ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Preventivmedel förr  (läst 1618 gånger)

2005-12-31, 16:44
läst 1618 gånger

Ulrika Eversdijk

Det är ju känt att de gamla egyptierna gjorde kondomer av djurtarmar. Men det skulle vara intressant att höra om man även gjorde nåt liknande i Sverige och om spiralen hade någon hemgjord föregångare via kloka gummor eller så.

2005-12-31, 18:37
Svar #1

Utloggad Christina Backman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2017-04-22, 18:01
    • Visa profil
Sedan Nationalencyklopedien kom ut för några år sedan så är bland annat Svensk uppslagsbok från 1950-talet tydligen så osäljbar på antikvariaten att man inte längre tar emot den. Nu är ett gyllene tillfälle att skaffa sig detta verk som innehåller så mycket topografi, biografi och annat av intresse för oss släktforskare. Varför efterlyser du inte ett exemplar åt dig själv Ulrika så kan du på ett lättvindigt och vederhäftigt sätt få svar på dina frågor. Tänk också på att informationen kommer från verkliga experter och inte sådana amatörer på t.ex preventivmedlens historia i Sverige som de allra flesta av oss på Anbytarforum är.
 
Fast det är klart, det blir ju inte samma personliga kontakt med svararna.

2005-12-31, 20:55
Svar #2

Utloggad Allan Hansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 219
  • Senast inloggad: 2013-11-24, 12:21
    • Visa profil
Christina, i brist på Svensk Uppslagsbok kan man konsultera Nationalencyklopedin. Där står att kondomer inte är kända före 1500-talet, men att av egyptiska mumier framgår att en föregångare till spiralen användes där.
 
Men Ulrika vet ju att egyptierna även kände till kondomer. Det vore bra om Ulrika redovisade källan till denna uppgift, eftersom den tydligen är ganska okänd. (Och Ulrika,  glöm för all del inte att också meddela Nationalencyklopedins redaktion, så att de kan rätta sin artikel till kommande utgåvor.)

2006-01-01, 15:25
Svar #3

Ulrika Eversdijk

Allan; uppgiften om kondomer bland egyptier har jag fått både av egyptisks mus?et i Berlin och historieundervisningen för många år sen i skolan.
Nationalencyklopedin kan du kontakta om du vill. Jag bryr mig inte om sånt i detta sammanhang.
 
Christina: Jag har kontaktat Anbytarvärden angående att alla inte gillar alla frågor och kommenterar det.

2006-01-01, 17:22
Svar #4

Utloggad Kent Olausson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 15:45
    • Visa profil
Denna information kommer från Sveriges Televission och programmet  Helt Historiskt:
Rubriken är Kondomen äldre än du tror!
Dick Harrysson lär vara professor i historia vid Lunds universitet
 
Enligt historikern Dick Harrysson använder både forntidens egyptier och kejsartidens romare olika penisskydd för att förhindra befruktning.
 
ps hur kontaktar man Nationalencyklopedins redaktion

2006-01-01, 18:36
Svar #5

Utloggad Allan Hansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 219
  • Senast inloggad: 2013-11-24, 12:21
    • Visa profil
OK, Ulrika, jag tror jag börjar förstå hur du vill att dina frågor ska besvaras. Du vill inte läsa böcker eller artiklar, och du vill inte få referenser till böcker eller artiklar. Inte heller vill du få hänvisningar till uppslagsverk, och inte heller vill du bidra till att förbättra sådana verk ifall du sitter inne med bättre och nyare information. Men vi som försöker besvara dina frågor får gärna läsa böcker eller slå upp uppslagsverken, bara vi sedan refererar innehållet med egna ord, och inte nämner källan. Då blir det mer personligt.
 
Är det något jag inte förstått?
 
Jag lovar att göra mitt bästa.
 
(Och Kent, vill du kontakta Nationalencyklopedins redaktion, så pröva att söka i telefonkatalogen. Annars hittar Google deras hemsida, och där finns ett par telefonnummer. Dessvärre hittar jag ingen mailadress där.)

2006-01-01, 18:55
Svar #6

Ulrika Eversdijk

Allan; Läs kommentaren längst ner i mitt senaste inlägg. Jag svarar på inlägg som skrivs enbart för att hjälpa till.

2006-01-01, 21:03
Svar #7

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Ulrika,  
 
Ett råd i all välmening, skrivet för att hjälpa dig att få bättre svar på dina frågor: Om det framgår att du har gjort någon sorts försök att själv ta reda på fakta, men t.ex. inte vet var du ska titta för att hitta (mer) information om det du undrar om, så finns det många människor som gärna hjälper dig med tips om hur du kommer vidare. Jag har ställt sådana frågor då och då, och nästan alltid fått väldigt bra hjälp.
 
Men när man ställer närmare 30 sådana här frågor på en vecka, så kanske det inte är så konstigt att en och annan börjar titta snett och tycka att du kanske skulle försöka ta reda på lite själv också?

2006-01-01, 23:05
Svar #8

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1305
  • Senast inloggad: 2023-10-31, 10:03
    • Visa profil
Det verkar vara lättare om någon annan tittar i stället.
Jag har själv undrat över alla dessa frågor. När någon frågade om det är någon skoluppgift eller dyligt, så gavs ett ganska snorkigt svar.
Ulrika vad är Du ute efter egentligen?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna