ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-04-25  (läst 1834 gånger)

2006-11-10, 23:18
läst 1834 gånger

Utloggad Monica Hammarström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 141
  • Senast inloggad: 2010-08-29, 18:58
    • Visa profil
Tack Ingela för ditt svar.
Detta är en spännande historia som jag hoppas få veta lite mer om..Sonen får mycket hjälp från mammans släkt under sin uppväxt och hjälp till en fin befattning.Kontakten med den släkten är  inte helt avbruten.Jag har följt honom ända fram till vuxen ålder och sett hur han följt med en släkting till modern runt på olika arbetsplatser i landet, där de båda arbetat. Sonen får faderns efternamn.  
Tror du att jag kan hitta något mer i domböckerna och är det i så fallet barnets födelseår jag ska leta på?
Sedan tycker jag det är konstigt att det i Hfl ej står antecknat mer än året för dödsfallet för fadern. Har letat i dödsboken på den församlingen men ej funnit honom. Och skulle han ha avlidit i en annan församling borde väl det ha antecknats.
Det känns som att något är oskrivet här...
 
Monica

2006-11-11, 17:09
Svar #1

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Monica,
 
Ja, det låter som en riktig roman! Verkligheten överträffar ibland faktiskt dikten!
 
Jag skulle definitivt leta i domböckerna. Kvinnan kunde stå inför tinget från det att graviditeten var synlig tills efter barnet var fött (första ordinarie ting efter födelsen, knappast ett urtima ting för denna sak). Kontrollera också kyrkoräkenskaperna - båda föräldrarna bör ha fått böta och det kan ju finnas någon intressant anteckning i anslutning till det.
Sedan kan det vara intressant att kolla upp lite mera runt det oäkta paret. Vem var kvinnans giftoman egentligen? Fäder brukar väl ge med sig så småningom, men om det var en farbror, en kusin eller kanske en mycket äldre bror (eller en halvbror) så är nog motståndet större. Och hur var det med kvinnans släkt - skulle hon behövt göra ett fint gifte med mycket pengar för att stötta sin egen släkt i någon ekonomisk (eller politisk) kris? Det verkar inte heller ha varit enighet i den släkten om kvinnans handlande - släktingen som hjälper sonen tar ju helt klart parti för kvinnan, mot giftomannen.
Tillhörde kvinnan en någorlunda känd släkt, särskilt om den var bosatt i Stockholm, så borde det finnas privata brev där denna skandal omtalas. Försök kontrollera vad det kan finnas för brevsamlingar runt de aktuella åren.
Farfadern var präst - Du har förstås kollat Herdaminnena? Var det en gammal prästsläkt eller var farfadern bondson? För en äldre generation adliga (l'ancien r?gime, innan franska revolutionen) var en förbindelse med vad som i praktiken då var en bondsläkt fullkomligt omöjlig. En gammal prästsläkt med en eller annan biskop/domprost, gott om kontraktsproster, kanske en rektor och ett par ingiften med lågadliga/nyadliga damer var däremot tänkbar även om det kanske inte var önskvärt.
 
Lycka till med fortsatt forskning - och skriv gärna och berätta om hur det går, det var verkligen intressant!
 
Ingela

2006-12-13, 10:37
Svar #2

Utloggad Inge Ledje

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 820
  • Senast inloggad: 2017-09-23, 22:39
    • Visa profil
Mohult i Fryled.Den 8 maj 1811 föddes i Hjulatorps Soldattorp Berg (G) Johanna dotter till en vandrande piga Bengta Eli?dotter 26 år. Hon uppges ha sin bostad i Mohult Fryled.  
Mvh
Inge

2006-12-15, 23:59
Svar #3

Sandra Carlsson

Hej!  
Jag har funnit en Nils Persson f.1852-08-28 i Lysvik, som saknar far. Modern heter Brita Nilsdotter f.1821-09-24 i Berga (Lysvik). Klockare-piga.  
Hon gifte sig senare med en Lars Månsson.  
Hur kan jag komma vidare?  
 
I husförhörslängden finns det en förkortning före Nils Perssons namn: stj.s  
Vad betyder detta?  
Det finns även en bock i rutan: LYTE; främmande nationalitet eller religionsbekännelse: Frånvarande efter hans namn.  
Någon som vet mer om vad detta kan betyda?  
 
MVH Sandra

2006-12-16, 11:35
Svar #4

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 854
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 17:41
    • Visa profil
stj. s borde vara stjufson = styvson.
 
hälsningar Ingrid
Olof och Ingrid Bergström

2007-01-20, 19:53
Svar #5

Rasmus Sundberg

Undrar om det går att ta reda på min mormors farfar.
O.ä son Ernst Gunnar föds 1901-01-09. (Bettna)
modern Ida Erika Eriksson (1880-1968) var piga vid Halla prästgård i Halla den tiden då han föddes. Det står fader okänd i födelseboken.
 
Rasmus

2007-01-24, 14:27
Svar #6

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har ett problem från mitten av 1700-talet. Kardemakaregesällen Reinhold Flinkenberg (1736-1790) i Lund, Skåne, har slagit sig ihop med Ingrid Berlin (1727-1814).  
 
De får tillsammans ett barn i Lund, Anna Regina 1758 27/1. När detta barn föds står Ingrid Berlin som des Trolofwade till Reinhold i födelseboken. Denna anteckning är därefter struken, och i marginalen står istället antecknat et oäkta barn om Anna Regina (blev trolovningen dem emellan bruten, eller hade prästen missförstått, och det handlade inte alls om en trolovning)? Anna Regina är dessutom införd i Tabellverkets material från 1758 som oäkta.
 
Tydligen så fortsätter Reinhold och Ingrid att hänga ihop, och får ett barn till, Petter 1760 4/5 (som väl borde vara född i Lund, då modern Ingrid flyttar från Lund till Hyby 1763 - han går dock ej att finna i Lunds födelsebok det året).
 
Jag har tittat i Lunds rådhusrätts och magistrats dombok från januari till mars 1758 efter någon anteckning om Anna Reginas födelse (om hon nu var oäkta så borde det finnas något antecknat om detta, men jag har inte kunnat hitta något - tyvärr saknas också saköreslängd för nämnda år). Jag har bläddrat igenom samtliga insända äktenskapsmål till domkapitlet (borde kanske finnas något noterat om att trolovningen brutits) 1758-1761, men har inte heller där hittat något om Reinhold och Ingrid.
 
Reinhold och Ingrid skils åt, Reinhold flyttar till Ystad där han gifter sig redan 1761 (inget noterat i vigselboken där om att han ska ha något som hänger efter honom). Ingrid gifter sig 1763, och samma gäller för henne - hennes relation med Reinhold nämns inte där).
 
De två barnen Anna Regina och Petter, från relationen med Reinhold, ärver sin moder, men inte sin fader Reinhold Flinkenberg - dock bär de båda hans efternamn i vuxen ålder. Båda barnen ärver också sin andre styvfar Olaus Falck 1796.
 
Finns det någon som kan bringa reda i denna härva? Var borde jag kunna finna uppgifter om Reinholds och Ingrids, vid denna tiden, väl ganska olagliga och märkliga relation? Vad gällde vid denna tid?
 
Mvh/Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2007-01-24, 19:45
Svar #7

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Tja, en förklaring skulle kunna vara att Reinhold och Ingrid aldrig var trolovade utan bara förlovade.
Förlovning är privat, trolovning är offentlig och bindande med rättsliga konsekvenser.
Orsaken till att de först angavs vara trolovade och detta sedan är struket - samt att det inte finns anteckningar om att trolovningen brutits - kan jag nämligen tänka mig beror på att Ingrid inte fick samtycke av sin giftoman. Ingrid och Reinhold trodde kanske att hon kunde få det - särskilt när hon producerat ett barn (och sedermera två) - men av någon anledning så vägrade giftomannen.
R & I sade alltså till prästen att de var trolovade, men när han kollade upp saken så visar det sig att de inte var det. Resultat: struket i födelseboken och ingen anteckning hos domkapitlet.
 
Hur det kan komma sig att det inte finns några spår efter dem i domböckerna är ju mera märkligt. Men man vet ju inte när det upptäcktes att de inte var trolovade. Kanske det inte framkom förrän när Reinhold gifter sig (fast det stämmer väl inte med Tabellverket förstås - hmm), och då ansågs det för sent att göra något åt det. Eller prästen trodde på att de verkligen ville gifta sig, att de skulle lyckas övertala giftomannen och då tyckte han inte att de behövde en massa offentliga spår för att de gått händelserna i förväg lite.
Det här är låter faktiskt som bara ett i en lång rad exempel på att myndighetspersoner förr faktiskt inte var riktigt så hemska som vi ofta tror idag. Har själv en ana som föddes innan hennes föräldrar gifte sig - eller fick trolova sig: fadern var nämligen för ung (bara 20 år) och de var tvungna att gå till kungs vilket inte hanns med innan dottern föddes - men det finns inte det minsta spår av detta i kyrkböcker, domböcker eller annat. Bara genom att lägga vigselboken bredvid födelseboken upptäcker man det.
 
Ingela

2007-01-24, 20:58
Svar #8

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej Ingela!
 
Stort tack för din mycket utförliga förklaring, det låter som en mycket trolig anledning till härvan av oäkta barn och förlovningar. Jag ska se om jag kan hitta fler uppgifter, men det kan mycket väl vara så som du nämner, att händelserna inte sågs så allvarligt på i myndigheternas ögon. Synd att jag inte har lyckats hitta sonen Petters födelsenotis 1760, det skulle bringa reda i om Reinhold och Ingrid fortfarande var förlovade då eller något annat.
 
Än en gång, ett stort tack!  
 
Mvh/Markus.
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2007-01-27, 02:41
Svar #9

Utloggad Helena Ängsved

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Maja-Lena (Maja-Helena)Persdotter föddes 1827 i Norra Bråten, Ödeshög. Hon fick det oäkta barnet Johanna Carolina, som ibland benämndes Gustafsdotter (Innan hon gifte sig Berg). Dessvärre kan jag inte utlösa vem som skulle tänkas kunna vara fadern. Finns det någon som skulle vilja hjälpa mig att knäcka denna nöt?  
 
MVH Helena Ängsved

2007-02-02, 15:13
Svar #10

Utloggad Ingela Samuelsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 476
  • Senast inloggad: 2022-03-31, 08:36
    • Visa profil
Hej.
 
Var hittar jag domböckerna?
Jag bor i Stockholm och det gäller min oäkta far som var född i Annedalas barnbördshus i Örgryte.
Min farmor Hilma Carolina Pettersson född 1886-08-29 i Ransberg Skaraborg.
Hom bodde i Skövde när hon vart gravid och hon var trolovad med någon som jag inte vet namnet på.Denne man dog innan min pappa vart född.
Pappa hette Eskil Georg född 1908-10-22.
I födelseboken står det att Hilma var ogift och min pappa oäkta, sedan är det skrivit till gift och fadern Johan Fredrik Edgren. Denne Johan adopterade min far senare. Men jag vill ha reda på den riktige faderns namn, jag har sökt med ljus och lyckta efter honom är det något mer jag kan göra för att hitta honom.
 
Jätte glad om någon kan vägleda mig.
Hälsningar Ingela

2007-02-02, 20:49
Svar #11

Stig Hansson

Tyvärr Ingela. 1908 fanns inga domböcker och det var heller inte straffbart att föda utomäktenskapliga barn. Om det nu står i födelseboken att Johan Fredrik Edgren är fadern så borde det väl vara så.

2007-02-02, 23:30
Svar #12

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Fråga på Göteborgs landsarkiv om det finns några barnavårdshandlingar där faderskapet kan framgå.

2007-02-03, 10:40
Svar #13

Utloggad Ingela Samuelsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 476
  • Senast inloggad: 2022-03-31, 08:36
    • Visa profil
Tack, då vet jag att det inte finns någon dombok för 1908.
Jag har skrivit till barnavårdsnämnden i Göteborg få se om jag får något svar.
Hälsningar Ingela

2007-02-03, 13:30
Svar #14

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Adoption i den mening vi har nu fanns inte före 1918, och innan dess fanns inte heller systemet med barnavårdsmän. Detta infördes med den familjelagstiftning som trädde i kraft 1918.
 
Däremot finns det förstås domböcker från den tiden. Modern kan ju tex. ha stämt barnafadern för brutet äktenskapslöfte eller på underhåll för barnet. Problemet är nog att det är svårt att hitta just det ärende där detta kan ha avhandlats. Det finns nog ett antal domstolar där ett sådant ärende kan ha tagits upp, men vilken?

2007-02-11, 16:56
Svar #15

Utloggad Sara Dyrinder

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1068
  • Senast inloggad: 2021-11-10, 16:01
    • Visa profil
Hej,
 
jag har en ana som förbryllar mig.
Hon föddes 1869 i Öja (M), men modern var skriven i Ystad (M).
 
Modern gifte sig med Carl Johan Jönsson, ganska precis ett år därpå. Att herr Jönsson levde i Öja, som är en relativt liten socken, bör kanske tilläggas.
När Matilda, som dottern hette, flyttade hemifrån på 1880-talet, använde hon Jönsson som efternamn.
 
I Ystad levde modern på samma adress som en kyrkoherde, Carl Gustaf Wallentin Hallberg. Han var gift och hade ett barn. När Matilda flyttar hemifrån, arbetar hon som hushållerska hos bl.a. kyrkoherde Hallberg.
 
Vem av dessa två herrar skulle kunna vara Matildas far, om det nu är någon av dem.
Hallberg verkar ha varit lite vild och galen, så att han var gift var nog inget hinder...
 
Matildas äldste son fick namnet Johan Vallentin - Johan efter Carl Johan och Vallentin efter Carl Gustaf Wallentin?!
 
Är det någon som är insatt i hur man hittar den rätte fadern till ett utomäktenskapligt barn vid denna tid?
 
Mvh Sara

2007-02-11, 17:38
Svar #16

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Sara!
 
Att hitta den rätte fadern, om han inte erkänt barnet som sitt, är nog i det närmaste omöjligt.
 
Däremot kan man naturligtvis misstänka att någon är fadern, men mer än så går det inte.  
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-04-08, 19:06
Svar #17

Inger Rozén

Hej o hå!
Inger Rozén är jag.Har en fråga.Min farfar erkände ett barn som var född utom äktenskapet,(han var gift med farmor).Jag har bara ett namn på modern som var Dagmar Andersson.Inga personuppgifter finns.Dagmar varmed farfar 1919 i Bålsta,Yttergran församling.Finns ingenting där om henne.HUr ska jag få fram uppgifter?Tror ni det går?Tack om någon svarar.

2007-04-08, 20:17
Svar #18

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Hej Inger!
 
Jag har inte glömt dig och Dagmar Andersson, även om man skulle kunna tro det. Då jag är en obotlig sista-minuten-människa kom jag igång för sent med mitt åtagande i Namn åt de döda-projektet, så jag slet verkligen i slutet av förra året och en bra bit in på det här året med att ta fram uppgifter för Västerled. All annan släktforskning, egen och sporadisk hjälp åt andra här på forumet, fick jag lägga åt sidan. Ändå hann jag inte med allt jag hade lovat, tyvärr. Nu är deadline definitivt passerad för den här versionen.  
 
Så snart jag har möjlighet att ta en dag kompledigt ska jag åka till Arninge, både för egen del och för att se om jag kan fortsätta att söka Dagmar A.
 
Men givetvis får gärna andra intresserade rycka in också.  
 
Mvh
Ingegerd

2007-04-09, 20:06
Svar #19

Ann-Charlotte Heinisch

Hej!
 Ulrika Jonsson, född 2/6 1841, boende i Enköpings Näs, Hacksta, vårdas för sinnessjukdom i K----berg (slutet av 1880-talet). Tyvärr kan jag inte läsa vad det står.
Finns det någon förteckning över hospital under denna tid? Det bör ju ligga i Uppland, Södermanland eller Västmanland.
Finns det journaler att läsa från denna tid?
Tacksam för svar.
Mvh Ann-Charlotte

2007-04-10, 09:19
Svar #20

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Konradsberg i Stockholm är väl det som ligger närmast till. Det fanns i alla fall i drift vid denna tid. Journaler borde väl finnas på Stockholms Stadsarkiv.
 
Per Thorsell.

2007-04-10, 13:12
Svar #21

Ann-Charlotte Heinisch

Tack snälla Per!!!
Det är nog säkert Konradsberg, för jag kan gissa att det är ett d strax innan -berg.
Nu ska jag söka hennes journaler.
Åter igen ett stort tack.

2007-04-10, 18:10
Svar #22

Utloggad Lilian Weiner

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2023-09-18, 18:16
    • Visa profil
Hej!
Vore tacksam för lite synpunkter på detta.
Min morfar Einar Johansson föddes 23/3-1898 i Alboga Församling som oä son till  Anny Josefina Johansdotter f.17/1-1875 i Norra Vånga.Hon var piga på gården Stenö i Grude församling när hon blev gravid.
Det sas i släkten att Anny inte var fin nog till en viss son som kom från en bättre familj.Denna unge man skulle vara något yngre än Anny.
I början på 1980 talet ringde min morfar mig och sa att han ringt till någon släkt i GBG och där fått namnuppgift på en man som skulle vara hans far.
Det var en man från Gingri församling som skulle heta Johan Qvist f,28/7? 1878.
För några år sen började jag mitt sökande, hittade en dräng i Gingri församling som hette johan Qvist f 28/12-1878 i Rångedala,Fadern var Korpral och hade ju en en högre ställning
Under Annys graviditet var det en soldat som tog hand om henne för hon var svag och sjuklig.  
Morfars Faddrar var en soldat familj som tog hand om henne både före och efter förlossningen.
Soldater Soldater Soldater???? Varför??
 
Jag har forskat framåt på denna Johan Qvist och funnit att han gifte sig 1909,och med denna kvinna får han flera barn och barnbarn.
Jag har varit  kontakt med familjen, men ingen har hört om någon oä son till deras morfar.
Men vi skall försöka att träffas för att jämföra
foton.
Jag har även kollat Domböckera ,men kammat noll.
 
Vad är chansen till att detta är fadern vore intessant att få höra från er andra forskare
 
 MVH Lilian

2007-04-10, 18:13
Svar #23

Utloggad Lilian Weiner

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2023-09-18, 18:16
    • Visa profil
Hej!
Vore tacksam för lite synpunkter på detta.
Min morfar Einar Johansson föddes 23/3-1898 i Alboga Församling som oä son till  Anny Josefina Johansdotter f.17/1-1875 i Norra Vånga.Hon var piga på gården Stenö i Grude församling när hon blev gravid.
Det sas i släkten att Anny inte var fin nog till en viss son som kom från en bättre familj.Denna unge man skulle vara något yngre än Anny.
I början på 1980 talet ringde min morfar mig och sa att han ringt till någon släkt i GBG och där fått namnuppgift på en man som skulle vara hans far.
Det var en man från Gingri församling som skulle heta Johan Qvist f,28/7? 1878.
För några år sen började jag mitt sökande, hittade en dräng i Gingri församling som hette johan Qvist f 28/12-1878 i Rångedala,Fadern var Korpral och hade ju en en högre ställning
Under Annys graviditet var det en soldat som tog hand om henne för hon var svag och sjuklig.  
Morfars Faddrar var en soldat familj som tog hand om henne både före och efter förlossningen.
Soldater Soldater Soldater???? Varför??
 
Jag har forskat framåt på denna Johan Qvist och funnit att han gifte sig 1909,och med denna kvinna får han flera barn och barnbarn.
Jag har varit  kontakt med familjen, men ingen har hört om någon oä son till deras morfar.
Men vi skall försöka att träffas för att jämföra
foton.
Jag har även kollat Domböckera ,men kammat noll.
 
Vad är chansen till att detta är fadern vore intessant att få höra från er andra forskare
 
 MVH Lilian

2007-04-10, 18:40
Svar #24

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Hej Lilian!
 
Det var intressant.  
 
Om din morfar fick namnet på sin far av släktingar så är det ju en muntlig källa men, som jag uppfattar den, tillförlitlig då jag har svårt att tänka mig att man bara skulle ta ett namn ur luften. Vet du var de hade fått uppgiften ifrån?
 
Visserligen hette din morfars mor Johansdotter i efternamn men hans efternamn Johansson är ju även ett Patronymikon av den troliga faderns förnamn.
 
Tycker det låter väldigt spännande att ni ska träffas och jämföra foton.  
 
Lycka till / Helene

2007-04-10, 19:27
Svar #25

Marianne Solli

Å, så spennende; tenk at dere skal treffes. Når dere har fått litt bedre kontakt kunne det kanskje også være aktuelt å ta opp spørsmålet om DNA-testing?

2007-04-10, 23:14
Svar #26

Utloggad Lilian Weiner

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2023-09-18, 18:16
    • Visa profil
HejHelene!
Tack för ditt svar.Jag tror att det var en systerdotter till min morfar som han fick namnet av.
Min morfar hette även Johan Einar Johansson, så man undrar ju ......
 
Lilian

2007-04-22, 15:34
Svar #27

Birgitta Persson

Hej
 
Min farmors far, Oskar var född oäkta 1863-03-09. Hans efternamn var Vallin/Wallin. Hans mor hette Söderberg i efternamn.Hon gifte sig senare med en Viktor Eriksson.  
 
Kan man då ta för givet att man ska leta efter en Vallin/Wallin som den trolige fadern till Oskar?
 
Liksom min mormors far som också var oäkta barn hette Nils Nilsson Nordin, född 1827-06-27. Förmodligen adopterad av Per Jansson Nordin. Kan man i det fallet ta för givet att den biologiska fadern hette Nils i förnamn?

2007-04-25, 16:41
Svar #28

marcus

Måste bara berätta som parentes till Lilian Weiner att jag har bott granne med den gård som Josefina jobbade som piga på i Grude.

2007-04-25, 18:15
Svar #29

Utloggad Lilian Weiner

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2023-09-18, 18:16
    • Visa profil
Hej Marcus!
Jag har varit nere och åkt runt på platserna där Anny befann sig under graviditeten, det är ju inte så långa avstånd.
Trodde Stenö var en stor gård ,men i slutet på 1800 talet kanske den var det. Själva huvudbyggnaden måste vara  byggd på 1900talet?
Så det som var kvar sen Annys tid var väl ladorna? /Lilian

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna