ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vem tog hand om föräldralösa barn?  (läst 2816 gånger)

2003-08-30, 00:01
läst 2816 gånger

Towa Lidman

Hej !
Min morfar föddes 1907 i Arvidsjaur.
1908 avlider hans mamma i lungsot.
och 1916 avlider ven hans far, men i hjärndöd.
Morfar var yngst av barnen, den äldste var en dotter född 1888.
 
Däremellan kom en son 1889, döttrar 1891, -95, -97
sen söner 1897, 1900. Dotter 1902, samt morfar 1907
 
Hur går jag til väga för att ta reda på vad som hände med barnen då föräldrarna avled ? Åtminstone de två yngsta ?
 
Min mamma brukade säga att morfar gick runt som dräng. Men sanningshalten i detta vet jag inte...
 
Har Ni några förslag, tips & råd att ge mig ??
 
MVH Towa

2003-08-30, 01:18
Svar #1

Utloggad Patrik Lundström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 329
  • Senast inloggad: 2021-06-03, 17:50
    • Visa profil
    • www.patriklundstrom.com
Hej Towa!
 
1. Om syftet är att ta reda på vart syskonskaran tog vägen direkt efter det att föräldrarna dör bör du kolla upp församlingsboken för Arvidsjaur för den aktuella tidsperioden. Mikrokort kan beställas från SVAR:
 
http://www.nad.ra.se/
 
För tillfället tycks dock deras sökmotor vara nere, men sök där och kolla vilken mikrofichevolym som är mest intressant. I församlingsboken för den aktuella byn (som jag antar att du känner till namnet på?) bör det framgå vart alla barnen tar vägen (om de ex bortadopteras etc) efter det att din morfars föräldrar dött.
 
2. Om du istället är intresserad av att veta vart din morfars syskon tog vägen senare i livet - om de gifte sig, i sådana fall med vem och var, så är förmodligen möjligheterna stora att du kan få hjälp direkt här på forumet via de olika register som finns att tillgå. Är du intresserad av sådan hjälp är det bästa om du uppger det allt du vet om din morfars syskon - namn, födelseår och födelseförsamling (antagligen Arvidsjaur?).
 
Det var det jag kom på så här på fredagsnatten - lycka till!
 
Vänliga hälsningar,
 
Patrik

2004-02-27, 20:12
Svar #2

Bo Olsson

Jag har en liknande fråga fast från en tidigare period. Föräldrarna dog 1676 respektive 1677. Var kan man hitta uppgifter vart barnen tog vägen? Husförhörslängden börjar inte förrän 1731 för socknen de bodde i. Jag har kontaktat SVAR och Riksarkivet, men inte fått någon hjälp värd namnet. SVAR hänvisade till Riksarkivet och Riksarkivet tyckte att jag skulle leta i födelseboken!?
 
MVH
 
 
Bo Olsson

2004-02-29, 08:49
Svar #3

Inloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7203
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 03:08
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Towa! Prova att efterlysa de du vill ha tag på under rubriken Sveriges befolkning 1970. Har du tur så finns de med där. Då är det viktigt att ange alla namn och fullständigt födelsedatum och födelseförsamling. Lycka till!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2005-12-15, 17:29
Svar #4

Ulrika Eversdijk

Om en eller båda föräldrarna dog och barnen var små, hur ordnade man det i regel? Det lär ju ha förekomit att en änkeman tog enhushållerska som han sen gifte sig med. Hur vanligt vara att släktingar tog hand om barnen? Hur delade man en stor barnskara? Hur ofta lämnades barnen till barnhem? Berätta vad du vet!

2005-12-15, 18:13
Svar #5

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Faddrarna (dopvittnena, testes) ansvarade ytterst för barnen om dessa blev föräldralösa och deras försörjning inte ordnades på annat sätt.

2005-12-15, 19:55
Svar #6

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Om en av föräldrarna dog försökte den efterlevande maken alltid gifta om sig. En bonde kunde egentligen inte klara sig utan en duktig hustru. Om äldsta dottern var upp mot 15-års-åldern kunde det kanske fungera utan en ny matmor, men innan dess var flickan definitivt inte fullärd i allt en bondmora skulle kunna. Samma sak om mannen gick bort.
 
Naturligtvis var det bättre att gifta sig än att ha städslat folk - gifte man sig var det ingen risk att arbetskraften försvann efter ett år och hur bra en piga eller dräng än var så var de ju knappast lika intresserade av en gård som den som ägde den. Det är ju samma än idag: man är ju mer intresserad av sitt eget företag än om man bara är anställd.
 
Vad man ofta ser i böckerna är att om det gäller torpare eller ännu fattigare, sådana som levde nära den rena fattigdomsgränsen, så om endera föräldern gick bort och den andra inte lyckades gifta om sig, då gick det skrämmande ofta inte bra för barnen. De fick alltför tidigt gå ut och tjäna och det gick inte sällan illa; inte så att de inte klarade att arbeta, men de klarade inte att vara utan föräldrarna. Flickorna födde oäkta barn och pojkarna blev bråkstakar (vi känner väl igen det från idag).
 
Visst försökte släktingar i första hand att ta hand om barnen. Rent generellt var det populärare att ta hand om flickor än om pojkar. Flickorna var nämligen klart billigare i maten och man kunde tidigare få ut nästan fulla dagsverken av dem.
Hur en barnaskara delades var nog väldigt individuellt; vad som passade i olika familjer. Var det en familj med bara flickor var man nog intresserad av att ta en pojke. Var det en familj med många barn ville man nog gärna ha en flicka som fick bli barnpiga. Etc. Men det var nog ytterst sällan syskonskaran kunde få hålla ihop, man hade inte råd att ta mer än ett barn.
 
Jag har en anmoder född 1764 vars far olyckligtvis dog när hon bara var nio år. Hon var näst yngst i en stor syskonskara, så hon bollades runt bland sina äldre, gifta syskon som ett paket, ett år här, någon gång två år där och så vidare till nästa bland de äldre syskonen. Mamman däremot stannade permanent hos äldste sonen!! Det kan inte ha varit en rolig uppväxt för lilla Maria!
 
Barnhem fanns inte annat än i de större städerna förrän fram emot förra sekelskiftet. Däremot kunde barnen auktioneras ut eller hamna på socknen vilket betydde att de som andra fattighjon antingen gick på rote (ett visst antal dagar i varje gård, sedan flyttade man till nästa gård - överallt fick man arbeta efter förmåga, mot mat och logi, någon gång kunde man få lite kläder som sett sina bästa dagar) eller så var man på fattighuset. Fattighus - som ju vi i våra dagar tycker låter alldeles förfärligt, särskilt efter alla statarförfattare man tvingades läsa i skolan - byggdes faktiskt för att man skulle slippa den förnedrande rotevandringen.
 
Ingela

2005-12-16, 10:37
Svar #7

Utloggad Eva Svensson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 970
  • Senast inloggad: 2021-07-06, 20:18
    • Visa profil
Har  3 syskon som blev föräldralösa när de var 9,6 och 3 år.Vad jag kan se så blev de fosterbarn,en hos sin moster och en hos sin morbror.Den äldsta kom som fosterbarn till sin farmors syster. Detta var år 1829
 
Eva

2005-12-16, 18:47
Svar #8

Eva Leksell

Att faddrar skulle ha haft ansvar för att ta hand om fadderbarn som blivit föräldralösa påstås ofta här i Anbytarforum och även på annat håll. Men tillåt mig tvivla. Det framförs heller aldrig några belägg för detta. Jag tror helt enkelt det är en myt.

2005-12-16, 20:21
Svar #9

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Ja jag har heller aldrig sett att faddrar tar hand om några barn. Däremot tror jag att de på olika sätt försökte bistå barnet, t.ex. genom att rekommendera dem till en arbetsgivare, sådana saker.
 
Ingela

2005-12-16, 20:23
Svar #10

Ulrika Eversdijk

Faddrarnas uppgift var att ordna det för ett föräldralöst barn, men det betydde inte tvunget att barnet bodde hos dem.

2005-12-16, 21:08
Svar #11

Eva Leksell

Då måste jag komma med en motfråga: Hur kan man veta så noga vad som var faddrarnas uppgift i förhållande till barnet? (Förutom det rent allmänna kyrkliga önskemålet att barnet skulle få en kristlig fostran.) Det står ju inte i någon lag. Hur skulle faddrar kunna tvingas till något över huvud taget?

2005-12-17, 06:37
Svar #12

Ulrika Eversdijk

Eva; det var förvånande att det inte står i någon lag, men det var väl en så stark oskriven regel. Det var väl något man fick överväga om man var beredd att göra, om man sa ja till att vara fadder. Att faddrarna hade denna uppgift har jag hört berättas vara sant. Idag är ju faddrarnas uppgift att bistå föräldrarna med den kristna fostran och tänka lite extra på sitt fadderbarn.

2005-12-17, 10:11
Svar #13

Utloggad Monica Svedberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 724
  • Senast inloggad: 2022-02-10, 13:08
    • Visa profil
Somliga barn fick nog helt enkelt gå med tiggarpåsen. Har hittat namnlösa tiggarbarn i dödböcker.

2007-01-29, 02:07
Svar #14

Johanna Lindqvist

Hej!
 
Min mormor Olga Lindahl Lindqvist (född 1896-03-08 i Norra Vram) blir som liten utplacerad till en av hennes faddrar (tror jag) då hennes mamma, Mathilda Petersdotter född 1872 i Tåssjö dör precis i början av 1900-talet (vet tyvärr inte datumen, men troligtvis i Södra Wram N:o 2 Fäladen i Skåne. Hennes man hete Christian Lindahl Lindqvist född 1867-01-14 i Kågeröd)
 
 
Jag undrar därför om det finns någon anteckningar om vem som tog hand om barnen när Mathilda dog? Jag vet att det var en av Mathildas bröder som fick hand om Olga, men vem av dem? Han ska ha varit väldigt grym mot henne och därför är jag så angelägen att få veta!
 
Skulle vara kul om någon kunde hjälpa mig!
 
Mvh
 
Johanna Lindqvist

2007-01-29, 14:06
Svar #15

Utloggad Karin Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Senast inloggad: 2022-01-08, 22:49
    • Visa profil
Johanna, det här är inte mycke till hjälp, som jag hittat i Sveriges befolkning 1900, men där finns då hela familjen i Norra Vram. Det går ju att följa familjen efter 1900 i kyrkböckerna för att få svar.
Står Lindell istället för Lindahl, vilket namn är rätt? Detta är en andrahands uppgift så det gäller ju att colla upp vad som är rätt.
 
Post 1071576
 
Lindell Lindqvist, Kristian
Husägare Gruvarbetare 552
 
f. 1867 i Kågeröd (Malmöhus län, Skåne)
 
Gift man, far i familjen
 
Södra Wram N:o 2 Fäladen
Norra Vram (Malmöhus län, Skåne)
 
Födelseort i källan: Kågeröd Malmöhus län
 
Om hushållet:
Lindell Lindqvist, Kristian 1867 Far
Petersdotter, Mathilda 1872 Mor
(Barn), Nancy 1889 Barn
(Barn), Natalia Teresia 1894 Barn
(Barn), Olga Kornelia Walborg 1896 Barn
(Barn), Dagmar Anna Maria 1897 Barn
(Barn), Birger Waldemar 1899 Barn
 
Hoppas någon kan söka uppgifter efter 1900.
Mvh Karin A.

2007-01-29, 15:05
Svar #16

Johanna Lindqvist

Hej!
 
Jo, Lindahl ska det vara det är jag säker på så det är nog bara som någon har läst eller skivigt fel. Problemet är ju just det att Mathilda dör ca 1903 och jag inte kan hitta några källor. För det skulle vara intressant att få veta vad hon dog av samt just vem Olga kom till.
Men du ska ha tack ändå Karin!
 
Mvh
Johanna Lindqvist

2007-08-27, 15:12
Svar #17

Utloggad Staffan Benedictsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2023-04-30, 09:31
    • Visa profil
Hej!
Så här ett halvår efter kanske Du redan hittat ditt svar?
 
Men jag undrar lite om du kollat Mathildas bouppteckning? Jag hittade information om forsterfar i en bouppteckning i slutet av 1700-talet. Har dock bara sett det den gången, men det kan var värt att kolla upp. Annars borde det väl vara enklast att kolla husförhörslängd omkring Mathildas död, där kaske står vart hon flyttar. Eller möjligen SCB:s avskrift för brödernas hushåll (1910?).
 
Mvh Staffan

2009-01-22, 13:37
Svar #18

Utloggad Linda Göthberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 282
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 08:55
    • Visa profil
Jonas Olsson föds den 10 december 1812 i Ljungby Nr 8. När Jonas är två år dör hans mamma och när han är fyra år dör hans pappa.
Jag tappar bort Jonas mellan pappans död 1817 och Jonas flytt från Harby  1829(hittar honom inte i hfl för Ljungby Harby det året)till Förlösa.
Nu undrar jag vart han kan ha tagit vägen när han blev föräldralös? Var det troligast att han hamnade hos något av dopvittnena? Där fanns bla bonden Carl Olsson i Ljungby.
 
Här under kommer en redogörelse för vad som hände sedan.
Jonas flyttade från Harby i Ljungby 1829 till Förlösa.  
1841 vigs Jonas och Maria Petersdotter. Då är han dräng i Södra Hagby men står som tillträdande hemmansägare vilket han blir på Nr3 i Södra Hagby.
1843 föds Emma Mathilda deras första barn av två och 1847 föds min farmors farmor Johanna Sofia.
 
Någon gång mellan åren 1850 och 1860 så går Jonas från att ha varit ägare av en fjärdedel av Hagby Nr3 till att bli inhyses. Familjen ägde alltså ingen jord längre att bruka.
Han får också en förmyndare vilket innbär att han förmodligen fick en psykisk sjukdom som gjorde att han inte kunde bruka sin mark.

2009-01-23, 12:00
Svar #19

Utloggad Marianne Bengtsson Rosander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 750
  • Senast inloggad: 2009-12-08, 15:09
    • Visa profil
Linda. Vart han tog vägen är nog olika. I min forskning har jag träffat på liknande fall. Någon har släktingar tagit hand om , modern eller faderns syskon eller mor och farföräldrar om dom lever. Någon har hamnat på fattighuset för att sedan säljas på auktion till lägst bjudande, oftast en bonde som behövde piga eller dräng.Visst kan dopvittnena ha tagit hand om honom.
Din Jonas flyttade ju från Harby 1829. Du kan inte spåra honom baklänges? Eller det kanske du redan gjort
Jag skulle kolla föräldrarnas syskon , mor och farföräldrar först, sen gå på dopvittnen. Kolla också för säkerhets skull i socknens fattigstuga.
Lycka till

2009-01-23, 18:50
Svar #20

Utloggad Stefan Lundgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 308
  • Senast inloggad: 2023-07-14, 18:54
    • Visa profil
    • okandahandelser.blogspot.com
Kan Allmänna barnhuset vara ett alternativ för dig? Dom tog ju hand om barn från i princip hela landet har jag för mig.  
 
http://www.ssa.stockholm.se/sv/Anvand-arkiven/Sokvagar/Allmanna-barnhuset/
 
Stefan

2009-01-23, 20:34
Svar #21

Utloggad Linda Göthberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 282
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 08:55
    • Visa profil
Marianne. Jag hittar honom tyvärr inte i hfl i Harby 1829.  
Mvh Linda
 
Stefan
Han finns inte med där. Tack ändå.
Mvh Linda
 
(Meddelandet ändrat av Linda77 den 23 januari, 2009)

2010-11-08, 09:35
Svar #22

Utloggad Inger Lundvall

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 129
  • Senast inloggad: 2021-03-11, 09:43
    • Visa profil
Var finns uppgifter om föräldralösa barn? Min farmor står som föräldralös i folkräkning för 1900 i Västmanland. I inflyttningsboken 1897 stockholm stad finns mamman, var kan jag söka för att hitta vart min farmor tog vägen?
Tack på förhand
Inger

2010-11-08, 18:41
Svar #23

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21976
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:26
    • Visa profil
Eftersom du vet var din farmor befann sig 1900 är det ju enkelt att finna henne i församlingsboken där och följa henne vidare framåt.
Hälsar vänligen
Maud

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna