ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Oäkta barn? *  (läst 1974 gånger)

2001-08-31, 21:25
läst 1974 gånger

Tor Berntsson

Vid diskussion om släktforskning får man ofta höra av folk som inte släktforskar att det inte är någon större mening pga alla barn som inte har rätt fäder.som referens påpekas en undersökning
gjord i Sverige på 70.talet (Blodprov) av en klass av 30 elever där 5 elever inte hade rätt fäder.
Kan man överföra detta till äldre tider eller är det ett modernt fenomen?

2001-08-31, 22:07
Svar #1

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:33
    • Visa profil
Tor,
 
Om undersökningen gjorts i bara en klass, med bara 30 individer, kan resultatet knappast överföras någon annan stans. Undersökningsmaterialet är alldeles för litet för att man ska kunna dra några generella slutsatser.
 
Bo Berndtsson

2001-08-31, 22:13
Svar #2

Utloggad Mats Högberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 580
  • Senast inloggad: 2022-12-07, 22:30
    • Visa profil
En fråga ang. undersökningen som nämns ovan:
 
Jag tycker detta låter märkligt. Av vilken anledning skulle en skolklass med 30 elever gå igenom en liknande undersökning när det dessutom måste vara så att åtminstone några av mödrarna i förväg visste att utgången skulle visa ett resultat som de förmodligen inte ville offentliggöra, för jag antar att man inte kan göra en liknande undersökning utan föräldrarnas medgivande. Dessutom måste man väl även ha tagit blodprov på alla fäder för att kunna fastställa detta.
 
Mvh - Mats Högberg

2001-08-31, 22:38
Svar #3

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Nej nu! Ska ni börja med den där gamla diskussionen nu igen? Den har ju varit uppe femtioelva gånger (minst!) under varierande rubriker. Huvudsakligen under ordet fritt, vill jag minnas. Den är verkligen uttjatad vid det här laget. Allt som kan sägas i den debatten är redan sagt, och mer till. Det finns absolut inget att tillägga. Läs de gamla inläggen i stället för att tugga om alltihop på nytt! Hur är det, egentligen? Är det ingen som läser gamla inlägg? Ett råd: gör det!

2001-08-31, 22:52
Svar #4

Utloggad Mats Högberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 580
  • Senast inloggad: 2022-12-07, 22:30
    • Visa profil
Hej Carl-Fredrik,
 
Jag har inget intresse av att diskutera gamla uttjatade ämnen, men eftersom jag inte sett denna diskussion tidigare och tyckte det hela lät besynnerligt, så tog jag mig friheten att ifrågasätta det hela.
 
Jag har följt diskussionerna här på anbytarforum sedan december 2000 och kan ej erinra mig om att denna undersökning har nämnts. Om det är ett krav att man skall läsa alla gamla debatter innan man själv öppnar munnen så är jag hellre tyst, framföralt p.g.a. tidsbrist.
 
Mvh - Mats Högberg

2001-09-01, 00:24
Svar #5

Björn Anesäter

Hej.
Kan Tor Berntsson lägga ut den undersökningen här. Det är lätt för vem som helst att hävda att den och den undersökningen bevisar det och det, om man inte behöver redovisa källorna.
Källor är väl ändå något som är A och Ö i släktforskning. Med betoning på forskning.
Mvh. Björn Anesäter

2001-09-01, 09:24
Svar #6

Rune Edström (Rune)

Hej Carl-Fredrik
 
Nån gång har det handlat om undersökning av rätt fader på AF. Har försökt hitta den i gamla inlägg, men tji. Så du får nog leta fram vart den finns Carl-Fredrik. Den börjar inte på Oäkta..., utan har annan början på rubrik. Vill minnas att 3-5 % hade orätt fader.
mvh
rune

2001-09-01, 19:39
Svar #7

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Hm, mycket egendomligt... Jag kan faktiskt inte heller hitta vare sig inläggen eller diskussionerna, åtminstone inte under ordet fritt. För det var väl där?? Eller...?  
 
Men jag minns dem ju mycket väl, och jag deltog själv i debatterandet. I olika perioder och under minst 2 olika rubriker pågick diskussionerna, som stundtals var såväl livliga som animerade.
 
Jag minns också andra diskussioner, som jag deltog i, som verkar vara försvunna. Jag undrar om inte vissa diskussioner har tagits bort. När jag tittar på diskussionerna under ordet fritt förefaller de allra flesta vara från åren 2000 och 2001. Då är frågan, om vissa av de äldre succesivt har plockat bort för att ge mera plats eller megabyteutrymme, eller om det är så att vissa ordet fritt-diskussioner aldrig återkom, efter att hela ordet fritt hade stängts under den värsta Beljoc-turbulensen, men sedan öppnats igen.
 
Kan möjligen Håkan, Elisabeth eller någon annan i redaktionen svara på om någon av dessa förklaringar kan äga sin riktighet? Eller kan ni eller någon annan med gott minne, erinra sig dessa dikussioners rubriker, och under vilken huvudavdelning de var placerade?
 
Nej, då återstår inte mycket annat än att be diskussionsdeltagarna /läsarna om ursäkt för mina hårda ord. När jag inte ens själv kan hitta diskussionerna, kan jag ju knappast heller begära att mera nytillkomna forumdeltagare ska ha kunnat studera dem. Då kommer ju saken i ett helt annat läge: Så kör för all del igång diskussionen igen Jag kanske t.o.m. måste gå in i diskussionen igen, om nu ingen kan läsa mina gamla inlägg. Vi får se!
 
Men det hade ju i alla fall varit intressant att kunna gå tillbaka och se vad man själv skrev i dikussionens hetta.

2001-09-01, 19:51
Svar #8

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Tor, Bo, Mats, Björn och Rune!
 
Jag beklagar mitt tidigare inlägg. Ni får hemskt gärna börja diskussionen/debatten igen. Tiden går ju fortare än vad man upplever den, och bara för att man själv har diskussioner i synnerligen färskt minne, som om de hade pågått igår eller i förrgår, behöver ju självfallet inte alla andra (speciellt inte nytillkomna forumdeltagare) göra det. I synnerhet som de överhuvud taget inte verkar gå att hitta.
 
m.v.h.
C-F Hanzon

2001-09-01, 21:04
Svar #9

Eva Dahlberg

Hej grabbar ! Diskussionen fördes i Rötter (åtminstone?) ! Ett referat finns här http://www.genealogi.se/oakta.htm#fel .
 
Jag minns det också som att den dykt upp då och då, men risken är att det är samma påstående som kommer upp här och var i Anbytarforum - utan en riktig diskussion. Det finns i och för sig 83 inlägg under okänd far, där det skulle kunna ha kommit upp ...
 
Nej, man måste inte ha läst allt på Anbytarforum och Rötter, men ibland tycker man kanske att folk anstränger sig lite dåligt vad gäller att söka. Men det är inte heller lätt att använda sökfunktionen till detta det erkänns, alldeles för många sidor till svar (410-1700). Men denna kom ändå i en av de första 10 (kollade sedan jag letat upp den, för liksom CFH visste jag att den skulle finnas någonstans).
 
med vänliga hälsningar,
Eva Dahlberg

2001-09-02, 01:21
Svar #10

Rune Edström (Rune)

Hej
Återigen har en kvinna slagit männen på fingrarna.
Eva, tror att det är rätt artikel du hittat.
mvh
rune

2001-09-02, 10:07
Svar #11

Eva Dahlberg

Hej igen ! Jag hoppas det var i positiv bemärkelse Rune, för då har jag mer att komma med ....
 
Det fanns ju ett diskussionsplank i Rötter innan Anbytarforum, och jag tror att det referat som finns på länken jag gav, är från den diskussionssidan. Diskussionen i sig verkar inte finnas kvar.
 
Under Hur gör jag/Metodfrågor - Fader okänd (gav fel rubriknamn innan) finns ett inlägg från juli 2000 om en artikel i Aftonbaldet, kring någon undersökning, men det verkar inte ha bemötts.
 
Eftersom Carl-Fredrik minns att han själv deltog gjorde jag en sökning i Rötters sökfunktion igen på morgonen, med Hanzon och fel som sökord - och hittade en diskussion från 1999 som du verkligen deltog i med eftertryck Carl-Fredrik ! Den var dock inriktad på om kvinnosidan var den enda säkra att forska på, och vid en snabb läsning verkar den dels inte leda någonstans, dels ha spårat ut lite grann. Den återfinns (om ni verkligen vill läsa den) under Metodfrågor/Agnatiska eller cognatiska stamtavlor.
 
Hälsningar,
Eva Dahlberg

2001-09-02, 19:27
Svar #12

Göran Johnson

Eva Dahlberg
Eftersom det var jag som en gång i tiden startade den diskussion du nämner - agnatiska eller cognatiska stamtavlor - vill jag protestera. Jag tyckte diskussionen blev mycket intressant och kan rekommendera läsning av många intressanta inlägg där.

2001-09-02, 19:50
Svar #13

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Det stämmer, det var den rubriken. Man måste ha flyttat över den från Anbytarforum till Rötter. Men en liknande diskussion förekom under minst en rubrik ytterligare. Den senare var mera medicinskt/statisktiskt, inriktad precis som den pågående, vill jag minnas. Men jag minns inte diskussionsrubriken.

2001-09-02, 21:45
Svar #14

Rune Edström (Rune)

Hej Eva
När jag klicka på din länk härovan ändrades den till
 
http://www.genealogi.se/oakta.htm#fel%20.
 
och sista inlägget där börjar
 
HUR MÅNGA HAR FEL FAR?  
 En uppgift i den utmärkta skånska diskussionsgruppen SCANGEN fick Håkan Skogsjö att skriva följande inlägg (i mars 1998):
 
Det florerar bland släktforskare (och många andra) ofta uppgifter om att  
 
Där blir till sist slutsatsen att 3,5 % har orätt fader.
mvh
rune

2004-02-02, 23:26
Svar #15

Stefan Lejon

Oäkta barn???
(Frågan ursprungligen ställd under Ordet är fritt!)
 
Hej!
 
Jag undrar om någon vet exakt varifrån denna be-
nämning egentligen kommer. Att det handlar om
kyrkans värderingar tror jag mig förstå, men vad
som egentligen avses vet jag faktiskt inte.
 
Som vi vet var det, förr i tiden, ett straffbart
brott att föda oäkta barn, och det är väl inte
särskilt många år sedan det sågs som något o-
moraliskt. Men hur såg egentligen brotts-
rubriceringen ut? Hette det, helt enkelt, att
barn födda utom äktenskap var att betrakta som
oäkta? Tog man någon hänsyn till tiden mellan
produktion och leverans? M.a.o var ett barn
som föddes åtta månader efter ingånget äktenskap
att betrakta som äkta?

2004-02-03, 21:59
Svar #16

Ingrid Bergström

Hej, Stefan! Ett barn fött efter ingånget äktenskap brukar aldrig kallas oäkta. Om föräldrarna gifter sig efter barnets födelse kan oäkta ibland glömmas bort i husförhörslängderna, ibland står det deras gemensamma oäkta.

2004-02-03, 23:49
Svar #17

Utloggad Erland Lonaeus

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2018-10-13, 22:15
    • Visa profil
    • www.lonaeus.se/genealogi/genpage.htm
Kan det ha med uttrycket äkta makar att göra?

2004-02-04, 11:50
Svar #18

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Jag tror inte att ordet oäkta glömdes bort i husförhörslängderna. Om föräldrarna gifte sig (med varandra, alltså), ansågs det att barnet därigenom legitimerades och s.a.s. retroaktivt fick äkta börd .

2004-02-04, 12:39
Svar #19

Utloggad Anna Bergek

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 56
  • Senast inloggad: 2017-08-10, 15:18
    • Visa profil
Hej!
 
Oäkta/äkta kan förstås härledas till äktenskap/äkta stånd/äkta makar etc. Varför det heter äktenskap vet jag inte, men jag antar att det har att göra med att det enligt kyrkan är ett av Gud instiftat och välsignat tillstånd och kanske då mer äkta än andra? (Jag tror att Luther betonade detta -- att äktenskapet var det naturliga tillståndet för man och kvinna.)
 
Läs mer i Nordisk familjebok i
 
- 1800-talsutgåvan om oäkta barn (http://www.lysator.liu.se/runeberg/nfal/0276.html)
 
- Uggleutgåvan om äkta barn (och på nästa sida om äkta börd) (http://www.lysator.liu.se/runeberg/nfcm/0634.html)
 
Där ser man lite hur begreppen har ändrats över tiden.
 
Hälsningar
Anna Bergek

2004-02-04, 15:41
Svar #20

Utloggad Inga Wallenquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 09:37
    • Visa profil
Vilket patronymikon får ett barn när föräldrarna inte är gifta. Finns det någon tradition inom äldre namngivning? Om en flicka med oklar härstamning heter Persdotter, kan man i så fall räkna med att det finns en far med namnet Per, eller kan hon ha fått moderns efternamn? Är det någon som vet?
Inga

2004-02-04, 16:08
Svar #21

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Denna fråga har diskuterats tidigare i anbytarforum, kanske t.o.m. under flera rubriker. Frågan har åtminstone diskuterats under: Övriga ämnen: Barn: Oäkta barn - namngivning
 
 
Men den diskussionen har slagits ihop/förts över till Språk, ord och namn: Personnamn: Övrigt om personnamn: Oäkta barns efternamn - så här gäller det att hålla tungan rätt i mun (eller följa mina försök att länka samman allt som finns.. :-)  //Anbytarvärden

2004-04-06, 23:43
Svar #22

Eva Grundin

Hej!
Jag har kört fast och det rejält. Har inte släktforskat så länge och vet inte riktigt hur jag ska gå till väga.
Min mfmf är oäkta barn. Där hans mor bodde när hon väntade honom fanns en man med exakt samma namn(både förnamn och efternamn) som det namn min mfmf fick. Det är inte ett helt vanligt efternamn utan det var bara den mannen, hans föräldrar och syskon som hette så i efternamn i den socken. Enligt min mormor ska mannens (misstänkte fadern) far vara just farfar till min mfmf. En komminister som tydligen var en otrolig person. I husförhörslängder står det att min mfmf är född i sin mors födelse socken, men där finns han inte med i födelseboken och heller inte den socken där hans mor bor och fortsätter att leva.
Kan det vara så att det har varit känsligt eftersom mannens far är komminister och att födelsen har hemligthetshållits?
Jag har suttit med domböcker många kvällar men inte hittat något där heller. Måste fadern har erkänt barnet för att barnet ska få hans efternamn eller kunde modern välja det ändå?
 
Finns det någon annanstans jag kan få uppgifter om detta?
Jag förstår om mitt inlägg verkar lite rörigt, men ibland är det så svårt att få ner saker i ord utan att krångla till det.
 
Mvh Eva

2004-04-07, 00:12
Svar #23

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Jag lägger här bara en länk till den diskussionsrubrik som har mest i detta ämne: Hur gör jag? (Metodfrågor): Fader okänd
(Som ren information till de som kanske ännu inte sett allt som avhandlats där..)

2004-04-07, 12:12
Svar #24

Carl Szabad (Carl)

Det finns en avdelning i Rötter också, http://www.genealogi.se/oakta.htm, där denna fråga behandlas.

2004-04-07, 12:51
Svar #25

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

(Och denna länk är detsamma som det länkas till högst upp i förtexten ovan..)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna