ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dopvittnen  (läst 1262 gånger)

2003-03-15, 18:21
läst 1262 gånger

Utloggad Monica Svedberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 724
  • Senast inloggad: 2022-02-10, 13:08
    • Visa profil
Hur gammal måste en person vara för att få bli dopvittne förr i tiden?

2003-03-16, 00:08
Svar #1

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1647
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
En del dopvittnen var inte mer än femton år.

2003-03-16, 08:20
Svar #2

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Dopvittnena skulle ha undervisats i christendom och ska därför ha konfirmerat sig. Vanlig konfirmationsålder var ungefär 14-15 år med lite variation, så omkring 15 år är en ungefärlig åldersgräns. Ungefär samma åldersgräns användes också för mantalskrivningen.

2003-03-16, 15:12
Svar #3

Utloggad Monica Svedberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 724
  • Senast inloggad: 2022-02-10, 13:08
    • Visa profil
Tack för det. Trodde att de måste vara äldre.
Hälsningar
Monica

2010-09-16, 21:14
Svar #4

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Jag skulle vilja höra rutinerade forskares erfarenhet rörande en fundering jag har. Det rör dopnotiser och dess vittnen under 1600-talet och i mitt fall handlar det om Småland.  
 
När prästen formulerar sig Carl i Hunsnäs eller Jönses hustru i Broddarp är det ju inga tveksamheter om vem som bor var.
 
Men om en Måns i Lutarps barn döps och ett vittne beskrivs som Måns syster/bror/son/dotter i Upphörda, är det då mest troligen frågan om en annan Måns anhörig och att båda dessa bor i Upphörda?
 
När det gäller syster tycker jag att om Måns i Lutarps syster bodde i Upphörda så gjorde hon det som en gift kvinna eller som en piga och skulle då benämnas som makens hustru eller som gårdsägarens piga. Det vill säga en Måns syster i Upphörda är inte Måns i Lutarps syster.
 
En bror till Måns i Lutarp boendes i Upphörda skulle troligen(?) benämnas vid förnamn och gårdsnamn.
 
För en dotter till Måns i Lutarp som bor i Upphörda gäller samma premisser som för systern. Hon kan bara bo i en annan gård som gift kvinna eller som en piga och skulle beskrivas analogt som med systern.
 
En son till Måns i Lutarp skulle om han bodde i Upphörda vara gift och inflyttad i den gården eller dräng därstädes och skulle kallas antingen med förnamn och gårdsnamn eller som gårdsägarens dräng.
 
 
Jag inser att prästen förmodligen inte varit helt konsekvent och kan ha beskrivit omständigheterna ur olika perspektiv vid olika tillfällen, men är mitt antagande i grund och botten riktigt?
 
Vad har ni för erfarenheter?
 
(Meddelandet ändrat av Jonas_Magnusson 2010-09-16 21:25)

2010-09-17, 19:11
Svar #5

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Finns det en Måns i Upphörda också?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2010-09-17, 19:30
Svar #6

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Skulle kunna finnas!  
 
Jag har försökt att finna exempel med ovanliga namn så man kan kolla hur det förhåller sig, men det är ju hela tiden frågan om Jöns, Måns, Lars, Peder och Hans!  

2010-09-18, 18:25
Svar #7

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
En fundering, som inte alls bygger på några konkreta erfarenheter -  
 
Prästen kanske såg det ur en rent praktisk synvinkel; barnet får ett andligt släktskap med faddrarna, som utesluter äktenskap dem emellan. Nära biologisk släktskap utesluter också äktenskap, men är oftast mycket lättare att hålla reda på. Alltså är det smidigare att skriva upp släktskapen, än att notera namn och plats.  
 
(Antag t.ex. att prästen en gång i framtiden behöver ta reda på om den medelålders änkan Stina, som den unge drängen Lars ska gifta sig med, möjligen är samma som pigan Stina i Upphörda som en gång i tiden var fadder åt Lars. Om han däremot vet att paret inte är släkt i förbjudna led, och han i dopnotisen skrivit ner faddrarnas biologiska släktskap med barnet, så är det ju upppenbart att paret inte kan ha andlig släktskap genom dopet.)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna