ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Utomäktenskapligt barn  (läst 989 gånger)

2010-05-21, 22:30
läst 989 gånger

Utloggad Gerd Johansson

  • Gerd Johansson
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 412
  • Senast inloggad: 2024-02-03, 19:41
    • Visa profil
Hej! Jag har fått en fråga från en bekant, som jag inte riktigt kunde svara på. Det gäller ett barn fött utom äktenskap 1952 (som inte är min bekante). Barnet har aldrig fått reda på faderns namn, men underhåll har betalats t.o.m 18 årsdagen. Födelsebok är inte ännu uppkollad. Men om faderns namn ej står där var letar man efter beslutet om underhållet, i kommunala papper eller hos tingsrätten? Om fadern fortfarande lever, blir barnet då automatiskt kallad till bouppteckningen och på detta sätt får reda på faderns namn? Har barnet full arvsrätt efter sin far? Någongång har jag läst att reglerna ändrades i början av 1970-talet om jag minns rätt. Vad gäller?
 
Tacksam för svar så jag kan svara frågeställaren rätt.
 
MVH
Gerd Johansson
Gerd Johansson
Tråvad

2010-05-22, 00:00
Svar #1

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
För uä barn födda så sent som 1952 gjordes en faderskapsutredning av barnavårdsnämnden. Den kunde vara en ren formalitet, dvs. modern talade om faderns namn och han erkände faderskapet genom att skriva på ett faderskapserkännande, och gick samtidigt med på att betala underhåll. Eller så nekade den utpekade fadern och då kunde det i slutändan dras inför domstol som beslutade om faderskap och underhåll. Domstolsbeslutet gick naturligtvis tillbaka till barnavårdsnämnden. Så i vilket fall skall det kommunala arkivet ha alla papper som rör barnets föräldrar.
 
Barnet kan begära ut ett födelsebevis som skall ange båda föräldrarnas namn.
 
Efter den släktutredning som skall göras efter någons död bör barnet ha blivit kontaktat om fadern dött, och blivit kallad till boutredningsmöte. Men alla släktutredningar är inte felfria, misstag sker tyvärr ganska ofta (har flera vänner och bekanta som efter en förälders död fått veta att de har okända halvsyskon vilket vid närmare kontroll de inte alls har).
 
Uä barn fick arvsrätt efter modern 1867, efter moderns släkt 1905, efter fadern 1917 och efter faderns släkt 1971. Dvs. om modern dog innan 1905 så ärvde barnet inte moderns syskon, föräldrar etc. och samma sak om fadern dog innan 1971; barnet hade med en juridisk term inte istadarätt efter sina föräldrar innan de angivna årtalen.
Det är att lägga märke till att trolovningsbarn inte var uä förrän 1971, då begreppet trolovningsbarn togs bort.
 
Ingela

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna