ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dopvittnen alltid närvarande?  (läst 2378 gånger)

2002-12-22, 19:28
läst 2378 gånger

Utloggad Margareta Bergqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2023-07-17, 11:54
    • Visa profil
Vet någon om de personer som anges vara dopvittnen alltid var närvarande? Jag har i ett fall råkat på att långväga släktingar företräddes av någon person på orten och det har då klart framgått av födelsenotisen. Nu har jag ett annat fall där det är tveksamt om dopvittnena verkligen var tillstädes p gr a avstånd men det finns ingen notering som säger att de inte fanns på plats. Mycket tacksam för tips på litteratur, har sökt i alla vanliga handböcker.

2002-12-22, 23:05
Svar #1

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Dopvittnen borde vara närvarande vid dopet.
Däremot var nog faddrar ibland inte närvarande.
Tidvis verkar kyrkböckerna inte skilja på faddrar och dopvittnen. Faddrarna blev ju reservföräldrar om de biologiska föräldrarna dog.

2002-12-23, 10:47
Svar #2

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Dopvittnena måste vara närvarande. Fanns inga lämpliga att tillgå, brukade ofta klockaren/klockarhustrun eller prostfrun vara vittne. Den först nämnda kvinnan torde vara den som bar barnet till dess dop, vilket tydligt anges i vissa socknar.

2002-12-23, 12:15
Svar #3

Gunnar Ståhl (Gunnars)

Att en frånvarande fadder kunde företrädas av någon annan har jag noterat i dopnotiser som rör barn i familjer med adlig anknytning, med exempel i Västergötland och i Skåne. Vid behov kan jag plocka fram källhänvisning. - En högreståndsperson anges som fadder, men företräds av en närstående eller av någon anställd på säteriet/herrgården.
En handbok att läsa i är Gösta Lexts Studier i svensk kyrkobokföring 1600-1946. På sid 59 och framåt berörs kravet på anteckning om dopvittnen och om faddrar före kyrkolagen 1686. I kyrkolagen 1686 talas om anteckning av faddrar (... faddrarnas namn, om det ske kan för alla händelsers skull; ...).

2003-01-01, 21:53
Svar #4

Utloggad Margareta Bergqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2023-07-17, 11:54
    • Visa profil
Tack för alla synpunkter på min fundering om faddrars/dopvittnens närvaro!
 
 Naturligtvis borde jag tänkt på Lext men man blir ju inte helt säker ens med hans stöd. Olika föreskrifter för olika stift vad jag kan förstå så vad säger då Sveriges kyrkolag af år 1686, utgiven 1864 av A.J. Rydén?  
 
Cap.3. Om Döpelsen. ?5. Efter thet är en gammal, god och Christelig sed, at vid döpelsen brukas någre personer, them man kalla faddrar, som äro vittnen til barnens dop, så skal then ock hädanefter som här til behållen varda;...
 
 Jag tolkar lagen så att den i likhet med vanliga metodböcker i släktforskning inte gör skillnad på faddrar och dopvittnen men som alltid kanske man tillämpade det olika i olika delar av landet. Jag kommer i fortsättningen att utgå från att om ingen särskild notering finns så är personerna ifråga närvarande vid dopet.

2003-01-02, 19:23
Svar #5

Utloggad Gunnar Carlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 393
  • Senast inloggad: 2009-03-19, 11:23
    • Visa profil
Se också mitt inlägg  13 nov 2001 i diskussionen  
Språk, ord och namn: Latin: Latin>Svenska som  
handlar om dop där barnafadern var det enda  
dopvittnet

2003-01-02, 20:39
Svar #6

Utloggad Inge Ledje

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 820
  • Senast inloggad: 2017-09-23, 22:39
    • Visa profil
Då och då stöter man på att prästen anger närvarande - resp. icke närvarande faddrar. Minns ett exempel från Öland (jag tror Runsten) där Abraham Fornander antingen döper eller döps. Det är ungefär en halv sida av vardera. I stort sett alla högreståndspersoner i omgivningen.
Mvh
Inge

2003-01-03, 17:20
Svar #7

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Ett exempel från Skeda sn kan möjligen vara ett exempel på det som Inge Lejde omtalar ovan:
 
1743: d. 22 Martii föddes i Lilla Prästegården kl: 4 eftter middagen Christina Catharina och döptes hemma d.21 [??] [E]iusdem kl: 3 eftter middagen. Föräldrarna Comminist: Anders Biörling och hustr Ulrica Bohlia.  
Witnen Frånwarande kallade  
Kÿrkoherden Hr Haqvinus Biörling uti Ringarum. häradzskrifwaren Bengt Bergius i Emta och Tjärstad Sockn. Qvartermästarn Samuel Schoug i Bÿrum. Gästgifwarn Hr Ands Ehrnberg i Kumla. Jnsp: Håkan Fallberg i Gälringe. Kÿrkjoh: hustru i Ringarum, Martha Rinman, kallad at bära barnet. hustru Catharina Rinman i Örtompta. Mad: Beata Marg: Bohlia i Emta. Fru Anna Cath: Rising i Skeda. Hustr. Elisabeth Schierp i Bÿrum. Mad: Ehrnberg i Kumla.  
[...] ställe (= I dess ställe?) närwarande Witnen.  
Domkÿrko Sÿslomannen i Linkiöping Hr Canutus Wahlberg. Gästgifwarn Hr Daniel Lindenhagen i Målbäck. Organisten och Klåckaren Carl Kinnberg i Torebergja. Anders Jönsson i Orlunda. Mad: Charlotta Jerner på Skiedaberg baret. Hustr Brita i Haddorp. Hustr Anna Nilsdotter i Sÿrarp. Hustr Elin Andersdotter i Orlunda.  
 
Detta är inte min avskrift, men jag tackar den som gjort den.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2005-08-25, 20:46
Svar #8

Henric Johansson

Hej !
 
Har en underlig anteckning angående min farfars
dopvittne: hustru Jenny Ulin från no74
 
Detta är dock en blott 5årig dotter till den man  
som övervakade farfars mor då de bodde i  
fattigstugan. Farfar står antecknad som oäkta.
Ur Ulricehamns dopbok 1897 1 mars.
 
Kan modern lämnat en ledtråd till fadern?
Hur har hon fått med namnet?
 
//Henric

2005-08-26, 12:33
Svar #9

Utloggad Ann Helen Lindroos

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Min morfar döptes i Karelen 1889, han hade inte mindre än sex faddrar! (Kyrkböckerna finns som genom ett underverk kvar, och microfiche finns från S:t Mikkeli). Men två av dem var inte närvarande, det vet jag genom släktingar som nu är avlidna. Kanske är det därför han hade sex faddrar, fyra närvarande och två som inte kunde lämna Gävle där de vara bosatta.

2005-08-26, 20:35
Svar #10

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Henric.
 
Ännu märkligare, än att en femåring var fadder, är att hon skulle varit hustru. Det måste vara något fel!
 
Faddrarna skrevs in av prästen och dikterades inte av föräldrarna till barnet. Det förekom att faddrar inte var personligen närvarande, men det brukar i så fall vara särskilt påpekat i födelseboken.
 
Per Thorsell.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna