ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fosterson  (läst 697 gånger)

2000-11-21, 13:39
läst 697 gånger

Utloggad Agneta Nilsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 597
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 12:55
    • Visa profil
Min anfader Johan Fredrik Jansson född 6/7 1829 i Edsvära sn, (Skaraborgs län). Moderns namn var Stina Greta Johansdotter. Han blev fosterson i en familj i Edsvära sn, mellan åren 1836-1842. Undrar nu hur jag går vidare för att få reda på när exakt detta hände och om fosterfamiljen var släkt med J F Jansson på något sätt.  
Mvh Agneta

2000-11-21, 22:43
Svar #1

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Du får göra en särskild liten släktforskning för fosterfamiljen och se om det går ihop någonstans.
 
Syskonbarn brukar ibland tas som fosterbarn ifall någon hade många barn och andra kanske inga alls. I synnerhet om man hade en fastighet som skulle ärvas. Då kunde man koppla ihop det med ett underhållskontrakt så att fosterföräldrarna fick ålderdomen tryggad.
 
Att då ta ett fosterbarn från rätt släktsida var viktigt så att fosterbarnet kunde visa sig ha bördsrätt till fastigheten. Annars kunde någon med börds eller annan rätt gå före vid ev arvsöverlåtelse eller vid försäljning av den fasta egendomen.

2003-01-30, 19:19
Svar #2

Stig-Göran Björkman

Hej Agneta.
 
Min farfarsfar hette Klas August Björkman och var utomäktenskaplig son till drängen Johan Fredrik Jansson och pigan (fästeqvinna) M Lotta Björkman i
Härlingtorp, Edsvära församling.
 
Klas August var född 1859-10-25.
 
Kan det vara samma Johan Fredrik Jansson?
 
Mvh
 
Stig-Göran

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna