ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nöddöpt  (läst 2386 gånger)

2005-12-10, 19:17
läst 2386 gånger

Birgitta Ohlsson

När ett barn nöddöptes hemma och överlevde blev ju dopet senare konfirmerat i kyrkan. Min fråga är: De faddrar som fanns med i kyrkan vid  denna konfirmering hade de något släktskapsförhållande till barnet eller kunde det vara vem som helst liknande de faddrar som fanns med vid ett vanligt dop? Detta gäller ett dop 1741.
 
Mvh
 
Birgitta

2005-12-11, 16:41
Svar #1

Utloggad Irma Ridbäck

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 547
  • Senast inloggad: 2016-01-03, 12:11
    • Visa profil
    • www.ir-text.se
Nöddop var vanligt i Norrlands glesbygd, i vissa fall in på 1940-talet. Den som nöddöpte var en betrodd person i byn.  
I t.ex. Överkalix födelse- och dopbok ca 1845-1850 förekommer 'nöddöpt af NN och närvarande  + namn /ofta en piga eller en granne/', och därtill anges dopvittnen (faddrar), vilket jag tolkar som att vid konfirmationen av dopet, som kunde ske ett par månader efter nöddopet, kunde faddrar utses; en annan variant är att där anges enbart 'nöddöpt af NN'' och samtidigt räknas faddrarna upp. Konfirmering eller bekräftelse av dopet skedde oftast i samband med att prästen höll husförhör eller hade annat ärende till en by.  
Om det var flera mil (många mil) till kyrkan, så var det inte läge att ta med barnet. Skolsal, hemmet eller storstugan hos en bonde var ett lika bra rum, när prästen kom till byn.  
Enligt 1686 års kyrkolag var uppgift om närvarande vid nöddopet viktig. Lagen nämner faddrar vid dop men inte vid konfirmering av dop. I den kyrkohandbok, som gällde vid tillfället för nöddopet, kan man läsa mera.

2005-12-11, 18:04
Svar #2

Birgitta Ohlsson

Så här står det i notisen av det jag kan tyda:
 
Den 7 januari föddes Sven Svensson och hustru Majas dotter Annicka i Söregärde döptes hemma med nöddop, den 9 på följande ? Confirmerades i Kyrkan den 15 februari.
Faddrar woro: Inspector Jaen Wahlsten i Söregärde, Studious Theologie herr Peter Wahlsten ibidem, Jungfru Christina Wahlsten och hustru Karin Persdotter i ?
 
Med tanke på att det var tre personer med namnet Wahlsten som faddrar undrar jag om man kan anta att dessa var släkt till barnet?
 
Mvh
 
Birgitta

2006-09-26, 17:42
Svar #3

Utloggad Kurt Granholm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2022-03-17, 18:47
    • Visa profil
Vad innebär det när det står nöddöpt i födelseböcker? Läser jag fel?

2006-09-26, 18:37
Svar #4

Peter Karlsson (Peterk)

Jag 'fusksvarar' lite med två länkar..  
 
Här och här finns en del om ämnet..

2006-09-26, 20:32
Svar #5

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Du läser säkert rätt, Kurre. Nöddop förrättades t. ex. om barnet var så svagt att man befarade att det inte skulle överleva. Jag hittade en anteckning om nöddop första eller möjligen andra dagen jag släktforskade. Min farfars äldste halvbror nöddöptes. Han dog vid 46 års ålder i en hjärtsjukdom (minns inte vilken - får leta på Söderskivan), jag har funderat på om det kunde vara en medfödd sjukdom och att föräldrarna kanske var oroliga att han skulle dö odöpt.
 
Om jag inte har alldeles fel för mig blev min bror (född 1939, död 1987) nöddöpt. Han hade också en hjärtsjukdom och var mycket svag som spädbarn.
 
Ingegerd

2006-09-26, 21:49
Svar #6

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Kurre, jag har just tittat i det utdrag ur kyrkohandboken som finns i psalmboken. Både i den handbok som började gälla i början av 40-talet och i den som antogs i mittan av 80-talet finns rekommenderad ordning för nöddop. I den senare kallas det dock 'Dop i krissituation'. Den allra senaste handboken, antagen efter relationsförändringen mellan kyrkan och staten, kan jag inte hitta just nu. Men säkert finns rekommendationerna kvar där.
 
Skälet för nöddop, som får förrättas av lekman som är döpt, är just att barnets tillstånd är så kritiskt att man inte vågar invänta en präst.
 
Mvh
Ingegerd

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna