ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Barnsliv i 1800 talet :  (läst 595 gånger)

2008-03-22, 11:35
läst 595 gånger

Utloggad Ole Frederiksen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 135
  • Senast inloggad: 2009-11-16, 21:44
    • Visa profil
Hej,
     Jeg søger oplysninger (skrift, eller bøger) om barnslivet på 1800 tallet, specielt i Bohuslän.
jeg har selv stærke minder fra krigens tid i Danmark, fra en landhusholdning, som vel ikke var meget forskellig fra 100 år før ? Der findes selvfølgelig romaner - Selma Lagerlöf t. eks. - men er der også andre beretninger blandt slægtsforskere ??? Skulle jeg mene ?
Jeg ved der er booptegnelser,men det siger jo kun noget om boskab, ikke om børns oplevelser. Og børn oplever på en anden måde end voksne - stærkere, mere friskt.
Der findes jo en del litteratur i DK, også om børns oplevelser. H.C.Andersen t.eks.- Astrid Lindgren har jo sine herlige æventyr også...men ?
M.V.H. med en ( måske ?) usædvanlig fråga ?  Ole

2008-03-22, 21:15
Svar #1

Utloggad Ole Frederiksen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 135
  • Senast inloggad: 2009-11-16, 21:44
    • Visa profil
Hej igen,
 
Jeg glemte at tilføje, at jeg har slægt i Kungälvstrakten, Säve, Ytterby m.fl. som jeg forsker i. Deraf interesen.Jeg ser nu at der også er andre der skriver om barndomsminner,Cecilia Löwen 7/2, i denne rubrik.
venlig hilsen Ole

2008-03-23, 09:00
Svar #2

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Ole
 
Ibland har hembygdsföreningarna böcker eller häften med lokala berättelser om livet förr. De kan också finnas i föreningarnas tidskrifter eller i deras arkiv. Du kan hitta de lokala föreningarna via http://www.hembygd.se/

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna