ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Krigsbarn från Finland  (läst 3516 gånger)

2004-10-03, 13:15
läst 3516 gånger

Sture Bjelkåker

På en gård jag forskar på fanns ett finskt krigsbarn under andra världskriget, förgäves har jag försökt hitta honom i församlingsboken för aktuell församling. Är det någon som vet om finska krigsbarn folkbokfördes på något särskilt sätt?
Tyvärr går det inte heller att hitta honom i Riksarkivets register över krigsbarn, eftersom jag inte känner till efternamnet.

2004-10-04, 13:15
Svar #1

Utloggad Maud Lindeberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 563
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 18:32
    • Visa profil
    • www.vardnas.net
Hej
 
Pröva att ta kontakt med Helmi Odelberg i Östersund som forskar om finska krigsbarn.
 
Mvh, Maud
mlind

2004-10-20, 20:56
Svar #2

Utloggad Tapani Rossi

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2021-01-10, 21:25
    • Visa profil
    • www.krigsbarn.com
Sture
Det är inte lätt att söka ngn på enbart förnamn.
På den gård som pojken fanns kan det ev finnas uppgift i mantalslängden, som rimligen bör finnas i kommunarkivet. Församlingsboken innehåller inte något om krigsbarn - vi fanns inte utan var bara tillfälliga gäster. I kommunarkivet kan finnas uppgifter i kristidsnämndens handlingar - ransoneringskort utfärdades lokalt - mat skulle vi ju ha. Om pojken gick i skolan, så kan du samtidigt i kommunarkivet söka i en Dagboks- och Examenskatalogen. Där finns i så fall namn och födelsedatum. EN chans kan ev också vara barnavårdsnämndens handlingar - för i en del kommuner gjorde man faktiskt utredningar om fosterhemmens lämplighet. Kan dock vara osäkert om barnets namn fanns inskrivet. Fr o m 1948 utgick barnbidrag även för fosterbarn, och ofta skulle barnavårdsnämnden fatta särskilt beslut om det.
Om du inte redan hittat grabben så skicka mig de uppgifter du har, så kan jag försöka genom de kontakter jag har. Under tiden kan du ju läsa om finska krigsbarn på min hemsida terve.rossi.se
Tapani Rossi

2009-06-04, 15:58
Svar #3

Utloggad Anne-Marie Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2023-02-16, 00:54
    • Visa profil
Tapani
 
Jag har precis fått reda på att min farfars syster Emma Christina (Emmy) Svensson f 1883 tog hand om ett krigsbarn från Finland under andra världskriget. Det ska ha varit en pojke och Emmy bodde i Vimmerby och arbetade som stadssjuksköterska (antar att det motsvarar dagens Distriktssköterska). Hon var mycket religiös och aktiv inom frikyrkan. Pojken kan ha kommit genom deras organisation. Emmy gifte sig aldrig och hade inga egna barn.
 
Jag skulle gärna vilja finna denna pojke/numera man och eventuellt ta kontakt. Vi har tyvärr inte lyckats hitta några foton efter Emmy. Detta är ett långskott men mottager gärna alla tips på hur jag ska gå till väga. Googlade efter Helmi Odelberg, nämnd ovan, men har inte lyckts hitta någon hemsida eller mailadress.
 
Tackar på förhand!
 
Anne-Marie

2009-06-05, 11:46
Svar #4

Utloggad Christer Kalin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 21:16
    • Visa profil
Pojken bör ha varit folkbokförd hos familjen ifråga. Därför skall han finnas i inflyttningslängd, församlingsbok och mantalslängd. Här gäller det att leta reda på Din farfars syster och se om pojken var bokförd i hennes hushåll. Om Du inte vet vilken adress hon bodde på, kan adresskalendrar och gamla telefonkataloger hjälpa till. En stadssjuksköterska kanske hade telefon på 1940-talet.  
 
Uppgifter om in-/utflyttning och födelseår/-ort skall normalt sett inte vara sekretessbelagda. Det är landsarkivet som har de handlingar du behöver. Om pojken var i skolåldern, så finns han ju också i skolans elevförteckningar i kommunarkivet.
Christer Kalin

2011-02-28, 23:51
Svar #5

Utloggad Tapani Rossi

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2021-01-10, 21:25
    • Visa profil
    • www.krigsbarn.com
Hej
Det har gått nästan två år sedan jag besökte den här sidan. Andra ting har prioriterats. Ni som frågat och inte fått svar må ursäkta mig. Själva släktforskningen har jag lämnat och arbetar bara med forskning krig finska krigsbarn. Har även skrivit en bok i ämnet.
Sökningar efter krigsbarn är relativt lätt numera. Men det händer knappast att man hittar några krigsbarn i kyrkoböckerna 1939-1947. Det skedde ingen inskrivning i inflyttningsländen, inte heller någon mantalsskrivning. Det förelåg inte heller skyldighet att anmäla krigsbarnen till Polisen eller kommunens barnavårdsnämnd. Den enda myndighet som möjligen gjorde en registrering var kristidsnämnden, eftersom ransoneringskort skulle lämnas ut. I en del kommuner gjordes några undersökningar av fosterfamiljers lämplighet och i barnavårdsmanna-anteckningar kan man ibland hitta anteckningar från besök hos fosterfamiljer som hade finska barn.  
Rent generellt påstår jag att det är inte förrän barnen börjar skolan som det finns en anteckning att barnen officiellt finns i kommunen. Skolornas Dagboks- och examanskatalogerna innehåller oftast rätta namn och födelsetid, och fosterfamiljs/-faders namn. Det fanns dock fosterhem som inte lät eller tillät barnen gå i skola. Rättsläget uppfattades om otydligt rörande ev skolplikt, men barn som nått skolåldern fick oftast börja skolan vanligtvis i rätt åldersklass.
Vår erfarenhet är att ganska raskt söka sig till kommunarkiven och begära fram Dagboks och examenskatalogerna och leta efter sina finska kamrater.  
Följande steg brukar vara förhållandevis enkla att klara av. I Finland finns ett par komplikationer. Såväl folkbokföringsuppgifter som telefon- och adressuppgifter är svåra att få tillgång till från Sverige.  
 
Namn och födelsedatum är de viktigaste uppgifterna för att gå vidare i sökningarna på Riksarkivet i Sverige eller Finland.
Hälsningar
Tapani Rossi, Höör

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna