ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fosterbarn, rätt släkt eller inte?  (läst 1728 gånger)

2009-03-23, 23:02
läst 1728 gånger

Utloggad Marie-Louise Engström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2024-02-29, 18:59
    • Visa profil
Min farfars far blev omhändertagen av en fosterfamilj vid 1 års ålder. Fosterfamiljen gav honom sitt efternamn. Det jag funderar över är vilken släkt ska räknas som den riktiga släkten.Efternamnet han fick har följt oss på min farfars sida hela tiden. Men ska man vara noga så borde väl det vara det namn som den biologiska mamman gav sin son vara släktnamnet.Det finns ju inga biologiska band mellan fosterfamiljens släkt och min farfars far.Hur gör man? Är det någon annan som har haft detta problem?Känslomässigt är ju detta min riktiga släkt,men biologiskt sett har jag kanske andra släktingar som jag inte känner till
MVH
Marie-Louise

2009-03-24, 00:01
Svar #1

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
För mig handlar släkt om biologiska band, även om de sociala kan vara nog så viktiga. Man kan inte basera släktskap på namn. Släkt och namn är faktiskt två helt olika saker som ibland kan sammanfalla men oftast inte. De flesta man är släkt med har annat namn än man själv och de flesta som har samma namn är inte släkt. Och folk har i alla tider bytt namn.

2009-03-24, 09:30
Svar #2

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Marie-Louise,
Jag tycker Du själv besvarar Din fråga bra. Det finns ju inga biologiska band mellan fosterfamiljens släkt och min farfars. Slutsatsen blir ju att de inte är - vad som är känt i alla fall - släkt i biologisk mening och därför inte kan sättas upp i ett biologisk antavla.
Om Du vill göra släktforskning på Din farfars fars sociala/psykologiska släkt är det ju inget som hindrar detta, så länge Du inte uppger den som biologisk.  
Det är nog många som delar denna situation med Dig att den biologiska antavlan här blir tom. Det är inte mycket att göra åt, så länge man inte finner de biologiska föräldrarna.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2009-03-24, 12:25
Svar #3

Utloggad Marie-Louise Engström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2024-02-29, 18:59
    • Visa profil
Hej igen!
Ja, det är klart att släktskapet baseras på biologiska band.  En annan person i min släkt har gjort en släktutredning och då gått på det namn farfars far fick av sina fosterföräldrar. Nu har vi blivit lite oense om detta eftersom jag vill göra om utredningen utifrån det nya namnet.Hon tycker att det släktnamn vi har idag är det rätta, oavsett om det är den biologiska släkten eller inte.Jag tycker givetvis att vi har den släkt vi har,men vill ändå klargöra att det inte är den biologiska släkten. Jag vet ju namn på biologisk moder och hennes föräldrar,så jag tänker nog forska i den släkten och försöka foga ihop det med den andra släkten på nåt bra sätt. Känns ju i alla fall spännande att få ny släkt!Det var skönt att få lite synpunkter på detta då det stärker mig i min övertygelse att jag gör rätt!
MVH
Marie-Louise

2009-03-24, 12:58
Svar #4

Utloggad Åke Wahlqvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1213
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:28
    • Visa profil
    • akewah.se
Min pappa adopterades bort redan innan han var född 1920. Hans adoptivföräldrar blev mina farföräldrar som jag hade mycket kontakt med och känner stor släktskap med.
När jag nu släktforskar är det ju den biologiska släkten som gäller och jag har också på köpet fått 4 nya (halv)kusiner.
 
Åke

2009-03-24, 20:04
Svar #5

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Marie-Louise!
Hälsa din släkting att släktforskning handlar om släkt. Vill hon forska om namn så föreslår jag att hon kallar det namnforskning.

2009-03-24, 22:20
Svar #6

Utloggad Annika Nygren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1634
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 23:53
    • Visa profil
    • anygren.se
Släktforskning handlar om blodsband, det är dem man är släkt med.  Samtidigt finns det inget förbud mot att forska i släkter man själv inte tillhör.  Är man intresserad av en viss släkt, t.ex. den som en släkting var fosterbarn hos, kan man mycket väl forska i den släkten. Det viktiga då är att man vet och tydligt dokumenterar att den egna släkten och foster-släkten inte är släkt med varandra.  
 
så ser jag på det
 
ANNIKA

2009-03-24, 22:32
Svar #7

Utloggad Marie-Louise Engström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2024-02-29, 18:59
    • Visa profil
Tack alla ni som svarat!
Nu känner jag mig stärkt i att jag gör rätt. Sån tur att man kan ventilera sådana frågor här och få vettiga svar.Vi får väl dela upp släkten,släktingen  och jag,jag tar blodslinjen och hon tar fosterbarnslinjen.
Marie-Louise

2009-03-25, 22:55
Svar #8

Utloggad Jimmy Dahlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 327
  • Senast inloggad: 2011-02-23, 23:17
    • Visa profil
    • www.dahlund.eu
Hej Marie-Louise
Släktforskning berör flera olika vetenskapliga fält, t ex biologi, sociologi och språkvetenskap. När man bygger upp sitt släktträd är det dock biologin som är avgörande men det finns alltid möjlighet att infoga olika kommentarer i släktforskningsprogrammen. När det gäller det egna efternamnet är det extra problematiskt. När min farfars farfars farfar fick namnet Dahlund fanns det ytterligare 63 personer i samma generation som skulle ha kunnat ge mig mitt efternamn men eftersom traditionen då liksom nu är att man ärver sin faders namn blev det Dahlund. Egentligen är det lite konstigt att det är på detta sätt, man borde ju vara mer säker på att det raka mödernet är ens släkt då det är kvinnorna som föder barnen och otrohet och våldtäkter har väl förekommit i alla tider. Jag skall avsluta mitt inlägg med ett exempel som berör såväl namn, släkt som sociala relationer. Mitt fullständiga namn är Jimmy Evert Dahlund där Evert kommer från min morfar Evert Lyrén. Lyrén kommer från den man morfars mor gifte sig med som inte var hans far. Morfars mor hette Nilsson efter sin far som i sin tur fick namnet efter sin mor som hette Fröjd som flicka. Namnet Nilsson kommer troligtvis från ett äktenskap men hon var änka sedan flera år då morfars morfar föddes. Verkar det snurrigt så finns allt prydligt uppställt på min hemsida http://www.dahlund.eu
 
Hälsningar Jimmy Dahlund

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna