ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vem tog hand om moderlösa barn?  (läst 1539 gånger)

2005-12-09, 21:19
läst 1539 gånger

Ulrika Eversdijk

I min släkt dog en kvinna på 1840-talet ca, då flera barn ännu var under skolålder. I ett husförhör något år efter nämns fadern o barnen. Är det sannolikt att han bodde kvar i sitt o hustruns hem, eller att ett eller flera barn bodde hos släktingar?

2005-12-09, 21:39
Svar #1

Barbro Söderman (Bsm)

Står han tillsammans med barnen o hfl så bodde de väl ihop. Du kan ju se om någon annan verkar bo i hushållet. Jag har ett ex där mamman dog och hennes mor som var änka flyttade in i familjen.
I ett annat fall dog både pappa och mamma och barnen flyttades till släktingar, bla en moster.

2005-12-10, 07:45
Svar #2

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2040
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 18:07
    • Visa profil
Ulrika
Jag har en kvinna i min släkt som dog 1833 och efterlämnade en dotter med fadern okänd. I domboken kunde jag läsa att dottern lämnades till en familj som tog hand om henne.

2005-12-11, 04:35
Svar #3

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Barnen kan mycket väl stå hos föräldrarna utan att de för den skull verkligen bodde där. Har en bevarad självbiografi som behandlar tiden från ca 1825 till 1862; där står om författaren själv att han sedan 5-7 års ålder (lite beroende på hur man ser på det) inte bodde hos sin mor, som var änka, utan hos diverse bönder där han arbetade. I Hfl står han dock som boende hos sin mor fram till 15 års ålder (konfirmationen). När han själv gifter sig och får barn förmår inte hustrun ta hand om alla barnen (de kommer alldeles för tätt, och hustrun har dessutom lungsot) varför ett av barnen, en flicka, nästan från det hon är nyfödd bor hos sina morföräldrar i andra ändan av socknen. Ingen anteckning om detta i Hfl. Eftersom mannens födelsesocken inte är samma som den han sedermera bodde i som gift, så kan man nog anta generellt att man inte skall lita alltför mycket på vad prästen skrev om var barn bodde. Dock gjorde det säkert skillnad om barnet utackorderats, dvs socknen var ansvarig och betalade. Om det däremot var privat initiativ så skrevs förmodligen barnen oftast hos föräldrarna innan 15-årsåldern eftersom det var föräldrarna som var ansvariga.
 
Den vanligaste strategin för en änkeman för att ta hand om barnen var naturligtvis att gifta om sig; han måste dock vänta sex månader (1 år för en änka). Under tiden var det nog vanligt att en kvinnlig släkting hjälpte till - eller som sagt, att barnen tillfälligtvis bodde hos släktingar; ingetdera av detta antecknades förmodligen för kortare perioder. Inte helt ovanligt var att den blivande nya frun flyttade in hos sin tilltänkte man innan de sex månaderna gått; officiellt då som piga - men det var många barn med kort leveranstid efter sådana arrangemang.
 
Ingela

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna