ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-11-06  (läst 2405 gånger)

2006-01-18, 00:06
läst 2405 gånger

Utloggad Pia Lindgren (fd Gudbrand)

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 487
  • Senast inloggad: 2020-08-03, 18:44
    • Visa profil
Har ett par anfäder som är födda utom äktenskap och skulle vilja dela med mig av ett av dessa fall, för att få höra vad andra har för synpunkter i detta. Jag skriver inga utförliga födelsedatum för det är inte viktigt i detta resonemang.
Mina får ett barn, Anna i mars 1892 utom äktenskap. I november 1893 gifter sig Mina (första gången)med en man, Lambert som är 50 år äldre. Han har varit gift två gånger tidigare och har fem barn med dem. I februari 1899 får makarna tvillingflickor. I augusti 1906 dör mannen, då 91 år gammal.  
I en konfirmationsbok från april 1906 står Lambert som far till Anna.  
I en notis i fattigboken kan man läsa följande, efter det att mannen avlidit:
* Avlidne Lamberts barn skulle utackoderas.
* Det hus i hvilket familjen bott skulle försäljas veh af därför låflutna medel skulle 25 kr användas till inlösen av symaskinen åt äldsta dottern.  
 
Barna i de föregående äktenskapen handlar det ju inte om då de för länge sedan är utflugna. Den äldsta dottern borde då vara Anna. Kan jag lita på dessa två källor som menar att Lambert är far till Anna eller är de otillräckliga?

2006-02-01, 18:04
Svar #1

Anders Andersson

Betr. oäkta barn.
Den 5/3 1823 i V. Vhg föddes pigan Bengta Nilsdott. oäkta barn, döpt till Anna. Moderns
ålder 29 år. Dottern Anna fick efternamnet Lars-
dotter. Den 10/10 1823 vigs drängen Jöns Andrsson
med Bengta Nilsdott. Kan man utgå från att Jöns
är far till barnet? Barnet fick ju namnet Lars-
dotter!
Finns det någon som har lust att kommentera?
Hälsn.
Anders A.

2006-02-01, 18:08
Svar #2

Anders Andersson

Betr. oäkta barn.
Den 5/3 1823 i V. Vhg föddes pigan Bengta Nilsdott. oäkta barn, döpt till Anna. Moderns
ålder 29 år. Dottern Anna fick efternamnet Lars-
dotter. Den 10/10 1823 vigs drängen Jöns Andrsson
med Bengta Nilsdott. Kan man utgå från att Jöns
är far till barnet? Barnet fick ju namnet Lars-
dotter!
Finns det någon som har lust att kommentera?
Hälsn.
Anders A.

2006-02-01, 18:27
Svar #3

Utloggad Britt Börjesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2023-08-30, 20:33
    • Visa profil
Hej,  
i så fall skulle jag nog utgå från att Jöns inte är far till barnet. I så fall hade hon med största säkerhet fått heta Jönsdotter.
Lars var någon annan, någon som erkänt faderskap, eller en fästman som råkat ut för en olycka och dött innan barnet föddes, kanske?
Lycka till,
Britt

2006-02-01, 20:06
Svar #4

Utloggad Pia Lindgren (fd Gudbrand)

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 487
  • Senast inloggad: 2020-08-03, 18:44
    • Visa profil
Hej Anders!
Måste nog hålla med Britt här att efternamnet överenstämde inte med moderns make. Har du kolla domböcker eller om det finns någon Lars som bor i närheten av Bengta?

2006-06-19, 22:30
Svar #5

Heléne Backström K

Den 11/1 1858 föds oäkta Anders Gustaf Andersson av Maja Stina Andersdotter.(Hova C:6 1815-1866 / GID 796.31.68500) Som far står kakelugnsmakare A. Pettersson i Mariestad och som faddrar anges kakelugnsmakare G. Schelander med hustru. Anders Pettersson född 8/11 1811 i Alster(?) är 1857 gesäll hos Gustav Schelander Kvarntorpet Norra i Hova och flyttar till Mariestad 30/6 1857. (Återfinns i Mariestad GID 691.6.700 och flyttar därefter till Skövde.) Fadern lever alltså aldrig med modern och barnet - kan jag med detta vara helt säker på att det är han som är far till barnet eller måste jag söka vidare i någon annan källa?  
 
Tacksam för all hjälp jag kan få!
 
Hälsningar Heléne Backström K.
 
PS. Är det någon som dessutom kan hjälpa mig vidare med var i Skövde jag kan hitta denna Anders Pettersson och var han är född så skulle
jag bli riktigt glad.

2006-07-24, 18:15
Svar #6

Gunn Åstrand

Hur tar jag reda på min farfar? Min far är född 19051003 på Öland i Räpplinge församling. Min fars mor var Anna Elisabeth Svensson fördd18821012 på Öland. Frågan är nu om Abdon Svensson är pappa till min far eller inte???
 
Gunn Åstrand

2006-07-24, 21:02
Svar #7

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Gunn,
 
Finns inget faderskapserkännande eller någon dom el. dyl. så kan du inte bevisa ett dugg.

2006-07-24, 21:11
Svar #8

Karin Andersson

Hej Gunn
Här får du uppgifter från  Sveriges befolkning 1900. Men för att göra det mer komplicerat så står Abdon Svensson som far till pojkarna i familjen.
Om Anna Elisabet står  hennes oä. Flicka, barn i familjen Hennes = moderns.
Alla barnen födda i Räpplinge.
Vem fadern till Anna Elisabet var kan jag inte söka rätt på.
 
Post 5130851
 
Anna Elisabet
 
f. 1882 i Räpplinge (Kalmar län, Öland)
 
hennes oä.
Flicka, barn i familjen
 
Svarteberga
Räpplinge (Kalmar län, Öland)
 
Födelseort i källan: Räpplinge Kalmar län
 
 
Svensson, Abdon 1863 Far
Kristiansson, Anna Maria 1856 Mor
(Barn), Anna Elisabet 1882 Barn
(Barn), Gustaf Adolf 1885 Barn
(Barn), Axel Emanuel 1889 Barn
(Barn), Albert Valentin 1891 Barn
(Barn), Ernst Arvid 1892 Barn
(Barn), Algot Fabian 1894 Barn
(Barn), Adiel Konrad 1896 Barn
(Barn), August Gunnar 1899 Barn
 
Mvh Karin A.

2006-07-24, 21:36
Svar #9

Karin Andersson

Hej Gunn igen.
Beträffande din far, som du vet både födelse- datum  och -ort på, så kan du vända dig till Landsarkivet dit Räpplinge hör och titta i födelse- och dop -boken för Räpplinge. Möjligen att det finns en anteckning vem fadern var.
Det går ju försöka.
Mvh Karin A.

2006-07-25, 09:44
Svar #10

Utloggad Lena Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 648
  • Senast inloggad: 2021-04-15, 20:27
    • Visa profil
Tja far till din far lär inte Abdon vara (får vi hoppas). Enligt utdraget ovan är han antingen farfar eller styvfarfar, eftersom han är far eller styvfar till Anna Elisabet.

2006-07-25, 12:04
Svar #11

Karin Andersson

Gunn och Lena.
Frågan är vem som är farfar.
Jag får det till så här.
Far är född 1905
Farmor Anna Elisabet f 1882  
Farfar   ?
 
Abdon Svensson (tidigare inlägg) skulle kunna vara morfar eller styvmorfar.
 
Eller ?
Det är för varmt! Karin A.

2006-07-25, 21:10
Svar #12

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Hejsan Gunn!
Jag tror dufår ta en sväng till Landsarkivet i Kalmar ... när det har blivit lite svalare... det är för varmt för att tänka.
Du behöver ju både födelseböcker, vigsel bok mm i din närhet samt lite bra familjehistorier....tjocka släkten brukar veta om de lever fortfarande.
 
Lyck till

2006-07-25, 22:13
Svar #13

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Elisabeth,
 
Det är visst blivit lite för varmt !  
 
Försök inte lura i Gunn att det finns ett landsarkiv i Kalmar, för det gör det INTE.
 
Landarkivet för Småland och Öland är Vadstena och ingenting annat.

2006-07-26, 19:42
Svar #14

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Hänger visst inte med i svängarna.
Någon för längeeee sedan sa till mej att det låg där---sedan har jag inte kollat upp den kommentaren.
Deeeet är för varmt att tänka klart--håller helt med om det--- särskilt efter en dags arbete i denna värme.
Hamnar visst utanför spåret.
 
Gunns fråga gällde ju att ta reda på hennes Farfar... eller menar hon sin farmors far?  Hennes farmors styvfar har ju däremot behandlats här .... vi får nog värmeslag allihopa.
 
Jag ska nog lägga ner släktforskningen en vecka eller två så jag förstår vad jag själv skriver.
  elisabet

2006-07-26, 20:03
Svar #15

Utloggad Marianne Kindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2023-03-04, 15:14
    • Visa profil
    • www.roxnas.net
Hej Gunn!
 
Nej, något landsarkiv lär du inte hitta i Kalmar. Däremot har stadsbiblioteket pärmar med mikrokort för Kalmar län, dvs även Öland. Åtminstone fanns de där för några år sedan.  
Problemet är väl snarast att det kanske inte finns mikrofilm för din fars födelseår 1905. Ring folkbokföringen, lämna din fars uppgifter och hör med dem om det finns någon far noterad till honom.
 
Hälsningar
Marianne K

2006-07-26, 20:47
Svar #16

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Mikrokort för Räpplinge 1905 finns på biblioteket i Borgholm.

2006-07-26, 21:11
Svar #17

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Post RÄP-F-4900
 
Sture Herman
Född 3/10 1905 i Kungsgården, Räpplinge, Räpplinge (H)
 
Far
(Ingen namnuppgift)
 
Mor
Svensson, Anna Elisabet
Piga, 18821012
Kungsgården, Räpplinge
 
Övriga uppgifter
Församlingskod: 088508
--------------
Källa: Räpplinge Scb och PLF CD-4

2006-07-31, 08:59
Svar #18

Utloggad Thomas Ek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 499
  • Senast inloggad: 2012-08-12, 16:54
    • Visa profil
    • www.familjeaktuellt.se samt www.yourbeginnings.com/FAMILJEAKTUELLT/
I min forskning på mina svärföräldrars anor i Norrbotten och främst Tornedalen så hittar man ganska ofta oäkta barn...-men med den skillnaden att modern är okänd ??? Hur sjuttsingen fungerar det?
Jag vet att det var fattigt och att man kunde sälja sina barn vid denna tid, men är det verkligen så? Eller tog den biologiske fadern hand om barnet och modern fick tystas?
Jag har i alla fall stött på 3-4 st manliga anor där inga kvinnor i form av äktenskap finns med men där det existerar barn där modern är okänd.
Hur tacklar men detta?
 
Hälsningar
Thomas

2006-07-31, 16:51
Svar #19

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Gustav III införde institutet okänd mor av den anledningen att så många nyblivna mödrar hade ihjäl sina barn, pga. skammen med ett oäkta barn, och därpå själva blev avrättade. Nationalekonomiskt var detta inte så bra, eftersom det innebar att Sverige förlorade minst två undersåtar som kunde arbeta (potentiellt kunde det ju vara många fler, eftersom kvinnan troligen kunde fått fler barn). Dessutom var kungen inte utan medlidande med kvinnorna. Alltså kunde kvinnor från slutet av 1700-talet till 1917 föda barn anonymt; ingen - inte ens barnmorskan/läkaren - hade rätt att försöka ta reda på vem modern var, om hon valde att vara anonym.
 
Det hade alltså inte med pengar att göra - barnen såldes inte - utan med moderns sociala skam och vanära att göra. Förmodligen gav sig modern av, kanske till Stockholm eller någon annan större stad efter att ha fött barnet. Barnet blev kvar hos fadern, som hade en gård. Fadern kanske inte varit villig att gifta sig (man kan anta att flickorna var pigor), men det var ett billigt och bra sätt att få arbetskraft till gården. Och blev det nu så senare att mannen inte gifte sig så hade han ju en arvinge - men gifte han sig så behövde han inte dela på arvet eftersom det oäkta barnet inte kunde kräva arv efter fadern; för att oäkta barn skulle få ärva krävdes testamente.
Och världen är nu en gång så märkligt konstruerad att vad som var skam och vanära för en kvinna - att föda ett oäkta barn - var status för en man - att ha potens nog att göra barn. Så egentligen tjänade nog alla parter på att barnen fick okänd mor och blev kvar hos fadern. Ja, alla utom sentida släktforskare naturligtvis.
 
För att komma vidare skulle jag kolla om det försvinner någon kvinna från gården ungefär samtidigt som barnet föds, en kvinna som ensam flyttar till någon större stad. Dessutom kan det finnas brev deponerade hos kyrkoherden, brev som talar om vem modern är, men som inte blivit mikrofilmade. Hör med Landsarkivet.
 
Ingela

2006-07-31, 17:02
Svar #20

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Vilken är tiden? Är det så att kvinnans namn inte nämns i födelseboken - det är inte så att hon är okänd men det står bara Per Perssons barn eller Per Perssons och hans hustrus barn ?Det är vanligt förr. Har du sett det själv så du kan ange en källa för en kyrkbok som någon kan titta i och bedöma fallet eller är det en släktutredning du fått?
 
hälsningar,
Eva

2006-08-01, 11:54
Svar #21

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4763
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 09:09
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Gustav III:s så kallade barnamordsplakat från 1778 tillät även kvinnan att framföda sitt barn på främmande ort utan att behöva uppge sitt namn vilket gav upphov till begreppet okänd moder.
 
( enligt Malin Juvas i Västanbladet nr 3 2006.)

2006-08-01, 17:28
Svar #22

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Nu blev det väl lite bakvänt - plakatets avsikt var inte att tillåta kvinnor att föda barn på främmande ort anonymt utan att låta dem vara anonyma. Kunde de vara anonyma hemma så kunde de föda där, förmodligen genomförbart i större städer. På mindre orter var kvinnan naturligtvis känd och då var hon ju inte anonym längre.
Alltså, plakatet tillät kvinnor att föda barn anonymt och barnmorskan/läkaren fick inte efterforska identiteten.
 
Ingela

2006-08-01, 21:37
Svar #23

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4763
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 09:09
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius

2006-11-05, 21:39
Svar #24

Utloggad Monica Hammarström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 141
  • Senast inloggad: 2010-08-29, 18:58
    • Visa profil
Oäkta barn fött 1822. Barnet fött i en prästgård.
Fadern till barnet är son till prosten. Modern är en adelsfröken boende i prästgården. Fadern o modern gifter sig aldrig. Fadern dör efter 5 år. Modern flyttar med barnet till annan ort.  
Var detta en stor skandal på denna tiden?

2006-11-06, 01:22
Svar #25

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil
Monica,
 
Om det var ett trolovningsbarn, så hade samma ställning som ett äkta barn. Då spelade det ingen roll om föräldrarna inte gifte sig.  
 
Mvh
 
Gunilla

2006-11-06, 05:47
Svar #26

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Eftersom det var fråga om en prästson och en adelsfröken så var det inte en stor utan en enorm skandal.
 
Rent juridiskt har Gunilla rätt, men även om det var ett trolovningsbarn - vilket i sådana fall står antecknat, inte att barnet är oäkta - så var den sociala skandalen ett faktum.
Enbart inom bondeståndet var det fullt socialt accepterat med trolovningsbarn. Lagändringen 1734 då kyrklig vigsel blev juridiskt giltig istället för trolovningen motarbetades av bondeståndet och det var enbart deras kraftiga protester som gjorde att trolovningsinstitutet behöll en del viktiga rättsverkningar.
 
Även om adelsmän kunde tillåta sig en del hopp över skaklarna, så var det inte fritt fram för adelsdamerna - deras snedsteg doldes för det mesta mycket noga. Och inom prästeståndet var det naturligtvis fullkomligt omöjligt att överse med att det inte blivit någon vigsel. Och det verkar ju som om det funnits gott om tid.
 
Det är troligen helt enkelt fråga om en smart plan som gått käpprätt åt h-vete: de unga tu är kära och vill gifta sig. Men den unga kvinnans giftoman vill inte ge sitt godkännande. De unga kämpar på en tid men inser så småningom att giftomannen aldrig kommer att ge med sig. Då kläcks den briljanta planen att göra den unga kvinnan gravid och på så sätt tvinga giftomannen att ge sitt godkännande - de räknar med att giftomannen inte vill ha den sortens skandal. Fel! Giftomannen fortsätter vägra och den som står där med skammen - och brottet - är kvinnan!
Det vore intressant att veta om kvinnan stått inför domstol - enligt lagen borde hon det, men man kanske såg mellan fingrarna med tanke på damens höga rang...
 
Om denna tolkning är den rätta så faller alla bitarna på plats: ingen trolovning kunde ingås utan giftomannens samtycke, fadern var självklart ivrig att få sitt namn inskrivet som far och den unga modern bor hos sina svärföräldrar, som alltså då troligen anser att även om de unga handlat fel så har giftomannen handlat än felaktigare.
 
Ingela

2006-11-06, 09:56
Svar #27

Utloggad Eva Magnusson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2009-11-29, 08:50
    • Visa profil
En liten Gullebrand,(utan e, men fick vara me, för det är gulligare), föddes på 1600-talet. Hans mor var prästdotter hans far hade just avbrutit sina präststudier. Paret var trolovade. Modern dog i barnsäng. Fadern åkte därifrån och levde resten av sitt liv i Stockholm. Det förtäljs att fadern och morfadern ombesörjde att lille Gullebrand blev fänrik. (Hur man nu vill ombesörja att ens barn --barnbarn drivs ut i krig, han dog mycket riktigt efter att blivit bleserad i Narva.) Gullebrand växte sen upp hos ett par med främmande namn. Sitt namn fick Gullebrand efter sina nya föräldrar, såväl förnamn som efternamn. Som vuxen tog Gullebrand sin biologiske fars namn. Hans mors namn står aldrig nämnt. Hur tror någon att jag ska få reda på moderns namn, för jag blir så nyfiken!   EVA

2006-11-06, 10:49
Svar #28

Utloggad Anders Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2015-11-30, 08:35
    • Visa profil
Hej Eva!
Det låter som ett påhitt. Vad har du för källor som stödjer detta? Den Gullbrand (utan e) som hette Söfringsson i patronymikon och var verksam vid Norra skånska kavalleriregementet kallade sig först Orrhane efter sin morfar Gullbrand Olofsson Orrhane [adliga ätten Årrhane], men kallade sig senare för Cam?n. Uppgiften att han skulle vara son till Daniel Cam?n (född 1625) stämmer inte med vad rulluppgifter och kronologin säger.  
Camoenius som Cam?n kommer av kanske betyder något som tilltalade Gullbrand Söfringsson? Gullbrand Cam?n är född ca 1640 och då var Daniel Cam?n inte mer än 15 år. Skulle han då vara trolovad och idkat sängalage nere i Skåne?  Uppgifter om Gullbrand Söfringsson Orrhane sedermera Cam?n finns att hämta i Släkt och hävd åren 1993-1998, där Christopher von Warnstedt skriver om officerare och högre stabsbetjänter vid Norra Skånska Kavalleriregementet 1658-1709.

2006-11-06, 15:38
Svar #29

Utloggad Eva Magnusson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2009-11-29, 08:50
    • Visa profil
Hej Anders Lindström,det var så roligt att du svarade så jag väntar med köksbordet. Förgäves har jag sökt efter Gullbrands födelseår. Var kan jag finna det? Om Gullbrand har jag läst i Släkt & hävd.Nr.1 1994 sid.27. Där står(u.ä.son av borgmästare i Sthlm. Daniel Cameen;SAÄ:49)Söfren Knutsson och Kerstin Gullbrandsdotter Årrhane  står även nämnda som föräldrar. Om jag ej missminner mig, står det i Elgenstierna om Kerstin Årrhane, att år 1640 levde hon ensam på sin sätesgård i Säljeryd. När kom Knutsson med i sammanhanget? I så fall kan Gullbrand ej heller vara född där år !640. Då jag sände efter skriften En polsk prinsessa i Småland. från GF släktarkiv, fick jag av en vänlig man där, förteckning över Camenius, Camaenius, Cam?n, Cam?en och deras olika informationskällor. Samtliga har jag sänt efter. På Kungliga biblioteket, Klerckiska samlingen finns Cam?en släkten ner till Jonas i Rangedal, troligen munk, född på 1400-talet. Begravd,Ekshärads kyrka. Tab.3 står för Daniel Cam?en. Där står Gullbrand som hans förste son, därefter samtliga barn tillsammans med Magdalena. På Värmlandsarkiv fanns informationen att då Daniel beslutat att ej läsa vidare till präst i Skåne träffade han Gullbrands mor, prästdottern. I vissa papper uppges Daniels födelseår vara 1624 andra 1625. I fjorton käller finns det att läsa om Cam?en. Jag har ej funnit något som motsäger Daniel som far till Gullbrand. Cam?en betyder sångmö.Ett namn som en krigsman ej skulle komma på att välja istället för Årrhane. Men jag vet ej vad som är sanningen. Jag hoppas jag ej gjort för många misstag här!  EVA

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna