ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fosterbarn i Stockholm 1920-tal  (läst 1148 gånger)

2007-05-09, 11:08
läst 1148 gånger

Jon Olsson

Körde fast med denna ana. Det handlar om min farmor som föddes 1927 i Stockholm. Det jag fått reda på är farmors mors namn och födelsedata ur födelseboken från 1927. Farmors mor (född 1891) återfinns inte i församlingen för sin egen födelse, ej heller i de omgivande, så vitt jag kunnat se. Farmors mor är noterad som ogift, vilket kan bero på att farmors far enligt vad jag fått höra led av någon sjukdom. Var det så att kyrkan inte tillät giftermål med vad som ansågs vara psykiskt sjuka eller epileptiker under denna tid? I vart fall fanns det sju syskon i familjen. Farmor och åtminstone en broder lämnades bort som fosterbarn när farmor var tre månader gammal. Jag har namn och ort när det gäller fosterföräldrarna.
 
Som sagt, jag vet inte hur jag kan komma vidare, handlingar som är så unga verkar svåråtkomliga. Jag undrar förstås hur jag kan finna min farmors fars namn och födelsedata samt hur får jag reda på var farmors mor är född.
 
Jätteglad om någon har tips angående detta.

2007-05-09, 15:30
Svar #1

kent

Hej !
Jag hade ungfär samma problem när det gällde min mormor, jag gjorde så här att jag tog kontakt med socialen i Stockholm, genom stadsarkivet, det kom tillbaka till mig med ungfär 3-5 cm hög papper om min mormor,det var mycket givande och intressanta uppgifter från c:a 1913.Så mitt råd är att ta kontakt med Stadsarkivet i Stockholm.
Kent

2007-05-09, 21:27
Svar #2

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Jon
 
Det fanns sk äktenskapshinder i lagen (alltså inte bara kyrkan), de fanns kvar åtminstone på 60-talet, ev till början av 70-talet. Epilepsi var ett av dem, fullständigt felaktigt dessutom.
 
Kent gav dig ett bra råd, de sociala arkiven för din farmors föräldrar med arkiv från den barnavårdsman som barnet fick då det var fött utom äktenskap finns på stadsarkivet.

2007-05-10, 13:40
Svar #3

Utloggad Lisa Qviberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 151
  • Senast inloggad: 2019-10-12, 15:20
    • Visa profil
Jag kan också rekommendera de sociala arkiven på Sthlms stadsarkiv. I mitt sökande efter min farfars far som enl. farfars födelsenotis från 1912 var okänd, så vände jag mig till SSA. Där kunde de plocka fram en akt på ca 4 cm som handlar om min farfar, hans mor och hans syskon. Och bland alla handlingar så hittade jag även min farfars far namngiven.

2007-05-10, 17:56
Svar #4

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Jon,
 
Handlingar innan 1937 lämnas ut utan sekretessprövning. Så fram tills Din farmor är 9-10 år skall inte vara något problem.
 
Ingela

2007-05-10, 21:36
Svar #5

Utloggad Marita Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 430
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:08
    • Visa profil
Hej Jon!
 
På min sida om  äldre svenska lagar har jag skrivit om sjukdom som äktenskapshinder. Titta under rubriken sjukdomar och lyten.
 
Mvh Marita
Jag har ett register till Viste härads domböcker och kan söka personer åt dig. Registret täcker hittills nästan hälften av åren mellan 1680-1736.
Socknar i Viste härad under den tid var Bäreberg, Främmestad, Malma, Sparlösa, Bjärby, Flakeberg, Hyringa, Längnum, Tengene, Trökörna och en del av Levene

2007-05-30, 18:04
Svar #6

Jon Olsson

Tack för alla råd. Jag fick först en lunta från Stockholms stadsarkiv ur födelseboken med uppgift om föräldrarna. Sedan en tjock bunt med handlingar från barnavårdsnämndens arkiv, det handlade om barnavårdsmannens anteckningar.  
 
Utöver detta erbjuder stadsarkivet handlingar ur socialregistret innefattande fattigvård och barnavård. Det kan behövas en sekretessprövning för handlingar efter 1937 skriver stadsarkivet. Snabb och effektiv hjälp och till en ganska rimlig summa.
 
Jon Olsson

2007-05-30, 19:37
Svar #7

kent

Hej Jon !!!
Det var roligt att du fick samma respons som jag fick. Lycka till med organisering sen med allt material.
Kent

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna