ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Smärtlindring och åtgärder vid förlossning  (läst 1059 gånger)

2005-12-10, 10:55
läst 1059 gånger

Ulrika Eversdijk

Lustgsen sägs ju ha funnits på 1800-talets skut, men hur vanlig var den? De flesta födde ju hemma och vad kunde man ta till där? Eter?  
Hade man någon föregångare till sugklockan osv. Min äldste son hade garanterat dött i dessa forna dagar, han fick tas ut med tång.

2005-12-10, 15:14
Svar #1

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Brännvin kanske?  Det lär ha använts t.ex. vid amputeringar och för att få spädbarn tysta.
 
Det står en del om barnmorskor och förlossningshjälp här.

2005-12-10, 16:12
Svar #2

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Farmor brukade berätta att hennes mamma fick brännvin när farmor föddes, och att det verkade vara rätt vanligt. Det verkar för övrigt också som att även barnmorskan fick brännvin för att stanna...

2005-12-10, 18:40
Svar #3

Ulrika Eversdijk

Hade tankar på att alkohol användes, men är förvånad eftersom det inte alls passar ihop med barnafödande.

2005-12-10, 19:19
Svar #4

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Åderlåtning och kräkmedel passar inte vid lunginflamation, vilket inte hindrar att det användes i ett par tusen år. Hur det slutligen försvann, se:
http://www.infra.kth.se/~soh/konstenatt.pdf , sidan 8

2005-12-11, 12:08
Svar #5

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej, en kul sida att läsa och där står också lite om bedövningsmedel. Filipstads lazarett
 
MvH Sari

2005-12-11, 15:01
Svar #6

Leif Persson

Anders, lite nyfiken bara på underlaget till ditt uttryck vilket inte hindrar att det användes i ett par tusen år. Samtidigt hänvisar du till en artikel (om vetenskapsfilosofi och inte om någon smärtlindring egentligen) Konsten att vara vetenskaplig av Sven Ove Hansson... intressant.

2005-12-11, 16:09
Svar #7

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
För den som vill läsa mer om användningen av åderlåtning kan man till exempel läsa i Kirgurgins historia av Knut Haeger.
 
(Sedan är en annan sak att de allra flesta läsare här noterar att referensen till sidan 8 hos Hansson enbart handlar om åderlåtningens försvinnande, som jag ju också skriver... Detta står också beskrivet på sidan 8, vilket var vad jag uppgav. Att sedan detta är ett exempel i en vetenskapsfilosofisk text, tja, de flesta tar ingen skada av att bläddra förbi lite sådant också, vissa blir kanske rent av intresserade. Men det är väl genom att väcka intresse av denna art som jag är smått samhällsfarlig?)

2005-12-11, 19:46
Svar #8

Leif Persson

Nu menar jag inte att sidan 8 i din länk skulle ge mig svaret på var du hämtar uttrycket om ett par tusen år ifrån, men visst... det kanske står i Haegers? Det du skrev var väl kanske endast som ett exmepel på saker som inte heller fungerar (?), eftersom det diskuterades brännvin som smärtlindring vid förlossningar (som vi givetvis reagerar mot med dagens mått mätt) och du drar upp åderlåtning mot lunginflamation?

2008-01-29, 05:37
Svar #9

Utloggad Cecilia Löwen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2008-02-12, 20:33
    • Visa profil
Det jag tänker mest på är att alkohol är kärlvidgande och därmed borde kunna försena och fördröja värkarbetet.Annars tror jag knappast att det hade någon stor negativ inverkan om modern tog lite sprit vid förlossningen om hon inte druckit alkohol under graviditeten.Det var ju inte så länge sen man använde morfin vid förlossning.
Lustgas användes ju av överklassen redan på 1800-talet,men knappast av vanligt folk.

2008-01-29, 08:32
Svar #10

Utloggad Sylvia Clarke Dahlström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 147
  • Senast inloggad: 2008-09-22, 17:22
    • Visa profil
Ja dagens förlosssningar är oftast rena himmelriket om man jämför med historien.Kejsarsnitt existerade ju inte, kunde barnet inte komma ut hände det ju att läkaren måste döda och stycka det för att rädda modern. Hu vilket liv människorna hade. Tång är ett gammalt verktyg och användes av många. Oftast använde man eter eller alkohol som bedövning men frågan är hur mycket modern kunde vara med och jobba om hon söps full först...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna