858 och det intressanta ordvalet i HFL lyder:
 
           med dagkarl Wilhelm Lundmark född 28/4 1832 i Mosjö
                 och Stina Chatrin Lager född 30/10 1827 i Axberg
   Barna fanns före äktenskapet
                  Stina Lotta 1852 2/3 i Kil
                  Wilhelmina Dorothea 1858 23/7 i Kil
               Johanna    1860 8/2
 
Jag tycker att uttryckssättet indikerar att Wilhelm är far till Lotta och Wilhelmina. Wilhelmina har ganska säkert fått förnamnet efter Wilhelm och hon bär sedan eftenamnet Lundmark. Wilhelm med ny hustru står senare som fadder när hon själv föder en oäkta dotter (min mormor).
 
Jag har inte haft tid att gräva djupare i det här.
Vad tror du (och naturligtvis andra)?
 
Med tack för en trevlig och lärorik bok!
 
Hasse S

2003-01-07, 11:11
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Hej Hasse,
 
Det låter väl inte osannolikt att åtminstone Wilhelmina är dotter till Wilhelm Lundmark, då hon ju föds ganska nära han gifter sig med hennes mor.
 
Att han är far även till Lotta och Carl Johan skulle jag nog tycka vore mer osäkert, då det är några år emellan.  
 
Där skulle jag försöka se om Wilhelm fanns någonstans i närheten av Stina Cathrin när Lotta föds eller när hon kom till; gör han det stiger väl sannolikheten, men är han många socknar bort sjunker den. Och du har förstås kollat vad det står i födelseboken för alla barnen?
 
Tack för snälla ord om den lilla boken.

2003-01-07, 21:03
Svar #2

Hans Svedberg

Enligt mina anteckningar flyttade han till Ramshyttan i Kil 1857 (från staden tror jag), vilket väl gör som du säger sannolikheten mindre att de två första barnen är hans.
 
Vid den här tiden står det inte vad jag kunnat se något speciellt i födelseboken, men att få tre oäkta i rad! Var är det störst chans att jag hittar något i smb m deras födelser?
 
Hasse S

2003-01-07, 22:06
Svar #3

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Det kan man inte säga säkert, men om modern låg fattigvården till last, kanske sockenstämmoprotokoll kan ge något. Det är tämligen osannolikt att hon blivit stämd till tinget, men det bör kanske ändå inte utesluta att du tittar efter i domboken också.

2003-01-08, 00:05
Svar #4

Hans Svedberg

Det ska säkert göra för i födelsenotiserna för alla tre står det på Socknen.
 
Därmed tackar jag för samtalet!
 
Hasse S

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna