ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Icke döpt- vanligt förekommande?  (läst 2211 gånger)

2003-01-23, 22:27
läst 2211 gånger

Utloggad Linda Widenström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 118
  • Senast inloggad: 2010-02-05, 22:37
    • Visa profil
Jag har i min forskning stött på en familj där föräldrarna, men inget av deras tre barn, är döpta. Detta gäller folk boende på norrländska landsbygden under 1890-talet. Familjen verkar ha flyttat mycket. Min fråga är om detta är vanligt förekommande? Jag har alltid trott att det var väldigt noga med att döpa barnen förr i tiden??
 
/Linda

2003-01-23, 22:51
Svar #1

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:35
    • Visa profil
Har du tänkt på möjligheten att föräldrarna kan ha varit baptister? Dessa låter ju som bekant inte döpa barn. I Sverige fanns ett flertal baptistförsamlingar i mitten och slutet av 1800-talet.

2003-01-24, 10:11
Svar #2

Utloggad Lena-Maria Jansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 127
  • Senast inloggad: 2008-06-17, 11:27
    • Visa profil
Jag har en hel familj som jag stött, på bosatt på samma ort hela tiden, där inga av barnen är döpta, men där folk på orten kände till att de var frikyrkliga. Därmed döpta i frikyrkan, men där prästen mycket noggrant i varje kyrklängd skrivit odöpta på alla barnen.
Lena-Maria

2003-01-24, 12:12
Svar #3

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Det är riktigt att man i kyrkböckerna, t.ex. i husförhörslängderna nogsamt antecknade att barnen inte blev döpta enligt vedertagen praxis. Detta gäller alla barnen som inte får ett konventionellt dop, och prästerna är extra noga med att markera vilka som avviker.
I norra Dalarna gäller dessa anteckningar alla sorters frikyrkor, för det fanns inte bara baptister, även om de var vanligast. Mormonerna var också ganska starka, för att nämna ett exempel.
I vissa fall går prästerna så långt att de inte ens för in de familjer som är frikyrkliga. De betraktas helt enkelt som icke existerande.

2003-01-24, 15:20
Svar #4

Utloggad Sonia Biörkeroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 15:42
    • Visa profil
Jag har dykt på barn som fötts i slutet av 1800-talet, tillhörande frikyrklig familj, där prästen helt sonika ej angett något namn i födelse/dop-boken. I ett fall, där det var det tredje barnet som föddes (om jag minns rätt), så tvångsdöptes barnet i svenska kyrkan med hjälp av kronolänsman (var i alla fall någon med titeln krono..).
Så nog kunde det vara tufft att vara frikyrklig. Och har även läst om att vissa minoritetsgrupper till o med emigrerade till Amerika för att få leva enligt sin övertygelse, utan att känna sig förföljda, utfrysta eller vad de kan ha upplevt.

2003-01-24, 18:46
Svar #5

Per Eriksson

Sonia,
ditt påstående om att vissa flydde till Amerika stämmer väl överens med Wilhelm Mobergs roman Utvandrarna. Det var väl, om jag minns rätt, ett av skälen för en del av dem som ger sig iväg på den långa resan.

2003-01-26, 20:46
Svar #6

Utloggad Linda Widenström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 118
  • Senast inloggad: 2010-02-05, 22:37
    • Visa profil
Tack för era svar! Jo, jag har funderat på baptisterna eller liknande, men det stämmer inte med vad jag vet om dessa personer som vuxna. Å andra sidan behöver man ju inte dela sina föräldrars övertygelse. Jag trodde dock att svenska kyrkan var ganska sträng med sådana saker som dop (jag har också läst Utvandrarna...). Undrar om det finns något sätt att ta reda på om de var frikyrkliga? Var frikyrkan var stark i Norrland under denna tid? Ett av barnen i familjen var i vart fall senare gift (och därefter tom frånskild!) i svenska kyrkan, måste man inte vara döpt för att få gifta sig?  
 
Tänk så spännande det kan bli att släktforska!
 
/Linda

2003-01-26, 22:41
Svar #7

Donald Freij

Hej Linda!
Det ämne som du skriver om är en mycket het potatis innom svensk kyrklighet. Svenska kyrkan påstår att alla barn ska döpas. Svensk frikyrklighet har ännu inte hittat var i biblen det står att barn ska döpas. Frikyrkan menar att barnet av egen fri vilja ska bestämma om sitt dop och tillhörighet till någon kyrka. Man kan således säga att det är frågan om barndopet som skapade frikyrkan i Sverige.
Vad beträffar Norrland så är laestadianism stark där och växte sig stark på 1800-talet. Mest i östra delen.
Mvh
Donald

2003-01-27, 20:06
Svar #8

Utloggad Arne Berg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2023-01-24, 19:26
    • Visa profil
Jag tror att det var ca. 1860 som det inte var tvång längre att döpa barn. Baptisterna döper sig genom nedsänknig i vatten vid vuxen ålder. I Sv. kyrkan döper man genom vattaösning som barn. I och med dopet blir man upptagen som medlem i kyrkan.
Det är en stor skillnad i synsätten på dop. Och en källa till många o långa teologiska diskusioner.  
Arne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna