ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fosterbarn 1916 (Örgryte-Matteus-Kville!?)  (läst 1064 gånger)

2013-09-06, 13:32
läst 1064 gånger

Utloggad Elin Göransson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2016-03-11, 17:56
    • Visa profil
Hej,
 
Jag behöver lite hjälp i mitt detektivarbete för att hitta min Gammelmorfars föräldrar, eller iallafall hans moder. Jag är lost..  
 
Min G-morfar föddes 1915-07-11 i Örgryte (O) och hans föräldrar skrevs som Okända, fast moderns födelsedatum noterades som 1892-05-24.
Min G-morfar skrevs samma dag över till Matteus i Stockholm (dit kan de väl inte skickat honom, dessutom ska han blivit döpt i Örgryte dagen efter födelsen!? ) och hamnade sedan, 1916, hos fosterföräldrar i Kville (O). I inflyttningsboken står det att han kom från Mattues, men det verkar ju korkat. I Kville församlingsbok står det: 'Barnhusbarn (med nummer 127 ovanför så vet ej om det hör till)', 'Föräldrar okända', 'Moder f. 92'.
 
Från vad jag förstår är detta den svåraste tiden i Sveriges historia att hitta moderns namn. Men jag vet att G-morfar hittade det, och hälsade på henne; hon hade då ny familj och han släpptes inte in genom dörren utav blev ivägschasad .  Hans fosterfar bestämde sig då för att 'adoptera' honom (jag vet inte hur formellt det blev) så att G-morfar fick ärva honom. De ska också ha gått in på Pastorsexpeditionen (mormor tror att det var Lidköping, möjligtsvis Linköping) för att få det noterat att han var hennes son och han skulle bli notifierad när hon dog (det blev han aldrig).
 
Mormor och hennes syskon vill gärna veta vem hon var (det vill jag med), men vart ska jag vända mig?
   Jag har varit på Landsarkivet i Göteborg och tittat på Örgryte HIII och där fanns ingen mer information - kan G-morfar ha fått med sig ett sådant förslutet kuvert?  
   Och i Matteus kan jag inte heller hitta något, jag har ju inte hans efternamn och inflyttningslistorna står i alfabetiskordning.  
   Jag har också tittat i Dödboken på alla som var födda 18920524, det finns 104st, en står ut eftersom hon dog i Lidköping och henne har jag spårat - hon var i Oscar Fredriks i Göteborg kort efter min G-morfar föddes, så inte omöjligt men inte heller säkert på någotvis.
 
Vad kan jag vända mig? Var kan jag leta någonstans? Snälla hjälp

2013-09-06, 15:12
Svar #1

Utloggad Margareta Danielsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1568
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:13
    • Visa profil
Hej Elin
 
Det kan tänkas, att han står på sitt förnamns begynnelsebokstav i flyttlängderna.
 
Allmänna Barnhuset låg vid den tiden vid Norrtullsgatan i Matteus. Nr 127 var hans inskrivningsnummer där. Du kan kontakta Stockholms stadsarkivoch beställa kopior av handlingarna, mot en avgift. Deras register på nätet går tyvärr bara t.o.m. 1912.    
 
mvh Margareta

2013-09-06, 15:48
Svar #2

Utloggad Elin Göransson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2016-03-11, 17:56
    • Visa profil
Tack så mycket Margareta! Jag ska kontakta dem medetsamma!

2013-09-06, 15:58
Svar #3

Utloggad Elin Göransson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2016-03-11, 17:56
    • Visa profil
Är det någon som vet om det finns mer inforamtion på till exempel förmynderskapsprotokoll. Eller personakten från Brastad dit han flyttade 1918 och stannde tills hans död?
Jag vet bara inte hur G-morfar fick reda på vem hans moder var.

2013-09-06, 18:28
Svar #4

Utloggad Margareta Danielsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1568
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:13
    • Visa profil
Personakter började upprättas år 1947 och ska finnas i den församlings arkiv där personen avled. Det förvaras hos landsarkivet i Göteborg om han bodde kvar i Bohuslän. I de personakter jag har beställ för personer som var födda i början av århundradet, står inte föräldrarna med. Det gör det nog bara på dem som var minderåriga 1947.
 
Allmänna barnhuset var ansvarigt för honom till ca 14-15 års ålder och skulle regelbunder kontrollera att han vårdades väl. Om fosterföräldrarna adopterade honom dessförinnan, bör det framgå av barnhusakten. I så fall och om modern var känd, skulle hon ge sitt medgivande till adoptionen, som sen fastställdes i domstol. Har du tur, så kan moderns namn stå i barnhushandlingarna.

2013-09-08, 12:29
Svar #5

Utloggad Elin Göransson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2016-03-11, 17:56
    • Visa profil
Hej!  
Han stod visst under sitt första namn, och han var på Allmänna Barnhuset i Matteus (AB) i nästan ett år innan utplacering i Kville.
Tack så väldigt mycket för all hjälp Margareta!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna