ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Barnlöshet  (läst 539 gånger)

2005-12-28, 06:58
läst 539 gånger

Ulrika Eversdijk

Jag undrar hur synen var på de barnlösa förr, även om problemet inte verkar ha varit så vanligt som idag. Jag utgår inte från att det setts ner på dem, även om jag hört att det kunde vara så. Var det vanligt att de tog sig an barnhemsbarn?

2005-12-28, 17:00
Svar #1

Utloggad Åke Bjurström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:23
    • Visa profil
Ett barnlöst par tog hand om ett av en arbetskamrats många barn när denne blivit änkling.
 
Mvh Åke

2005-12-28, 23:44
Svar #2

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Precis som idag så varierade det säkert från familj till familj. Men visst är det ett fascinerande ämne: många par fick massor av barn, och några blev alltså utan. En del hade inga problem med att producera barn, men betydligt svårare att få barnen att överleva.  
 
I min forskning har jag träffat på ett par som fick 16 barn, men som förlorade samtliga 16 under deras första månad i livet. Åtta av barnen var tvillingar (dvs de fick tvillingar fyra gånger), och de var säkerligen för tidigt födda och alldeles för klena.  
I ett annat fall så hade paret fem starka, friska söner, som alla överlevt spädbarnsåren. Den yngste var sju år när en farsot - rödsoten - drog fram över socknen. Inom loppet av tre dagar dog alla fem pojkarna. Modern var på god väg mot 50, och några fler barn blev det inte.
 
Så, var man barnlös om inga barn föddes eller om inga barn överlevde?

2005-12-29, 14:39
Svar #3

Ulrika Eversdijk

Med barnlöshet syftar jag på de som inte kan få barn, men det ligger något i att barnen också ska överleva.

2005-12-30, 13:50
Svar #4

Utloggad Leif Olsen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 71
  • Senast inloggad: 2013-06-12, 00:02
    • Visa profil
Barnløshed var også et praktisk problem i gamle dage: Hvem skulle arve gården og have de ældre på aftægt, når de ikke mere kunne klare arbejdet. Så det skete, at nevøer eller niecer til barnløse par blev opfostret i stedet for de børn, de ikke selv fik.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna