ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Barnasyl  (läst 1099 gånger)

2005-03-29, 22:14
läst 1099 gånger

Utloggad Gun-Britt Lindblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2008-10-18, 20:53
    • Visa profil
Hej
Har på Söderskivan 1870-1930 hittat följande under Sociala anteckningar, på min farfars systers barn: Barnasyl 1912-05-08. Vad menas? Flickan ifråga var född svensk i Karlshamn och var vid tidpunkten för barnasylen 26 år. Alltså vuxen, men blev föräldralös vid 1 års ålder.
Kan hon ha varit förståndshandikappad?

2005-03-29, 22:32
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21972
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 10:26
    • Visa profil
Se mitt svar till dig igår (angående Anna Maria Fastrups son) under Källor: CD-skivor: Söderskivan.
 
Barnasylerna i Stockholm var inrättningar där barn togs om hand dygnet runt, men under en kortare tid. Meningen var att de snarast möjligt skulle tillbaka till föräldrarna eller  fosterhemmet.
Hälsar vänligen
Maud

2005-03-29, 23:13
Svar #2

Utloggad Gun-Britt Lindblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2008-10-18, 20:53
    • Visa profil
Tack Maud. Jag har läst ditt fina svar under Källor och nu blivit en lärdom rikare! Finns mycket att lära här, som man inte vet!!
Ni är många ,som är duktiga och vill dela med er. Och det är fint gjort av er. Utan er hade nog mycket blivit olöst.
 
Hälsningar Gun-Britt

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna