ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-07-17  (läst 1786 gånger)

2007-05-11, 23:44
läst 1786 gånger

marcus

Hej Lilian, Jag är lite osäker men jag tror inte att Stenö någonsin varit en stor gård och jag tror heller inte att det funnits något annat hus än det som står där idag. Men det går att tareda på ganska lätt. Jag vet att fattigstugan låg i precis anslutning till gården, jag bodde i den gamla skolan som ligger bara 200 meter ifrån Stenö. Och vårt hus byggdes 1845. Minns att när jag var liten så bodde på stenö en gammal man vid Namn Axel och numera är det hans barn som äger stället. Förlåt att jag inte svarat men glömt av att jag gjort ett inlägg, du får gärna maila mig på marcus_alien@hotmail.com

2007-06-27, 23:42
Svar #1

Philip Haag

Hej mitt namn är Philip född 1990 och jag har ett intressant problem som jag tycker skall bli intresant och se hur det slutar. Det som jag oerhört gärna vill ha hjälp med att försöka lösa är vem som är far till ett barn. Det gäller min farmors far som är ett oäkta barn.
 
           Enligt FÖDELSEBOKEN 1902 SIL
GUSTAF BERNHARD(oäkta)
FÖDD 1902-08-11 SIL (R)
 
MODER: IDA SOFIA BENGTSSON FÖDD 1878-02-04 SIL(R)
I Födelseboken 1902 för GUSTAF BERNHARD står det att hon vid denna tidpunkten bor i Lundby i Göteborg.
FADER: OKÄND
 
Historien som min farmor nu har berättat för mig är att fadern skulle vara en tysk(låter det vara osagt) ingenjör. Hon trodde också att han var rik, eftersom GUSTAF BERNHARD alltid hade pengar till att köpa grejer som ingen annan hade råd med på den här tiden, han köpte b.la en flygplansmotor(tyskt märke), en sportbil(tyskt märke), en motorcykel(tyskt märke) och andra dyra mekaniska prylar. Han byggde flygplanet själv och gjorde också den flygbar, sportbilen och motorcykeln var det alltid stor uppståndelse över när han kom körande i dem.
Och inte tal om den stora golvuret som beskrivde,tid,månad,dag,stjärntecken,årtal som han byggde själv.
 
GUSTAF BERNHARD hade omöjligt kunnat spara ihop till dom pengarna på egen hand utan måste haft någon person utifrån som bidragit med pengar.
Och det är här min forskning kommer in i bilden.
 
I födelseboken står det att IDA bor i Göteborg vid den tiden, och det stämmer, hon bor år 1900 vid ett ställe kallat Stillestorp i Lundby där hon är piga. En Johannes Sjöholm är ägare av gården och är också ingenjör samt som han är grundare av Kvillebäckens mek.verkstad samt att han har högt uppsatta positioner i en del andra mekaniska och båtvarvs företag.
 
Hans meriterande lista kan göras lång och jag hittade en del info. om honom på internet(som bör läsas) med då under namnen Hans och Johan, men årtal och födelseort stämmer korekt så här är det inga tvivel.
 
http://www.varvshistoriska.o.se/lindh/lindholmen.htm
 
http://runeberg.org/nfce/0429.html
 
Och när jag läst dessa skrifter så tvivlar jag inte alls på att det är denna person som är fadern och det gör inte farmor heller.
Det stämmer precis vad GUSTAF BERNHARD höll på med och vad han var intresserad av.
 
Men mina frågor kommer nu, eftersom det inte står någon Fader i födelseboken, så måste man gå andra vägar. Och det är här min hjärna inte riktigt räcker till. Hjälp mig snälla!
 
 Några teorier bara
Kan man kolla i gammla banköverföringer vid den här tiden, och se om det har förts in en större mängd pengar på det här kontot vid ett antal tillfällen?
 
Eller vet ni om man vid den här tiden var tvungen att säga sina föräldarars namn inför överordnad när man blev inkallad till militären.
Och som de sedan skrev ner?
 
Jag vill hemskt gärna ha flera teorier om hur jag kan lösa problemet med GUSTAF. Alla ide?r är väkomna. ;)
Tack på förhand Philip Haag  
 
ps Skriv gärna till min e-mail adress, tryck bara på mitt namn med blå text.

2007-06-28, 13:38
Svar #2

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Ett par långskott:  
 
Har du kollat FB i Lundby också? En släkting till mig (född 1920) finns antecknad i 3 stycken FB; först på BB, sen i den församling där han döptes, och till slut i den församling där mamman faktiskt bodde. I de två första står fader okänd, i den tredje står faderns namn och bostadsort.
 
Har du kollat i HFL efter anmärkningar om den person du misstänker kan vara fadern, från barnets födsel och framåt? Någon gång har jag sett en anmärkning i HFL på en viss man, om att han hade ett utomäktenskapligt barn. Jag tror det stod både när barnet var fött och vad det hette, det var i alla fall såpass mycket fakta att det gick att säkert identifiera vilket barn det var. I FB stod det däremot fader okänd.

2007-06-28, 17:50
Svar #3

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Ett tillägg: Har du kollat bouppteckningen efter den förmodade fadern. Han kan ha lämnat ett arv till sonen, det gjorde min sambos förfader trots att han inte var inskriven som far.

2007-06-28, 19:06
Svar #4

Utloggad Sonia Biörkeroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 15:42
    • Visa profil
Har du kollat upp på Göteborgs stadsbibliotek, om vad de kan ha för litteratur om det företag som Johannes Sjöholm startade och/eller hade höga positioner i.
 
Borde väl någonstans finnas ett foto där han finns med, så du kan kolla om Gustaf Bernhard är lik honom.

2007-06-28, 20:53
Svar #5

Philip Haag

Tack för tipsen Anna-Carin, Chris och Sonia, jag ska kolla dessa uppgifter så gott det går ,föresten vart vänder jag mig för att få en bouppteckning, är det Lundby församling eller.
 
MVH Philip Haag

2007-06-28, 21:04
Svar #6

Utloggad Simon Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 320
  • Senast inloggad: 2012-02-13, 16:20
    • Visa profil
Philip: Du vänder dig till landsarkivet om du vill ha bouppteckning. Klicka dig dit via www.ra.se

2007-06-28, 21:17
Svar #7

Philip Haag


2007-06-29, 00:32
Svar #8

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Philip,
 
Även om utomäktenskapligt födda barn saknade arvsrätt efter fadern före 1969 så kunde förstås fadern testamentera något till ett utomäktenskapligt barn, som Chris Bingefors tipsat dig om. Johan Sjöholm avled 1918 31/12 i Vasa församling, Göteborg. Landsarkivet behöver den informationen för att kunna ta fram hans bouppteckning inklusive ev. testamente och andra bilagor.
 
Ett foto av Johan Sjöholm finner du t.ex. i det biografiska verket Tvåkammarriksdagen 1867-1970, del 4, s 151 (Stockholm 1990). Han var riksdagsman i andra kammaren 1891-93.  
 
I folkräkningen 1900 hittar jag ingen Ida Sofia Bengtsson i Johan(nes) Sjöholms hushåll, men däremot en Ida Sofia Andersson, f 1878 i Sil - är det samma person som den du kallar Bengtsson?
 
Jag instämmer i Anna-Carin Betz?ns råd till dig att följa den hypotetiske barnafadern frammåt i församlingsboken för Lundby (hfl kallas från ca 1896 församlingsbok och har signum AIIa) för att se om något faderskap (förutom hans sju inomäktenskapliga barn) noterats i anteckningskolumnen. Du bör också följa Gustaf Bernhard framåt i tiden i församlingsböckerna för att se om något faderskapserkännande eller annan information som kan vara av vikt står noterad där.  
 
En annan möjlighet som du bör kontroller är om modern stämt fadern inför häradsrätten för att utverka underhåll till sonen, eller om hon lämnat in ett underhållskontrakt för registrering. Lundby tillhörde Östra Hisings häradsrätt och häradsrättens protokoll finns i landsarkivet i Göteborg. Se vidare denna tråd om stämningslistor.  
 
Ett annat tips är att lyssna med andra släktingar på din farmors sida om de någon gång hört nämnas vem som var far till din farmors far. Vet du om din farmors farmor fick fler barn - alltså halvsyskon till din farmors far? Om någon av dem lever eller det finns barn till dem i livet (kusiner till din farmor), så borde du fråga dem - förutsättningslöst - om de hört något om vem som var far till Gustaf Bernhard. Min erfarenhet är att syskonen och deras barn ibland kan sitta inne med mer information än vad barnen till den utomäktenskapligt födda personen gör, eftersom samhällets negativa/fördömande attityd förr i tiden mot utomäktenskapliga barn gjorde att många som var födda utom äktenskap inte gärna talade om detta, inte ens för sina egna barn.  
 
Slutligen ett råd; följ upp din hypotes så långt det är möjligt men undvik att låsa fast dig vid denna hypotes även om du tycker att den av dig föreslagne fadern passar in. Eftersom din farmor trots allt inte känner till namnet på sin farfar och du endast har några indicier som kan passa in på den hypotetiska fadern, så bör du hålla öppet för att det trots allt kan vara någon annan person som är far till Gustaf Bernhard, t ex någon affärsbekant eller anställd till Johan Sjöholm som Ida Sofia träffat när hon var i tjänst i Sjöholms hushåll.

2007-06-29, 18:57
Svar #9

Philip Haag

Jag har läst och nogrant antecknad dina råd, tack ska du ha. Bara klargöra några grejer Ida Sofia Bengtsson = Andersson i folkräkingen 1900.
Pappan till henne, hette Anders Bengtsson
 
Jag har faktiskt varit på landsarkivet i GBG idag, jag kollade bouppteckningen för Johannes och hans son Sven Johan och där står tyvärr inget arv till Gustaf Bernhard eller hans mor, värt att notera att han hade 1,4 miljoner kronor i tillgångar vid döden 1918.
 
Men farmor berättade för mig att Gustaf hette Svensson i efternamn(korkat varför jag inte frågat det förut). Och då bara det slog mig. Johannes Sjöholm hade en son som hette
Sven Johan Sjöholm, tilltalsnamn Sven, och han blev också ingenjör nästan samma grad som fadern. Och givetvis så blir det ju Gustafs fader tänkte jag eftersom han hette Svensson i efternamn.
 
Så nu får jag bara vänta några veckor innan beskedet från Landsarkivet kommer för att arkiven för Lundby församling var ej tillgängliga för allmänheten, de håller på att samla in alla kyrkoarkiv från hela Västergötland, så det lär ta ett tag.
 
Jag bad dem kolla i födelseboken för 1902, och även att följa Sven Johan Sjöholm från år 1902 och framåt i tiden. Svar kommer om några veckor där också.
Jag har även skickar brev till krigsarkivet i STHLM, för Gustaf jobbade inom flyget på F7 Såtenäs på 40-talet, så då får vi se om det står något där.
Fortsätt och hjälp mig gärna, jag uppskattar det oerhört mycket ;)
 
Mvh Philip Haag

2007-06-29, 19:43
Svar #10

Utloggad Simon Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 320
  • Senast inloggad: 2012-02-13, 16:20
    • Visa profil
Och framförallt Philip, berätta hur det går! Vi är nyfikna =)

2007-06-29, 20:25
Svar #11

Philip Haag

Absolut,!!Jag ska uppdatera så fort jag fått fram nya uppgifter. Jag flyger till Mallorca i morgon,i en vecka. Jag hoppas det inte blir allt för tyst i debatten runt Gustaf Bernhard för det
 
MVH Philip Haag

2007-06-30, 17:03
Svar #12

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Philip!
Sven Johan Sjöholm f 1881-02-28--521 f i Lundby (Göteborgs och Bohus län, Västergötland).
Gift man (19/12 1941).
Död 24/9 1954.  Kyrkobokförd i Göteborgs Oskar Fredrik, Göteborgs kn.....
Källor; Födelse Lundby,
DB, FS, PA/DOR 52-60.
....något att kontrollera upp.
 
 
Ifall du inte har sammanställningen på samma gård.
 
Sv bef 1900: bodde i femte Roten, Lundby;
 
Sjöholm, Johannes f 1851 i Sövestad (Malmöhus län) --Ingenjör Mekaniska verkstadägare
Persson, Anna f 1852 i Snårestad (Malmöhus)
Anna Elisabeth f 1879 i Lundby --sköter huset
Sven Johan f 1881 i Lundby --studerande
Johan Adrian f 1882 i Lundby --scholarus
Tor Mauritz f 1884 i Lundby  --scholarus
Maria Karolina f 1886 i Lundby
Karl Hjalmar f 1888 i Lundby
Ebba Torborg f 1891 i Lundby
Knut Einar f 1893 i Lundby
 
Persson, Matilda Charlotta f i Villie (Malmöhus)--piga
Eriksson, Johan Alfred f 1857 i Alingsås (Älvsborgs län) --kusk
Andersson, Ida Sofia f 1878 i Sil (Skaraborg län) --piga
Åman, Hulda Kristina f 1880 i Strö (Skaraborgs län) --piga
 
trevlig semester på mallorca & lycka till med sökningen

2007-07-04, 17:37
Svar #13

Philip Haag

Skriver fran mallorca, Jag fick ett telefonsamtal fran landsarkivet i GBG i veckan, och de sade till mig att uppgifterna som jag hade skrivit utforligt till dem var for knapphandiga.
Jag hade bett dem att kolla i Fb for Lundby 1902 men det gick inte bara att gora sa sa dem. Jag var tvungen att ha mer uppgifter??????? Jag skulle aterkomma och kolla i arkiven sjalv tyckte de, nar de lagt ut dem for allmanheten i GBG.  
Tack Elisabeth for uppgifterna jag hade inte dem
 
MVH philip Haag

2007-07-15, 17:44
Svar #14

Philip Haag

Jag har inte än fått några svar från arkiven jag skickat till ännu, men jag läste lite om DNA geneologi här om dagen och tänkte att det kanske inte är helt omöjligt att kolla upp min farmors DNA och jämföra med någon son eller dotter i Sven Sjöholms familjeskara? Är det möjligt?
Men det har ju sitt pris, och det känns som det blir lite billigare att titta i Kyrkoböckerna först.

2007-07-15, 18:19
Svar #15

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Du kan be dem på landsarkivet att få bouppteckningen på en viss persons data (du släktforskar & är troligen släkt....)
det kan ev ge svar om en sk oäkta barn.

2007-07-15, 21:00
Svar #16

Philip Haag

Jag var på landsarkivet för några veckor sedan och tittade på bouppteckningarna för dom två personer jag tror är far, en Johan Sjöholm och en Sven Sjöholm. Den sistnämde är nog den mest trolige fadern till Gustaf Bernhard.
 
Men vad jag kunde tyda så stog det inte där om någon oäkta son tyvärr. Det du menar är att jag ska skicka in och be om en bouppteckning ändå för säkerhetskull. Om jag fattat rätt, eller?
 
MVH Philip Haag

2007-07-16, 09:09
Svar #17

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Nej, Jag menar att man kan nog inte testamentera bort arvsrätten...så har man accepterat faderskapet trots att man inte talar om det för andra så .... bör barn före/utanför äktenskapet stå med i det som ärvda ättlingar.
Ett tips---fråga en advokat om du känner någon hur de tar reda på den avlidnes oäkta ungar...om det inte lätt går att finna dem i födelseboken eller på annat sätt.
Ja, det är ett detektiv-arbete du har gett dej in på

2007-07-16, 09:53
Svar #18

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Jag glömde ta mina egna exempel:
1. familjen visste om vem som var halvbror men de närmaste syskonen talade inte mycket om detta eftersom det inte kan vara lätt att veta att det finns en 4 månader äldre syskon utanför familjen.
De yngre syskonen med familjer hade full koll.
 
2. tjocka släkten får arvegods då det inte finns närmare ättlingar...det visar sig att resten av bygden (inkl bygdeforskare i nutid) hade koll på det hela.
 
3. Tjocka släkten blir utan arv eftersom en advokat fann en arvinge.
 
4. domboken säger vem som erkänner faderskapet (fast det gäller ju äldre tider).
 
Kanske ska du ta kontakt med en icke för nära släkting eller bygdeforskare på plats och fråga....alla vill ju inte sätta ut sina historier på Anbytarforumet...och inte via mail heller.
 
Tyvärr är det ett glapp under 1900-talet. Innan var bättre att ta skammen om faderskapet än att hamna utanför himlen--- och nu dagens försäkring för barnen där den erkända fadern är betalningsansvarig på ett eller annat sätt inför barnet.

2007-07-16, 17:03
Svar #19

Philip Haag

Hej Elisabeth, kul att du vill hjälpa mig tyvärr så finns det inte några släktingar kvar att fråga. Jag har redan frågat alla dessa. Men jag tänkte mer på bygdeforskare personer som har bra koll på trakten där jag leter i.
Dom kan ju veta en del historia som inte min farmor vet om Gustaf. Gustaf var mycket känd i trakten, alla visste vem han var om man säger så.
Kan du ge mig lite hjälp, om vart man vänder sig för att få tag i en sådan forskare, är det hembyggdsföreningar etc. som gäller?
 
På frågan om advokaten så ska jag ta kontakt med en sådan och ställa frågan, så får vi se vad han säger.
 
 
Detecktiv arbetet fortsätter... forts. följer
 
MVH Philip

2007-07-16, 17:16
Svar #20

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Det är ju lite olika vad hembygdsföreningar / samhällsföreningar / fotoföreningar i samhällen har lust att arbeta med.
Dock brukar det alltid finnas någon som vet vem man ska fråga på plats.
Ex. kyrkans folk, ordförande i div småföreningar brukar ha lite koll på vem det är som ska frågas ut.
Det finns ju alltid lite orginal i småbyarna som håller reda på saker och ting & samhällets historia.
Prova den vägen...det krävs lite mod och ödmjukhet och några telefonsamtal.
Lycka till

2007-07-16, 17:35
Svar #21

Philip Haag

Tack Elisabeth
Jag ska prova den vägen..
Orginal har vi gått om här uppe i Skaraborg.  
 
Mvh Philip

2007-07-16, 18:46
Svar #22

Philip Haag

Vill bara lägga till en grej som jag funderat över...
I födelsboken för Gustaf Bernhard Sil 1902 stod det att han var oäkta och fadern okänd, ja ni vet.
Och i och med att modern till honom aldrig varit gift så måste det väl vara så att fadern varit den som haft barnet utanför sitt egna äktenskap, och därför står det oäkta i födelseboken.
Eller har jag fel?

2007-07-16, 19:25
Svar #23

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
oäkta kan också betyda att pigan inte var gift.
Oäkta innebär egentligen bara ett barn fött ej inom äktenskapets ramar så om man var ogifta (båda två) eller båda gifta på var sitt håll spelar ingen roll eftersom barnet är fött då dess egna föräldrar inte är gifta med varandra....Eller blev det krångligare  

2007-07-16, 19:36
Svar #24

Philip Haag

Nej det var bra beskrivet, jag förstod vad du menade. Då förstår jag att ordet oäkta kan ha lite olika innebörder...

2007-07-16, 19:52
Svar #25

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Ett barn är oäkta om det är fött när barnets föräldrar inte är gifta med varandra. Dvs. man kan rent teoretiskt ha vilken kombination som helst av modern gift/ogift och fadern gift/ogift så länge mor och far inte är gifta med varandra.
Ett barn blir äkta om det är fött utom äktenskap men föräldrarna senare gifter sig (med varandra).
Om modern är gift blir hennes make automatiskt betraktad som barnets far och det krävs en särskild process för att maken skall förklaras inte vara far till barnet, och barnet därmed vara utomäktenskapligt. Det var särskilt krångligt förr (innan blodprov och DNA) men det förekom, t.ex. när en sjöman varit borta i 18 månader och kom hem och fann hustrun med ett tremånaders barn.
 
Vid den tid som Sjöholm far och son dog så hade ett utomäktenskapligt barn ingen automatisk arvsrätt efter sin far; detta gällde oavsett om barnet var erkänt eller inte. För att ett uä barn skulle få ärva krävdes ett testamentariskt förordnande - vilket givetvis hade omnämnts i bouppteckningen. Ett uä barns arv (genom testamente) fick inte heller inkräkta på de legitima bröstarvingarnas laglott.
 
Det är svårt med uä barn födda efter 1864 och före 1917. Innan 1864 var det brottsligt och togs därför upp i domstol, från 1917 tog barnavårdsnämnden över och sökte mycket ordentligt efter okända fäder - men dessemellan är det svårt! Ett tips kan vara att kontrollera domar i vanliga civilmål; det hände att modern stämde fadern för att hon inte fick underhåll för barnet. I ett sådant här fall, med en välbärgad man (vilken av Sjöholmarna det än var) så är det mindre troligt att mannen inte betalade och det finns därför inga spår i böckerna (vilket ju var mannens avsikt när han betalade).
 
Ingela

2007-07-16, 21:14
Svar #26

Philip Haag

Ja det ser ju inte särskilt ljust ut, när jag läser det du skriver. Men vad tycker du jag ska göra i detta fallet. För du verkar ha satt dig in situationen ser jag när du skriver.
 
MVh Philip

2007-07-17, 14:36
Svar #27

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Det bästa tipset är faktiskt det som givits här innan: kolla med äldsta personerna i närheten - släktingar, vänner, grannar - och sök samtidigt efter brev eller andra dokument. Inte nödvändigtvis mellan parterna; även i brev till andra kan man ju råka nämna något i stil med när jag ser på lille X så påminns jag så om hans far Y.
 
Ibland kan också yttre omständigheter ge ledtrådar: jag vet ett fall där en husjungfru blev med barn; dagen innan hon födde barnet gifte hon sig med en av gårdens drängar - som direkt blev befordrad till rättare...och som av en ren händelse emigrerade gårdens äldste son till Amerika samtidigt. Det här var ju ett väldigt tydligt fall, men det kan finnas liknande ledtrådar i hur de tre inblandade rör sig eller vilken sorts utbildning sonen fick.
 
Vad fick Din fmf för utbildning? Om han gick i läroverk så finns det en del uppgifter när han skrevs in.
Har Du förresten kontrollerat körkortsregistret? Och fordonsregistren för sportbilen och mc:n - kanske han inte ägde dem själv utan bara använde dem.
 
Lycka till!
 
Ingela

2007-07-17, 14:57
Svar #28

Philip Haag

Min farmors pappa gick under en privat lärare och gick enbart ett år i skolan. Han hade en privat lärare som hjälpte honom och det var väl inte vem som helst som kunde ha råd med en sådan skolgång?
Men det är inte hans utbildning i sig som är intressant, utan vart ifrån han fick alla pengar ifrån.
Han jobbade själv med olika mekaniska grejer han lagade klockor och byggde egna, sedan jobbade han under perioden 1941-1950 på F7 Såtenäs (flyget) som tekniker. Med tanke med de lönerna, så kunde han omöjligt kunna köpt de sakerna för de pengarna. Utan pengarna kom från någon utifrån.
 
MVH Philip

2007-07-17, 19:27
Svar #29

Philip Haag

Hej Ingela
Kan man verkligen kolla fordonsregistret för så länge sedan, vad kan jag få ut av körkortsregistrets uppgifter?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna