ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sociala mönster som """"nedärvs"""".  (läst 2292 gånger)

2009-10-02, 19:31
läst 2292 gånger

Utloggad Torbjörn Jerlerup

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2019-11-30, 21:18
    • Visa profil
    • brandt.radient.org/wiki/
Detta ämnet kan måhända vara lite kontroversiellt. men nu vill jag testa och se om andra har samma erfarenheter som jag!
 
I Senaste Diskulogen finns en artikel om Gull-May Lindgrens föreläsning om oäkta barn. Där skriver hon att hon var den första flickan på sju generationer som var född INOM äktenskapet.
 
Jag  har noterat i min släktforskning och i den undersökning som jag ofta gör om relaterade personer till mina släktingar att familjers beteenden går i arv. Om man stöter på tex brottslighet hos en person är risken ofta stor att barnen eller anorna bakåt också höll på med brottslighet. Självmord har jag också noterat funkar så här. En nätbekant berättade om att av fem släktled han forskade på hade tre begått självmord (och ett födde oäkta barn). Detta var enda förekomsten av självmord i hans forskning.
 
Jag har enstaka oäkta barn i min forskning. Där det bara är en som får det och sen inga andra bland släktingarna före eller efter. Sen har jag en gren jag studerade i en forskning för vänner, där det finns gott om oäkta barn där man antingen föds som det eller har oäkta barn med andra. Sen har vi familjen i Kullabygden jag stötte på med samma mönster.  
 
Oäkta barn var ofta kopplat till sociala förhållanden förr och var stigmatiserande för den som fick barn utanför äktenskapet. Speciellt om fader ej kunde fastställas eller om det var resultat av vänsterprassel. Gick dessa sociala mönster i arv?
 
Detta påminner mig lite om hur det ofta är i min bekantskapskrets. Om någon får barn som mycket ung kan man ofta (men inte alltid givetvis) se att det barnet får barn när hon eller han är mycket ung. och ofta har exempelvis mamman till den första som får barn ung fått sina barn unga.
 
Sociala mönster nedärvs ofta, det har forskningen konstaterat(inte genetiskt men socialt). Nu skulle jag vilja diskutera i vilken grad ni som släktforskare har märkt av dessa mönster och kanske kan ge exempel på detta.
 
Läs gärna Diskulogen nr. 86 sidan 9 före.
 
Mvh
 
/Torbjörn

2009-10-03, 04:05
Svar #1

Utloggad Jimmy Dahlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 327
  • Senast inloggad: 2011-02-23, 23:17
    • Visa profil
    • www.dahlund.eu
Klasstillhörigheten har alltid varit och är fortfarande avgörade för hur individerna formas. Jag har på de flesta grenar kommit till 1600-talet utan att finna en enda präst, absolut ingen adel men däremot en hel del kolare, salpetersjudare och båtsmän och än idag är det ytterst få av mina släktingar som gått vidare till högskola.

2009-10-03, 10:50
Svar #2

Utloggad Torbjörn Jerlerup

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2019-11-30, 21:18
    • Visa profil
    • brandt.radient.org/wiki/
Jo. Men det ser man ganska snabbt. Jag har bönder i min släkt och klockare. (Och klockarna var verkligen en social grupp med ingiften och klockarsläkter och allt!)
 
Men de sociala mönstren som inte beror på klass utan på värderingar, livserfarenheter, kriser och sånt som formar människan och förs vidare till generationerna efter, ser man inte lika ofta och lika lätt.
 
(Oäkta barn hängde inte ihop med klasstillhörighet till exempel utan gick utöver det!)
 
/Torbjörn

2009-10-04, 07:25
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag själv har inte bland mina anor några oäkta barn, åtminstone så länge man kunnat följa familjerna i husförhören. På min mammas sida är det torpare och bönder, som knappt flyttade någon längre sträcka. På pappas sida är det arbetare från 1800-talets början och före det bönder och torpare. Jag vet inte om jag haft tur med mina anor eller om det kan ha att göra med att man levde i sina välkända miljöer. Samtidigt så ser jag att på det lilla sågverkssamhället Norrbyskär, Nordmaling, Ångermanland, där man verkligen levde nära inpå varandra (på en ö), så föddes en hel del oäkta barn.
Ann-Mari Bäckman

2009-10-04, 08:44
Svar #4

Utloggad Torbjörn Jerlerup

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2019-11-30, 21:18
    • Visa profil
    • brandt.radient.org/wiki/
Nån gång ska jag göra ett experiment, med hjälp av ddss.nu. jag ska ta 10 - 20 slumpmässigt utvalda födslar av oäkta barn och följa deras anor bak i tiden 200 år. Sen ska jag fixa en kontrollgrupp på 10 - 20 äkta födslar och göra samma sak.

2009-10-04, 14:36
Svar #5

Utloggad Ann Stjernlöf

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2023-05-24, 15:56
    • Visa profil
I min farmors födelsebok står det moderns namn sen står det ska stå som bara hennes enl. moderns muntliga önskan.Däremot har vi namnet på hennes pappas släkt efter som hon hade en faster Klara som alltid fanns med och var hennes biologiska faster. Fadern åkte till Amerika och det visste hon tidigt.
Har också upptäckt på en annan gren att min anfader skräddare som fick ett barn innan han var gift då stod det säger sig blivit häftad av NN NN. De gifte sej aldrig  med varandra.Så visst var det så ändå ganska ofta. När jag forskade uppe i Gävleborgs län så träffade jag på en sida där inte mindre sex stycken barn på samma sida stod som oä.  Bl. a. en som fick sju stycken barn utan att en enda gång uppge fadern. Skulle vilja veta hur ovanligt det är?

2009-10-04, 15:12
Svar #6

Utloggad Lena Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 648
  • Senast inloggad: 2021-04-15, 20:27
    • Visa profil
Bland mina egna anor har jag än så länge inte hittat en enda född u.ä., däremot bland anornas syskons barn.
 
Jag har funderat på (när jag forskat på en hel socken)om det är så att u.ä. barn hade sämre överlevnadschans än andra eller om det bara är något jag fått för mig.

2009-10-04, 15:27
Svar #7

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Anders Brändström i Linköping har forskat mycket på dödligheten bland oäkta barn. En rapport (på engelska) finns här.
http://www.ep.liu.se/ej/hygiea/ra/011/paperb.pdf

2009-10-04, 18:53
Svar #8

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Lena,  
 
Jag har tyckt mig se en mycket högre spädbarnsdödlighet bland trolovningsbarn än bland födda inom äktenskapet i samma familjer. Men det rör sig om ganska få familjer, så det är ingen statistiskt säkerställd slutsats.

2009-10-05, 10:38
Svar #9

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Chris1 Intressant avhandling. Jag har bara ögnat igenom den. Om det var bland Skellefteå, Väaterbotten, födda eller var det var, jag såg flera döda oäkta spädbarn på samma sida i dödboken. Det är klart man har sina funderingar. Detta kanske avviker från ämnet.
Ann-Mari Bäckman

2009-10-05, 11:40
Svar #10

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
I den officiella statistiken som bestäms av WHO (för hela världen) så registrerade man länge barn födda utom och inom äktenskapet var för sig just för att de hade så olika förutsättningar, dödligheten var högre för oäkta barn. Men det förlorade sin betydelse i Sverige när vi började med samboskap i stor utsträckning. I storstäderna var man sambo tidigt (sk Stockholmsäktenskap) så en mycket stor andel av barnen i Stockholm t ex var oäkta redan i slutet av 1800-talet.
 
Att flera generationer fick oä barn kan ju också bero på att det var väldigt svårt att komma med i sociala sammanhang om man var oäkta, gifta sig till exempel, de barnen var ju stigmatiserade redan från början.

2009-10-07, 14:56
Svar #11

Utloggad Aina Johanzson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 102
  • Senast inloggad: 2024-02-29, 16:47
    • Visa profil
Tittade lite på avhandlingen, mycket intressant.
Orsaken till en mägd oä barn föddes förr kan vara många, sociala värderingar, tro/icke tro, ekonomiska, prästen skulle ju ha betalt, bara det kunde avskräcka en fattig torpar familj, även avstånden till kyrkan, Finnmarkerna bjuder på stora vidder.  
Min mffff och mfffm fick 5 barn tillsammans åren 1829-1853,innan de gifte sig så endast den yngsta är så att säja äkta.

2009-10-07, 21:42
Svar #12

Utloggad Gunnar Håkansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 528
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 08:55
    • Visa profil
Alla blev äkta, när föräldrarna gifte sig med varandra. Det godkänns även av Riddarhuset.

2009-10-22, 18:50
Svar #13

Utloggad Kjell Croné

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2015-01-02, 22:28
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/kjell.crone/foto/gen/main.htm
Här föds många oäkta barn och detta gick säkert i arv.
Ärtemark (Dalsland) AI:11 sida 346

2009-10-22, 21:39
Svar #14

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Kjell! Du tror att detta nedärvs? På vad sätt? Att de oäkta barnen fick i sin tur oäkta barn, eller?
 
Eftersom Inggjerd får ett barn 1854, 1846 och 1851 och Johanna får barn 1852 och 1854, så tänkte jag först att något tragiskt skedde inom familjen, att fadern kunde vara far till sina egna barnbarn, men han dör ju 26/3 1852. Så han kan man väl räkna bort
Ann-Mari Bäckman

2009-10-23, 16:47
Svar #15

Utloggad Kjell Croné

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2015-01-02, 22:28
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/kjell.crone/foto/gen/main.htm
Ann-Mari, det ser i alla fall ut som att yrkesvalet som prostituerad har ärvts mellan döttrarna.  
Jag ska försöka ta reda på om det även ärvs till barnbarnen, men det kan vara svårt att se detta i husförhörslängden. Det är inte ofta det står så här tydligt.
 
Mvh /Kjell

2009-10-23, 18:46
Svar #16

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Prostituerad? Varför tror du att de är det? En prostituerad tar väl betalt för sina tjänster? Så behöver det väl inte vara i dessa fall.
Ann-Mari Bäckman

2009-10-23, 19:14
Svar #17

Utloggad Kjell Croné

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2015-01-02, 22:28
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/kjell.crone/foto/gen/main.htm
Enligt HFL bor de på Horhuset, så jag antar att de är prostituerade.
 
/Kjell

2009-10-23, 19:48
Svar #18

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ja, det verkar stå Horhuset. Gör det så också framledes? Har du kollat det?
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna