ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fosterbarn på 1870-talet.. . Vad gällde då?  (läst 1775 gånger)

1999-08-30, 16:59
läst 1775 gånger

Anna Johnson

Min mmff Karl August Jansson (f. 1870 i Götlunda, T) var oäkta. Vid sex års ålder flyttar han från sin mor till en annan gård där han kallas fosterson. Vid ett senare tillfälle återförenas han med sin mor och bor med henne ett litet tag.  
 
Jag undrar nu hur sådana affärer organiserades. Var det vanligt att barn togs omhand av fosterföräldrar trots att deras riktiga mor var i livet (och hade arbete)? Kunde mor och fosterföräldrar göra upp själva, eller måste någon myndighet vara inblandad? Vem betalade (en sexårings arbete kan väl knappast ha uppvägt kostnaden för mat, husrum och kläder)? Kan det finnas några dokument som visar varför Karl August lämnades bort och hur det gick till?  
 
En intressant sak är att ägaren till gården där KA blir fosterbarn (ej fosterfadern) även var husbonde på den gård där mamman var piga när hon blev gravid. Kan förfarandet ha något att göra med vem som var far till KA?

1999-10-14, 19:06
Svar #1

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Ursäkta dröjsmålet med respons på din för mig mycket intressanta fråga.
 
Jag som Götlundabo blev intresserad av dina uppgifter och begav mig till släktforskningsrummet i Arboga bibliotek och fann till slut Karl August.
I fråga om pigors oäkta barn finns det nästan alltid en skröna om att det var husbonden på gården som var fadern, men att ingen vågade säga något.
I Karl Augusts fall vete allt fåglarna om inte det kan ligga något i det. Patronymikonet stämmer med gårdsägarens förnamn och fadern är inte antecknad som okänd utan det står fader ej uppgiven vilket tyder på att pastorn också begrep att tiga..., m.m.  
Kände barnafadern sitt ansvar kanske han löste problemet på diskretast möjliga vis. Han var ju trots allt gift.
 
Det visar sig att den gård där Karl August vistades som fosterbarn sannolikt är den som jag  bebor. Jag är inte släkt med vare sig den ägare eller den brukare du nämner, ett köp kom emellan, men min morfar brukade den sedan början av 1900-talet.
 
Jag har blivit intresserad av Karl-August och vill gärna veta litet mer om honom och hans vidare levnad.
Det visade sig också att han värvade sig till det regemente där jag själv tjänstgjorde i tio år kring 50-60-talen.
 
Slumpen har tydligen inga regler.
 
Du har väl redan sett att det förekommer en annan diskussion på Ordet är fritt där de regler som gällde fosterbarns placering behandlas.  
Dvs under den tid som vi berör fanns det tydligen inga regler utan man tog den lösning som stod tillbuds.
 
Du kan nå mig på denna diskussion, eller om du hellre vill utnyttja min e-postadress.
 
Mvh
Rolf L

2001-03-07, 16:54
Svar #2

annie fjärem

Fostermor eller moder.
 
Jag har stött på en pojke som f.1852 och lämnas till Allmäna Barnhuset HF okända moder 30 år står det bara. 4 år senare finns han som fosterson hos en kvinna vars ålder skulle ha varit vid pojkens födelse 30 år. kvinnan bodde då i samma församling som pojken föddes. Och i mantalslängden finns han som enda barnet på adressen och kvinnan är ensam och ogift, men i andra källor skulle kvinnan även ha en flicka och en pojke men dom är som bortblåsta. flickan skulle hon fått vid 17 års åldern och pojken vid 26 års åldern.
Kan denna kvinna ha lämnat sitt barn för att ta tillbaka det, vid bättre ekonomiskt tillfälle men som fosterbarn då hon får ersättning?  
Man trevar efter alla trådar till oäkta barn.
MVH Annie

2008-04-24, 17:56
Svar #3

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Min morfars morföräldrar hade ett fosterbarn på 1870-talet, Anna Sofia, som dessutom var född i Tyskland 1870.
 
Jag letar nu förtvivlat i kommunens arkiv för att hitta något om fosterhemsplaceringen, men vet inte riktigt var jag ska leta. Fattigvårdsnämndens protokoll verkar inte visa någonting. Hon finns inte heller i någon inflyttningslängd.
 
Hon antecknas inte hos familjen i kyrkböckerna förrän 1891, då hon är 21 år. Detta trots att hon enligt examenskatalogen för folkskolan hon bor hos dem i alla fall från 1882. Hon flyttar fråm Kalmar 1890 till en tjänst som piga, men återvänder 1891 till Kalmar igen och först då blir hon skriven  hos familjen.
 
Jag har sett någonstans, tror jag, att barn som är utackorderade skrivs hos sina riktiga föräldrar. Det skulle vara intressant att veta om det är korrekt.

2008-04-25, 17:55
Svar #4

Utloggad Anders Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2017-02-01, 22:45
    • Visa profil
Hej,
 
Jag har ett liknande problem. Min mormors morfars morfar hette Anders Hultman  och föddes 1783 i Gettinge, Vetlanda. Han står som boende hos föräldrarna till han är knappt 20 år gammal. Problemet är att det i ett brev (skrivet av hans barnbarn i början(?) av 1900-talet) står föjande:
 
Inspektor Anders Hultman fostersån hos Krigsrådet Mark fån v. Vürtenberg å Läggevi Fliseryd
 
Anders Hultman går mycket riktigt att finna som inspektor vid Läggevi krutbruk och dessförinnan som rättare på Ekhults säteri, båda ägda av familjen Marcks von Würtemberg. Men jag har inte kunnat belägga att han var fosterson. Om man antar att han ändå var fosterson, varför skulle en bondson bli fosterson hos en adelsman? Kan begreppet fosterson ha ändrat innebörd under åren? Kan det exempelvis ha handlat om att de bekostade hans utbildning?
 
En annan tanke, är att Anders Hultmans hustrus två första (oäkta) barn, möjligen var barn till någon Marcks von Würtemberg och att de var fosterbarn hos Anders Hultman. Men detta är givetvis bara spekulationer.
 
Mvh
Anders

2010-03-29, 00:24
Svar #5

Utloggad Susanne Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 415
  • Senast inloggad: 2023-11-11, 18:55
    • Visa profil
Min farmors mor föddes 1879 i Hedvig Eleonora församling med okända föräldrar, år 1880 dyker hon upp som fosterdotter.
 
Kan det finnas något papper på att hon blev fosterdotter?
Det är väl i så fall Stockholms stadsarkiv jag ska kontakta?
 
Med vänlig hälsning,
Susanne

2010-03-29, 10:25
Svar #6

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Hon kan ha blivit fosterbarn privat, dvs utan barnhusets förmedling. Men du kan kolla i barhusets register på www.ssa.stockholm.se

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna