ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Aborter förr  (läst 3355 gånger)

2005-01-02, 23:49
läst 3355 gånger

Celina Blomqvist (Celina)

Hej!
 
Min farmor ska enligt uppgift utfört en abort 1941, vid tidpunkten för denna bodde hon antingen på Brännkyrkagatan eller i Brännkyrka (hon bodde på båda ställena). Släktingarna fick inget veta förrän efteråt och därför vet jag inte vilket sjukhus detta skedde på?
 
Därför har jag några frågor kring detta...
 
Vid vilka sjukhus utfördes aborter i Stockholm på 40talet?
Kan man få ut läkarjournalen? Min pappa är den närmaste efterlevande släktingen, åtminstone i rakt nedstående led, finns det någon möjlighet att han skulle kunna få läsa läkarjournalen?
 
 
mvh
Celina

2005-01-03, 09:39
Svar #1

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Var det inte illegalt då?
I så fall finns det bara journal vid komplikationer.

2005-01-03, 10:19
Svar #2

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Din pappa kan som närmast efterlevande få kopior på samtliga sjukhusjournaler efter din farmor, men han måste visa att han är närmast efterlevande.

2005-01-03, 12:58
Svar #3

Celina Blomqvist (Celina)

Hej!
 
Min pappa har två halvsyskon, men de föddes nästan tio år senare och i detta fall gällande aborten var min farfar fortfarande kvar hos pappa och farmor.
 
Vad jag kan minnas har fri abort endast funnits sedan 1975, men jag vet inte vilka regler som fanns innan dess.
 
Det jag fött höra av mina släktingar (farmors syskon) är att hon ska ha varit på sjukhus, att hon hade varit med barn utan att någon vetat om det och att barnet inte kommit med hem (vilket om det är abort inte vore så konstigt nej).  
 
 
Min farmors syster berättade också att det var ganska vanligt att man framkallade aborterna själv på denna tid. Jag vet inte om det var medicinsk abort eller ej, men det jag vet är att de första medicinska aborterna genomfördes 1922. Farmor verkar iaf ha varit på sjukhus i samband med aborten (om det var för komplikationer eller ej, vet jag inte), eftersom både hennes bror och syster sagt det, oberoende av varandra. Nu gäller det bara att hitta vilket sjukhus det kan röra sig om...
 
Arkiveras läkarjournaler på något speciellt ställe eller arkiverar varje sjukhus sina egna journaler?
 
mvh
Celina

2005-01-03, 13:54
Svar #4

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Fråga landstingsarkivet, de kan upplysa om hur du går vidare. Du ringer lämpligen landstingets växel 08-7372500.

2005-01-03, 15:27
Svar #5

Celina Blomqvist (Celina)

Hej Tord!
 
Det ska jag göra, tack så mycket!
 
mvh
Celina

2005-12-10, 10:33
Svar #6

Ulrika Eversdijk

Vet någon hur det var med aborter förr? Hur de utfördes är ju känt en del och det varierade, men har man alltid använt detta som en utväg? Vad hände om en kvinna behövde vård efter en misslyckad abort; då straffades hon väl? Vill gärna veta mer.

2005-12-10, 12:10
Svar #7

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ulrika!
 
Jag misstänker att kvinnan alltid har använt abort som en sista utväg för en oönskad graviditet. Det var väl till den kloka gumman man gick för att få diverse olika medikament att använda. Kvinnor sinsemellan kunde nog tipsa varandra också.
 
Den gamla behandlingen mot migrän med Ergotamin, en alkaloid, som finns i mjöldryga användes också som abortframkallande medel. Mjöldryga är en svamp, som bildas i rågaxen. Det var mjöldrygan man använde, inte migränmedicinen, men hur vet jag inte. Den kunde ge svår förgiftning.
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-12-10, 13:22
Svar #8

Ulrika Eversdijk

Tack för infon, Ann-Mari!
Undrar också: Visst fanns giftiga medel osv, men då måste väl kvinnan varit starkt medveten om att hon själv kunde dö?

2005-12-10, 13:55
Svar #9

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ja, man kan ju undra hur mycket hon kände till om de risker, som fanns med de olika abortframkallande medlen? För de flesta gick det nog galet, men om hon bara hört talas om någon metod, så kanske hon inte visste hur farligt det var. Hon var väl så desperat och det hela måste nog ske i lönndom.
 
Sedan var det där med straffet, som du undrar över. Eftersom abort var olagligt, så måste ju hon ha fått något straff, om hon överlevde och att det kom fram vad hon gjort.
Ann-Mari Bäckman

2005-12-10, 14:17
Svar #10

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Det var inte helt ovanligt att kvinnor försökte sig på att göra abort med hjälp av fosfor, antagligen från svavelstickorna, och ibland gick det illa.
 
Jag vet en kvinna i Norrköping som dog av fosforförgiftning i slutet av 1800-talet. Hennes man var i Amerika sedan flera år, så han kunde inte gärna vara barnafar, så då valde hon denna utväg. Det hon inte visste var att mannen redan gift om sig och fått nya barn, helt bortseende från sin svenska familj.

2005-12-10, 16:11
Svar #11

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Var det inte så tragiskt att fosforen, som framkallade grava skador på fabriksarbeterskorna i form av käknekros och annat inte förbjöds på grund av detta, men väl när man kom på att den kunde användas för aborter?

2005-12-11, 05:58
Svar #12

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Den vanligaste metoden var nog tyvärr en klädgalge eller en strumpsticka (eller annat mekaniskt instrument, spetsigt och av metall). Det gick naturligtvis ofta - oftast? - alldeles galet och många var de fall som kom in svårt blödande och som sedan aldrig kunde få barn; om de nu överhuvudtaget överlevde själva.
Min mor berättade om detta från sent 1940-tal, då hon var sjuksköterska i Stockholm. Såvitt jag förstod på henne polisanmälde sjukhuset inte kvinnorna, men om de talade om att de fått hjälp av någon så polisanmälde sjukhuset gärna hjälparen eftersom den personen oftast var skyldig till en rad av dessa oskickliga aborter.
 
Ingela

2005-12-11, 06:00
Svar #13

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Förresten, en annan populär metod på 1940-talet var visst ett helrör gin (gärna blandat med Pernod) intaget i ett verkligt hett bad ...
Ingela

2005-12-11, 07:17
Svar #14

Ulrika Eversdijk

Minns ett fall jag läst om, där en kvinna hade som yrke att utföra aborter, genom att pumpa upp varmvatten i kvinnorna. När hon skulle göra abort på sin egen dotter dog dottern.
Vet någon hu rdet gick med fostren om kvinnorna överlevde aborten? Föddes de döda i regel? Man tänker ju på de idag som blir gravida trots spiral och inte vågar fullfölja, för att spiralen kan ha skadat fostren.
 
Det var inte enbart otrohet eller att paren inte var gifta som ledde till abortförsök. I fallet jag nämner försvann dotterns fästman under arbete i Amerika. Hon fick en ny man och blev gravid, då fästmannen i Amerika gav livstecken o skulle komma hem. Hon var rädd att han inte ville ha henne som gravid med en annan mans barn.

2005-12-11, 11:44
Svar #15

carina

Hej
Jag har som sagt läst en del gamla tidningar och under 1880 talet var det många kvinnor som dog av förgiftning efter att ha tagit diverse medel, för att fördriva fostren.
De skrevs då ut i tidningen med namn och i vilken by de bodde.  
Har också läst om att flera personer greps på 40 talet för utförande av aborter.
Och då skrev man vilka dessa personersom utförde aborterna var med namn i tidningen.
De som hände på 40 talet måste ju en del nu levande minnas,och kunna återberätta.
MVH Carina

2005-12-12, 02:31
Svar #16

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Ja, att utföra illegala aborter var ett yrke in på 1950-talet. Hade man tur var det en läkare som extraknäckte, eller ibland en läkare som blivit av med sin legitimation, ofta just för att han utfört sådana här illegala aborter. Min mor berättade att alla visste namnen på dessa läkare; det var mest en fråga om man hade pengar att gå till dessa abortörer eller om man var tvungen att välja en lågprisvariant där man skulle ha rejält med tur om man kom ifrån det hela i någorlunda helt skick.
 
Ingela

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna