ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Barndop, stå hos/gå hos  (läst 831 gånger)

2004-04-29, 21:49
läst 831 gånger

Utloggad Gunnar Carlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 393
  • Senast inloggad: 2009-03-19, 11:23
    • Visa profil
I Malmö S:t Petri födelsebok från mitten av 1700-talet finns i tillägg till den kvinna som bar barnet ytterligare en som stod hos eller gick hos, om jag läser rätt. Vad betyder det?
 

 

2004-04-29, 23:33
Svar #1

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Hej Gunnar!
 
Tolkar det som att kvinnorna i fråga var medhjälpare till den som bar barnet vid dopförrättningen. En hjälpreda eller stand-in om något skulle hända.
 
Men kanske finns det andra förklaringar?
 
Mvh / Leif

2004-04-30, 08:26
Svar #2

Utloggad Gunnar Carlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 393
  • Senast inloggad: 2009-03-19, 11:23
    • Visa profil
Hej Leif,
Det är nog rimligt att det är fråga om en medhjälpare till barnabärerskan. Undrar om detta var en lokal sed i stora S:t Petri-kyrkan, eller om funktionen fanns på annat håll också?

2004-04-30, 08:57
Svar #3

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Gunnar och Leif,
 
I några kyrkböcker har jag sett att det står att kvinnan (som nämns efter gudmodern) tog mössan av barnet. Det var tydligen en uppgift för medhjälparen alldeles innan dopet.
 
Det är inte en lokal sed i Malmö, men jag har ett intryck att jag oftast sett det i stadsförsamlingar, och inte så ofta på landet.
 
Vore intressant att höra om traditionens utbredning och ursprung. Symboliserar den något inom kristendomen?

2004-04-30, 15:33
Svar #4

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1951
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 08:44
    • Visa profil
Hejsan, Frågan är delvis berörd i boken Handel och Vandel - Vardagslivets sociala struktur ur ett kvinnoperspektiv Helsingborg ca 1680-1709, av Solveig Fagerlund (Diss. Lund 2002). Här har Solveig studerat bl a faddrarna vid dop och redovisar att vanligen fanns gudmodern (som bar barnet) och ytterligare en kvinna som benäms den som gick brevid sedan ett antal dopvittnen.
Kanske inte så lokalt ändå?
MVH
Calle L

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna