ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Barnkläder 1850-tal  (läst 710 gånger)

2010-09-29, 20:33
läst 710 gånger

Utloggad Evelina Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2011-10-31, 07:51
    • Visa profil
Jag är på jakt efter bilder, eller andra källor (böcker på bibliotek, hemsidor vadsomhelst) om hur små barn under sex månader var klädda i Sverige kring 1850tal. Jag preciserar inte närmare geografiskt för det verkar svårt att hitta något överhuvudtaget, men när det gäller ställning i samhället så är jag mer intresserad av låg- och mellanskiktet än det högre. Jag tänker nämligen försöka sy något... men behöver inspiration, annars blir det någon särk eller så, men man vill ju gärna vara något sånär historiskt korrekt ;-)
 
Anledningen är en stundande maskerad där jag har utklädnad till mig själv men inte till sonen ;-)

2010-09-30, 14:10
Svar #1

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Barn ca 3 - 6 mån var lindade från armhålorna och nedåt (dvs armarna var fria) dygnet runt. I åldern ca 6 - 12 mån hade de kolt på dagarna och var lindade på nätterna; från ca året (ibland något tidigare) var de aldrig lindade.
 
Ett barn av idag, som aldrig varit lindat, kommer nog inte att gå med på att vara lindad för en kväll. Så Du får kanske låtsas att Ditt barn är 6 månader eller ovanligt försigkommit för sin ålder - och en kolt är då historiskt korrekt. Samt givetvis en mössa!!
Kolt och mössa bars av barn i alla samhällsklasser från mycket gammal tid; de var identiskt skurna för alla, men koltar för barn i de högre samhällsklasserna var naturligtvis i finare material och de kunde vara utsmyckade med spets etc. Inom allmogen hade man ännu 1850 förkläde på barnen, vilket såpass sent inte var nödvändigt för stadsbarn eller ståndspersoners barn på landet.
 
Kolt och mössa var olika skurna beroende på om det var en pojke eller flicka. Däremot var man ännu inte så noga med färger.
 
Det finns en bra beskrivning av flickors och pojkars koltar och mössor i Folkdräkter förr och nu av Ulla Centergran & Kicki Kirvall. Boken är slut på förlaget, men finns på antikvariat och bibliotek.
 
Ingela

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna